هنرمندان

حمایت از تولید فیلم و ساخت ۴۰۰ سینما – بلاگی ها

  • حمایت از تولید فیلم و ساخت ۴۰۰ سینما – بلاگی ها

    شهاب مهدوی – بلاگی ها : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت و مجلس گام‌های بزرگی برای تولید فیلم‌های سینمایی برداشته‌اند و هم‌اکنون با ساخت ۴۰۰ سینمای جدید در حال تکمیل زنجیره سینماهای کشور هستیم. وی افزود: تاکنون ۴هزار میلیارد تومان صرف تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی-هنری شده است.

    تغییر ریل‌گذاری با حمایت دولت

    اینکه رویکرد مدیریت سینما در دولت سیزدهم همخوانی چندانی با مسیری که سینمای ایران در دهه۹۰ پیمود ندارد، امر واضحی به‌نظر می‌رسد. ماموریت سازمان سینمایی برای تغییر مسیر سینمای ایران تا حدودی تحت‌تأثیر تعیین‌تکلیف انبوه فیلم‌های پشت خط اکران باقی مانده، قرار گرفته است؛ فیلم‌هایی که محصول دولت قبلی هستند، ولی سرنوشت اکرانشان به دولت سیزدهم گره خورده است؛ فیلم‌هایی که تعدادی‌شان در یک سال اخیر اکران شده‌اند، ولی هنوز به تعداد زیادی از آنها نوبت اکران نرسیده است.

    • تصاویر | گریم هیجان‌انگیز و خارق العاده بازیگر مشهور سینما
    • ۵ فیلم جدید در اکران تابستانی | آیا گیشه به سمت تعادل می‌رود؟

    از سوی دیگر سازمان سینمایی، اولویت‌هایی برای تولیدات سینمایی تعریف کرده که با توجه به شرایط موجود، در برخی مصادیق، بعید است بخش خصوصی به آن وارد شود. مشخصا آنچه تولیدات استراتژیک سینمای ایران نامیده می‌شود، نیازمند حمایت دولت و نهادهای ذی‌ربط است.

     اگر قرار است مسیر مطلوب مدیران سینمایی هموار شود و نقشه راه‌شان برای تغییر ریل‌گذاری سینمای ایران به نتیجه برسد، باید شاهد اختصاص اعتبارات بیشتری باشیم؛ چیزی که هم در صحبت‌های وزیر ارشاد مشهود است و هم در تلاش‌ها و رایزنی‌های رئیس سازمان سینمایی. سینمای ایران قرار است با حمایت گسترده‌تر و جدی‌تر مسیری تازه را آغاز کند.

    بهبود وضعیت معیشتی خانواده بزرگ سینما

    ۲سال کرونا، بحران‌های اقتصادی سینما را پررنگ‌تر کرد و بر انبوه مشکلات معیشتی خانواده بزرگ سینما افزود. اختصاص وام و کمک‌های معیشتی در ۲سال اخیر، گام‌هایی بودند که دولت برای کاهش مشکلات برداشت؛ کمک‌هایی که قرار است تداوم و گسترش یابد؛ اتفاقی که سکانس افتتاحیه‌اش در دیدار مدیرعامل فارابی با مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کلید خورد.

    در این دیدار مدیرعامل فارابی با اشاره به دوران سخت کرونا و آسیب‌های جدی آن به سینماگران گفت: نظر به مأموریت‌های صندوق کارآفرینی امید جهت احیای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، یکی از مهم‌ترین صنوفی که می‌توان با سرانه‌ای پایین‌تر از سایر فعالیت‌ها به احیای مشاغل آن همت گمارد، صنوف سینمایی هستند. متأسفانه هنوز فیلم‌هایی داریم که وام گرفته‌اند، اما نوبت به اکران آنها نرسیده و طبیعی است که در بازپرداخت تسهیلات نیز مشکل داشته باشند.

    مدیرعامل فارابی با برشمردن دغدغه‌های رئیس سازمان سینمایی در این خصوص گفت: در کنار این موضوعات ایجاد اشتغال در حوزه‌های فرهنگی ازجمله سینما با کمترین سرمایه قابل تحقق است؛ لذا در جلسه‌ای که در ایام فجر با نایب‌رئیس محترم صندوق و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری در فارابی داشتیم مقرر شد با مشارکت صندوق کارآفرینی امید برنامه‌هایی درخصوص احیا و ایجاد مشاغل سینمایی داشته باشیم و جلسه اخیر در همان راستاست.

    همچنین در این نشست نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز با ابراز خرسندی از حضور در یکی از مؤثرترین نهادهای فرهنگی کشور به اهتمام این صندوق بر حمایت از جامعه سینمایی کشور تأکید کرد.

    رضایی همچنین با مرور راهکارهای توسعه همکاری فی‌مابین با اشاره به شرایط کرونایی از آمادگی کامل صندوق برای کمک به سینماگران جهت عبور از این شرایط خبر داد.

    مهلت دادن به وام‌های کرونایی

    در این دیدار که سجادی، خزانه‌دار بنیاد سینمایی فارابی و حسین ناظریان، معاون بازرسی، حقوقی و امور استان‌های صندوق کارآفرینی امید نیز حضور داشتند، توافق شد سینماگرانی که سابقا وام دریافت کرده‌اند، اما به‌دلیل کرونا هنوز فیلم‌های آنها اکران نشده و توان پرداخت اقساط را ندارند، بازپرداخت اقساط آنها امهال شود. براساس این خبر، علاوه بر تمدید تفاهمنامه سه‌جانبه صندوق کارآفرینی امید، صندوق اعتباری هنر و بنیاد سینمایی فارابی جهت اعطای تسهیلات به سینماگران، توافق شد یک تفاهمنامه جدید میان بنیاد سینمایی فارابی و صندوق جهت حمایت از تولید آثار استراتژیک منعقد شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا