اخبار

پاییزی خشک در انتظار ایران – بلاگی ها

  • پاییزی خشک در انتظار ایران – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها به نقل از فرارو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و رصدهایی که روی سامانه‌های هواشناسی انجام داده‌ایم، مهر و آبان خشکی را در پیش داریم، اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم منابع آبی شهر تهران را در شرایط پایدار نگه داریم.

     بهزاد پارسا درجمع خبرنگاران درباره تمهیدات و پیش‌بینی‌های انجام شده برای تامین آب تهران در پاییز اظهار کرد: هرچند تاکنون پیش‌بینی شده که بارش‌ها از آذرماه آغاز می‌شود، اما هرچه به فصل پاییز نزدیک‌تر شویم، پیش‌بینی‌ها قطعیت بیشتری پیدا می‌کند.

    وی ادامه داد: برنامه ریزی شده تا مشکلی برای تامین آب تهران در پاییز نداشته باشیم، اما با این حال از تمام شهروندان درخواست می‌کنیم تا با رعایت صرفه‌جویی و همکاری، شرایطی را فراهم آورند تا پاییز را نیز بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

    ۲۰۸ میلی‌متر بارندگی‌ در تهران 

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که امسال با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از سال گذشته انجام شده بود، سال کم‌آبی داشتیم اظهار کرد: امسال دومین سال متوالی کم‌آبی است که تهران با کاهش منابع روبه‌رو بوده و براساس آخرین آمار امسال تا امروز میزان بارندگی‌های تهران ۲۰۸ میلی‌متر ثبت شده است.

    پارسا با بیان این‌که این عدد نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۴ درصد منفی بوده است، تاکید کرد: از این ۲۰۸ میلی‌متر ۲۸ میلی‌متر آن مربوط به سامانه مونسون بوده است.

    حجم ذخیره سدهای تهران ۴۹۰ میلیون مترمکعب

    به گفته وی، در حال حاضر سدهای استان تهران ۴۹۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره دارند که نسبت به تراز نرمال ۴۰ درصد منفی است.

    او با بیان این‌که با مدیریت خوبی که از سال گذشته آغاز شد و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، سناریوهای خوشبینانه و واقع‌بینانه‌ای را تدبیر کردیم و براساس آن تهران با شرایط پایدار آبی از پیک تابستان عبور کند، گفت: اکنون می‌توانیم بگوییم که پیک تابستان را پشت سر گذاشته‌ایم و برای یک ماه آینده برنامه‌ریزی شده تا این ماه نیز بدون مشکل سپری شود.

    نسبت استفاده از منابع سطحی به زیرزمینی ۶۰ به ۴۰

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که منابع آبی از ذخائر استراتژیک کاهش پیدا کردند و امیدواریم بارندگی‌های پاییز زودتر آغاز شود و بتوانیم منابع جدیدی را داشته باشیم، گفت: در سال‌های مختلف با توجه به حجم منابع آب سطحی و زیرزمینی تلاش می‌کنیم تا یک تعادل بین این دو منبع ایجاد کنیم.

    پارسا ادامه داد: سال‌هایی که منابع آب‌های سطحی مناسب باشد تا ۷۰ درصد نیز از این منابع بهره می‌بریم، اما در سال‌هایی همچون امسال که منابع آبی کاهش پیدا کرده، این نسبت ۶۰ به ۴۰ و یا حتی کمتر نیز شده است.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تاکید کرد که امسال میزان استفاده از منابع سطحی و زیرزمینی ۶۰ به ۴۰ بوده، اما در برخی روزهای پیک حتی کمتر از ۶۰ درصد نیز از آب‌های سطحی استفاده کرده‌ایم.

    حفظ کیفیت آب ماملو 

    وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کیفیت آب سد ماملو اظهار کرد: در تمام سدها سیستم پایش آنلاین وجود دارد و خارج از سد نیز شرکت آب و فاضلاب کیفیت را به صورت دقیق بررسی می‌کند، علاوه بر این وزارت بهداشت به صورت مداوم وظیفه کنترل و بررسی سدها را برعهده دارد.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که کیفیت منابع آب سطحی در تهران بسیار بالاست، ادامه داد: در شرق تهران سامانه سد لار، لتیان و ماملو بهم پیوسته است، اما سعی می‌کنیم کیفیت آب را بالا نگه داریم.

    پارسا اضافه کرد: سد لار به جهت حوزه حفاظت شده‌ای که دارد، کیفیت آب آن بسیار عالی است لذا سعی می‌کنیم منابع آب سد لار را از لتیان و ماملو در یک تعادل کیفیت حفظ کنیم.

    سیلاب ۱۷.۵ میلیون مترمکعب به ذخائر آبی تهران اضافه کرد

    وی با بیان این‌که امسال ذخیره سد ماملو از ۶۰ میلیون کاهش نیافت و در سیل ماه گذشته نیز یک آورده خوبی برای این سد شاهد بودیم، گفت: از مجموع ۱۷.۵ میلیون مترمکعب آبی که به سدهای تهران در پی سیلاب اخیر اضافه شد، نزدیک به شش میلیون در حوزه ماملو بود که کمک زیادی کرد تا کیفیت سد حفظ شود.

    وی با اشاره به اقداماتی که برای جمع‌آوری سیلاب می‌بایست انجام شود اظهار کرد: معمولا سازه‌ها و ساخته‌های سد روی رودخانه‌های دائمی ایجاد می‌شوند، با توجه به این‌که سیلاب‌ها در بهار و زمستان در همین حوزه اتفاق می‌افتد در واقع کنترل سیلاب صورت می‌گیرد.

    پارسا ادامه داد: در حوزه باران‌های تابستانی به ویژه امسال به دلیل این‌که بارش‌ها نقطه‌ای بود، شرایط متفاوتی را تجربه کردیم. ۱۷.۵ میلیون مترمکعب در سدها ذخیره شد و مابقی نیز در پایین دست برای تغذیه آب‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار گرفت.

    وی در پایان با بیان این‌که در منطقه پاکدشت به کمک فرمانداری آب را برای تغذیه آب‌های زیرزمینی منتقل کردیم، افزود: اگر بخواهیم برای این بخش برنامه ریزی کنیم، باید تغذیه مصنوعی پیاده‌سازی شود تا آب برای منابع آب زیرزمینی تخصیص یابد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا