اخبار

خبر ناامید کننده از مذاکرات وین / خوشبینی برای توافق برجام کمتر شده است – بلاگی ها

  • خبر ناامید کننده از مذاکرات وین / خوشبینی برای توافق برجام کمتر شده است – بلاگی ها

    مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اطمینان کمتری نسبت به همگرا شدن روند مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام دارد، گفت: اگر هدف این است که به سرعت به توافق دست یابیم، این اتفاق نخواهد افتاد.

    به گزارش بلاگی ها به نقل از ایرنا، جوسپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا شانس توافق سریع برای احیای برجام را رد کرد و گفت که شانس توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی کم رنگ شده است.

    توافق به سرعت اتفاق نخواهد افتاد

    وی در بروکسل و در جمع خبرنگاران گفت: من امروز اطمینان کمتری نسبت به ۲۸ ساعت گذشته نسبت به همگرایی روند مذاکرات (با ایران) دارم. اگر این روند همگرا نشود، کل روند به خطر خواهد افتاد. اگر هدف این است که به سرعت به توافق دست یابیم، این اتفاق نخواهد افتاد.

    بلومبرگ مدعی شد که این اظهارات جوسپ بورل در حقیقت در راستای اظهارات هفته گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکاست که پاسخ ایران به پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام را «غیرسازنده» توصیف کرده بود.

    دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

    برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

    جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده اروپایی خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

    «ساموئل وربرگ»، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه تصریح کرد که کشورش در حال رایزنی با متحدان خود در خصوص پاسخ ایران به نقطه نظرات آمریکا در مورد پیش نویس توافق هسته ای است و آمریکا پاسخ خود را پس از پایان رایزنی ها به اتحادیه اروپا که نقش میانجی را ایفا می کند، ارسال خواهد کرد.  

    وی گفت: آمریکا در حال هماهنگی و رایزنی با متحدان اروپایی امضاکننده این توافق (انگلیس، فرانسه و آلمان) است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا