هنرمندان

ماجرای فعال حقوق بشری که ۶ پلیس او را ربودند و به قتل رساندند – بلاگی ها

  • ماجرای فعال حقوق بشری که ۶ پلیس او را ربودند و به قتل رساندند – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها به نقل از اسکرین، «پنجاب ۹۵» قرار بود ۱۱ سپتامبر اولین نمایش جهانی خود را در بخش گالای جشنواره تورنتو تجربه کند، اما سخنگوی جشنواره در صحبت با اسکرین تأیید کرد که این فیلم دیگر بخشی از برنامه نیست و در عین حال جشنواره در مورد دلایل حذف فیلم توضیح بیشتری نمی‌دهد.

    این درام با حضور دیلجیت دوسانج بازیگر و خواننده هندی در نقش خلرا که یک فعال حقوق بشر شناخته شده، ساخته شده است. وی شواهدی پیدا کرده بود که نشان می‌داد بیش از ۲۵ هزار سیک در دوره ناآرامی‌های پنجاب از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۴ توسط پلیس ربوده شدند و به قتل رسیدند. خلرا سپتامبر ۱۹۹۵ ناپدید شد و ۶ افسر پلیس پنجاب یک دهه بعد به دلیل قتل او محکوم شدند.

    حالا فیلمی که برمبنای زندگی این فعال هندی ساخته شده چندین ماه است که به موضوعی در هند بدل شده و در حالی که شرکت تولیدکننده آن (RSVP Movies) در بمبئی در دسامبر ۲۰۲۲ برای دریافت مجوز اکران آن از هیأت مرکزی صدور گواهینامه فیلم هند (CBFC) اقدام کرد اما ۶ ماه این کار به تعویق افتاد و هنگامی که سرانجام ۴ ژوئیه امسال گواهینامه صادر شد، به آن درجه A (محدود به بزرگسالان بالای ۱۸ سال) داده و از تهیه‌کننده خواسته شده ۲۱ مورد از فیلم را حذف کند. تغییر عنوان اصلی فیلم «چالوگارا» که کلمه‌ای پنجابی در اشاره به کشتار گسترده سیک‌هاست هم از جمله آنها بود.

    مقامات صدور مجوز هند معتقدند بخش‌هایی از فیلم می‌تواند موجب تحریک خشونت شود و جوانان سیک را به حرکات‌های افراطی وادارد و بر یکپارچگی هند و روابط آن با کشورهای خارجی تأثیر منفی بگذارد. تهیه کننده فیلم شکایت خود را به دادگاه عالی بمبئی برده اما هنوز حکمی دریافت نکرده است.

    «پنجاب ۹۵» دومین فیلم کارگردان هندی هانی ترهان پس از فیلم «رات آکلی های» برای نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ است. ترهان که از نویسندگان و تهیه کنندگان فیلم هم هست، سال ۲۰۱۶ به عنوان تهیه کننده فیلم «مرگ در گونجی» در جشنواره تورنتو حضور داشت.

    آرجون رامپال ستاره بالیوود و سوویندر ویکی دیگر بازیگران فیلم هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا