هنرمندان

عشق به امام رضا(ع) کارها را جلو می‌بُرد – بلاگی ها

  • عشق به امام رضا(ع) کارها را جلو می‌بُرد – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها ، محسن هوشمند، دبیر جشنواره، در گفت‌وگو با همشهری از موفقیت این جشنواره در رسیدن به اهدافش گفت و از برنامه‌هایی که برای دوره بعدی جشنواره دارند، خبر داد.

    به اهدافی که برای جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) درنظر گرفته بودید، رسیدید؟

    ما در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) تولید و توزیع محتوا درباره علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) را در راستای حدیثی می‌دانیم که ایشان فرموده بودند اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند. در واقع کار رسانه‌ها انتشار و توزیع کلام ایشان در جامعه است و جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) از همین منظر به اهمیت کار رسانه‌ها نگاه می‌کند. در این دوره از جشنواره، هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی شاهد پیشرفت و ارتقا بودیم. در دوره اول جشنواره 2500اثر به دبیرخانه جشنواره رسید، درحالی‌که امسال 3127اثر از 1001نفر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در واقع در تعداد آثار 25درصد و در تعداد شرکت‌کنندگان 65درصد در این دوره از جشنواره رشد داشتیم. به لحاظ کیفی هم در اکثر بخش‌های جشنواره ارتقای خوبی را شاهد بودیم. هیأت داوران جشنواره هم روی مولفه‌های کیفی جشنواره تأکید داشتند و به‌طور جدی به آنها پایبند بودند؛ به‌طور مثال سال گذشته، در بخش‌های عکس، گرافیک، برنامه‌های تلویزیونی، بازی و نرم‌افزار برگزیده نداشتیم، اما امسال نه‌تنها برگزیده داشتیم بلکه کارهای قابل اعتنایی هم به جشنواره فرستاده شده بود. این نکته را هم بگوییم که هیأت داوران از چهره‌های برگزیده علمی بودند که از افراد شاخص رشته‌های خود محسوب می‌شوند.

    این دوره از جشنواره چه تغییر مهمی نسبت به دوره اول داشت؟

     این دوره به‌صورت بین‌المللی برگزار شد و بخش ویژه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در موضوعات مرتبط با تولید، توزیع و ارزیابی محتوای رسانه‌ای حوزه نشر معارف رضوی هم به جشنواره افزوده شد تا بار پژوهشی جشنواره بالا برود.

    در بخش بین‌الملل از کدام کشورها اثر داشتید؟

    آقایی پاکستانی‌تبار از لندن برای ما اثر فرستاده بود. همچنین از عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان هم اثر داشتیم. درضمن، کارهایی هم داشتیم که در خارج تولید شده بودند ولی تیم تولیدشان ایرانی بودند.

    در جشنواره رسانه‌ای امام رضا، آثاری مورد داوری قرار می‌گیرند که قبلا در رسانه‌های مختلف منتشر شده‌اند. برای معرفی بیشتر این آثار برنامه‌ای درنظر دارید؟

    روی بازتوزیع و به‌اصطلاح وایرال شدن آثار مقام‌آورده در بخش‌های مختلف کار می‌کنیم. همچنین در بخش مردمی به کاربرانی که محتوای مرتبط با امام رضا(ع) تولید کرده‌اند، توجه ویژه‌ای داشته‌ایم. درضمن، جدا از جریان اصلی جشنواره که سطحش مهم بود، در بخش استانی نشست‌هایی را برگزار کردیم که «خادم‌یاران» و ارادتمندان به امام هشتم که تعدادشان به 3 هزار نفر می‌رسید، در 8استان متولی برگزاری این نشست‌ها بودند.

    البته جایزه ویژه مردمی نداشتیم که ممکن است در دوره بعدی جایزه مردمی به جشنواره اضافه شود. هرچند کار سختی است و مثل جشنواره فیلم فجر نیست که تماشاگران بیایند و فیلم‌ها را ببینند و فیلمی را به‌عنوان برگزیده انتخاب کنند. ما رویکرد مردمی داریم و سعی‌مان بر این است که جایزه مردمی هم داشته باشم.

    بودجه برگزاری جشنواره‌ها معمولا موضوعی است که حساسیت‌هایی روی آن وجود دارد. بودجه جشنواره شما چطور بود؟

    ظرفیتی که باعث برگزاری این جشنواره می‌شود اسم خود امام رضاست. داوران جشنواره هرگز انتظار مالی از ما نداشتند. عوامل اجرایی جشنواره هم در کل کشور خادم‌یاران بودند. حتی امور دبیرخانه جشنواره با کمک تعدادی از خادم‌یاران پیش می‌رفت. در واقع از بودجه مهم‌تر، عشق به امام رضا بود که کارها را جلو می‌برد.

    جشنواره برای دوره بعدی کاری سفارش خواهد داد؟

    این جشنواره را مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس برگزاری می‌کند که من معاون آن هستم. این مرکز در طول سال در قالب‌های رسانه‌ای مختلف محتوای مرتبط با امام رضا(ع) تولید می‌کند. مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس، هم کارهای برتر و هم استعدادها را از طریق جشنواره شناسایی می‌کند و درضمن روی ایده‌ها و طراح‌هایی که به جشنواره می‌رسد، در طول سال کار می‌کند.

    جشنواره شعر ملی رضوی در کرمان آغاز به کار کرد

    ۵ کشور عربی در اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر رضوی یادمان دعبل خزاعی

    با تجربه‌ای که در این دوره از جشنواره به‌دست آورده‌اید، قصد دارید تغییراتی را در دوره بعدی اعمال ‌کنید؟

    قطعا اصلاحاتی را در اجزای فراخوان دوره سوم انجام خواهیم داد. شورای سیاستگذاری به‌زودی تشکیل می‌شود و احتمالا بعد از محرم و صفر فراخوان دوره سوم جشنواره اعلام خواهد شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا