هنرمندان

واکنش جشنواره فجر به یک حاشیه سازی – بلاگی ها

  • واکنش جشنواره فجر به یک حاشیه سازی – بلاگی ها

    به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا،  ستاد جشنواره چهلم فجر در اطلاعیه ای اعلام کرد به تازگی ویدیویی در حال بازنشر و وایرال شدن در شبکه‌های مختلف اجتماعی و رسانه‌های مجازی است که نشان می‌دهد عده‌ای درصدد تخریب چهره چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند.

    در حالی که به گواه مستندات و به اذعان بسیاری از کارشناسان و اصحاب فرهنگ و سینما، جشنواره  امسال با ایجاد تغییرات گسترده و ریل گذاری در راستای گفتمان انقلاب کوشیده است مانع از هنجارشکنی ها و رفتارهای متجاهرانه شود و فضایی مطلوب از یک جشنواره انقلابی را فراهم آورد.

    جشنواره فجر در گام چهلم قدم‌های محکم و جهش‌های ملموسی را در حوزه گفتمان سازی، ایجاد هویت بصری انقلابی و طراحی تشریفات مبتنی بر شعائر، هنجارهای اجتماعی و نگاه عدالت محور فرهنگی  برداشته است اگرچه همچنان، بر این باوریم که دستیابی به جایگاه مطلوب تر و ایده‌آل در کوتاه مدت ممکن نیست و ایجاد تحولات عمیق‌تر و بنیان گذاری گزاره های جدید مستلزم زمانی بیش تری است.

    ویدیوی  منتشر شده به ظاهر، می‌خواهد مجموعه‌ای از تصاویر به هم پیوسته عکس هنرپیشه‌ها را در فضای جشنواره فجر امسال نشان دهد در حالی که بسیاری از این تصاویر هیچگونه ارتباطی به جشنواره فیلم فجر امسال ندارند و از جاهای دیگر به تصاویر و لوگوی فجر الصاق شده‌اند و راوی و گوینده می‌کوشد از طریق گفتار روی متن تصاویر بین تصاویر پیوستگی ایجاد کند.

    در بخش دیگری از این فایل تصویری برش از ویدیوی سخنان نویسنده یکی از فیلم‌های سینمایی حاضر در نشست خبری جشنواره است که به طور قطع، نوعی اظهارنظر شخصی است و ارتباطی به سازمان جشنواره ندارد.

    اظهارات این نویسنده و سخنان هنجارشکنانه وی که البته با تکذیب و عذرخواهی وی نیز همراه شده است ربطی به رویکرد و نگاه سازمان جشنواره فجر ندارد و این‌گونه اظهارات مغایر با شرع مقدس از  سوی ستاد جشنواره به شدت تقبیح و محکوم می‌شود.

    ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر از اساس این‌گونه اظهارنظرهای مبتنی بر اباحه‌گری را محکوم می‌داند و معتقد است سینمای ایران باید پاک و مطهر از هر حرکت، سخن و رفتار غیر شرعی باشد.

    در این اطلاعیه آمده است: آنچه در سال‌های اخیر به سینمای ایران خسران وارد کرده همین نگاه هنجارشکنانه و ضد اخلاقی است که متأسفانه خانواده‌ها را از سالن های سینِما دور کرده است و این نگاه هنجارشکن با کمال تاسف، در روح و درونمایه برخی از آثار سینمایی هم رخنه کرده است.

    جشنواره فجر ضمن محکوم کردن چنین نگرش‌های ساده لوحانه و مغایر با فرهنگ، اخلاق و هنجارهای اجتماعی و اسلامی بر این باور است که سینمای ایران در سایه سار اخلاق و در پرتو رفتارهای دینی و هنجارهای اجتماعی به رشد و اعتلای خواهد رسید.

    همچنین، ستاد جشنواره فجر، هر گونه پیگیری و تعقیب حقوقی و قضایی سازندگان و تهیه کنندگان این فیلم را که به قصد تخطئه جشنواره  و جریحه دار ساختن اذهان خانواده‌های مذهبی تولید شده است، برای صیانت از جایگاه و شان واقعی این رویداد سینمایی و در راستای دفاع از شرافت و نجابت قاطبه هنرمندان و سینماگران کشور  حق مسلم خود می‌داند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا