اخبار

بیماری جدید از راه رسید / «آنفلوانزای گوجه فرنگی» چیست و چه علائمی دارد؟! – بلاگی ها

  • بیماری جدید از راه رسید / «آنفلوانزای گوجه فرنگی» چیست و چه علائمی دارد؟! – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها به نقل از واشنگتن پست، وزارت بهداشت هند هفته جاری اعلام کرد که یک عفونت ویروسی جدید و بسیار مسری که “آنفولانزای گوجه فرنگی” نامیده می‌شود در حال شیوع بین کودکان در هندوستان است.

    دست کم ۸۲ کودک زیر ۵ سال تا اواخر ژوئیه در ایالت جنوبی کرالا در هند پس از شناسایی اولین بیمار مبتلا در ماه مه به این بیماری مبتلا شده بودند. یک قایق ماهیگیری در ایالت کرالا جایی بود که اولین مورد آنفولانزای گوجه فرنگی در ماه مه در آن شناسایی شد.

    تایمز هندوستان روز پنجشنبه گزارش داد که اکنون عفونت در سه ایالت دیگر از جمله ابتلای ۲۶ کودک در فاصله سنی ۱ تا ۹ سال در اودیشا ثبت شده است.

    براساس داده‌های مقاله‌ای که هفته گذشته در مجله پزشکی بریتانیایی “لَنسِت” منتشر شد این عفونت نام خود را از “فوران تاول‌های قرمز و دردناک در سراسر بدن گرفته که به تدریج به اندازه یک گوجه فرنگی بزرگ می‌شوند”. این تاول‌ها شبیه تاول‌هایی است که در بیماران جوان مبتلا به آبله میمون دیده می‌شود.

    براساس داده‌های این مقاله آنفولانزای گوجه فرنگی که به نظر می‌رسد از طریق تماس نزدیک گسترش می‌یابد و تهدید کننده زندگی محسوب نمی‌شود می‌تواند عارضه بعدی چیکونگونیا (بیماری عفونی ناشی از ویروس که از طریق پشه به افراد انتقال می‌یابد و علائم آن شامل تب و درد مفاصل است) یا تب دنگی باشد تا یک عفونت ویروسی.

    در مقاله منتش شده در نشریه “لنست” آمده است: “آنفولانزای گوجه فرنگی هم چنین می‌تواند سویه جدیدی از بیماری دست، پا و دهان باشد که در بین کودکان زیر ۵ سال رایج است. عفونت جدید یک بیماری خود محدود شونده است بیماری‌ای که به طور خود به خود بدون درمان برطرف می‌شود و هیچ داروی خاصی برای آن در دسترس نیست”.

    به نظر می‌رسد کودکان خردسال به دلیل استفاده از پوشک، تمایل به لمس سطوح احتمالا آلوده و تمایل به قرار دادن اشیاء در دهان شان بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزای گوجه فرنگی قرار دارند.

    در بخش دیگری از مقاله منتشر شده در نشریه “لنست” آمده است:” با توجه به شباهت‌های بیماری دست، پا و دهان اگر شیوع آنفولانزای گوجه فرنگی در کودکان کنترل و پیشگیری نشود انتقال آن ممکن است با انتشار در بزرگسالان منجر به پیامدهای جدی شود”.

    علائم اولیه ابتلا به آنفولانزای گوجه فرنگی مواردی، چون تب بالا، ضایعات پوستی، درد مفاصل شدید هستند که مشابه علائم چیکونگونیا می‌باشند. علائم دیگر آن عبارتند از خستگی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و علائم رایج آنفولانزا که شباهت زیادی به علائم عفونت دنگی دارند.

    در مقاله منتشر شده در نشریه لنست اشاره شده اگرچه آنفولانزای گوجه فرنگی و کووید-۱۹ علائم مشابهی دارند، اما ویروسی که باعث بیماری جدید می‌شود با ویروس کرونا مرتبط نیست.

    آنفولانزای گوجه فرنگی پس از انجام آزمایش‌هایی که ابتلای بیمار به دنگی، چیکونگونیا، زیکا، آبله مرغان و هرپس تناسلی را رد کنند تشخیص داده می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا