اخبار

قیمت انواع نان در سال ۱۴۰۱ / نان برای چه کسانی گران می‌شود؟ + جزئیات سهمیه بندی یا هوشمندسازی نان – بلاگی ها

  • قیمت انواع نان در سال ۱۴۰۱ / نان برای چه کسانی گران می‌شود؟ + جزئیات سهمیه بندی یا هوشمندسازی نان – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها به نقل از جی پلاس؛ رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه گفت: قیمت نان در ارومیه تغییر نیافته است و تمامی نانوایان موظف هستند نان را بر اساس قیمت اعلامی اتحادیه به فروش برسانند.

    الله‌وردی حسن زاده، رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه درباره تخلفات برخی از نانوایان مبنی بر اعمال قیمت‌های سلیقه‌ای فروش نان در ارومیه، اظهار کرد: برخی از واحدهای فروش نان در سطح شهر ارومیه  که نان را با نرخ بیشتر از نرخ مصوب به مردم عرضه کرده و بدون پروانه و حواله فعالیت می‌کنند، متخلف محسوب شده و با آن‌ها برخورد می‌شود.

    وی افزود: تعدادی از واحدهای فروش نان، طبق اعلام اتحادیه نانوایان و حواله‌ای که دریافت کرده اند در ساعات مقرر، مجاز به فروش نان هستند.

    حسن زاده عنوان کرد: فعالیت این واحدها طبق حواله دولتی در شیفت صبح (از ساعت ۶ لغایت ۱۱)  است و  تعدادی نیز برخلاف قانون و در جهت جذب مشتری در شیفت بعد از ظهر و با سهمیه آرد آزاد پز فعالیت می‌کنند.

    فعالیت نانوایان در ماه مبارک رمضان

    رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه گفت: در ماه مبارک رمضان پخت نان لواش طبق روال قبلی از ساعت ۶ صبح تا اتمام سهمیه ادامه خواهد داشت و واحد های نانوایی بربری،نان روغنی و سنگک نیز موظف هستند  از ساعت ۱۵ بعد از ظهر تا نیم ساعت قبل ازافطار  اقدام به پخت نان کنند.

    حسن زاده با بیان اینکه در شهرستان ارومیه یک هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی وجود دارد تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان، روند بازرسی از واحد های نانوایی به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

    وی ادامه داد: در جهت جلوگیری از گران‌فروشی، لیستی از نرخ‌های مصوب نان در اختیار تمامی واحدهای فروش (اعم از نان‌روغنی، نان لواش، سنگک و بربری) قرار گرفته شده است که باید این لیست توسط نانوایان در جهت دید مشتریان نصب شود.

    رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه در پایان تصریح کرد: از سال ۹۹ هیچگونه افزایش قیمت  در نرخ نان در استان وجود نداشته و نرخ‌های اعلام شده به شرح زیر است:

    نرخ‌های نان در یارانه اول:

    بربری با وزن چانه ۵۰۰ گرم= ۸۰۰/۱ تومان

    سنگک ماشینی با وزن چانه ۴۵۰ گرم= ۵۰۰/۱ تومان

    لواش ماشینی با وزن چانه ۱۵۰ گرم= ۳۰۰ تومان

    لواش سنتی با وزن چانه ۱۵۰ گرم= ۳۵۰ تومان

    نرخ‌های نان در یارانه دوم:

    سنگک سنتی با وزن چانه ۴۵۰ گرم= ۵۰۰/۲ تومان

    سنگک ماشینی با وزن چانه ۴۵۰ گرم= ۸۰۰/۱ تومان

    بربری ساده با وزن چانه ۵۰۰ گرم= ۵۰۰/۲ تومان

    لواش ماشینی با وزن چانه ۱۵۰ گرم= ۴۰۰ تومان

    لواش سنتی با وزن چانه ۱۵۰ گرم= ۴۸۰ تومان

    نان روغنی با وزن چانه ۴۵۰ گرم= ۳۰۰۰ تومان

    حسن زاده عنوان کرد: همچنین قیمت هر بسته نان لواش ۳۲ عددی همراه با هزینه نایلون ۱۰ هزار تومان است.

    رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه در پایان خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده افزایش قیمت نان به صورت خودسرانه با سامانه ۱۲۴ در ارتباط هستند تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد.

    نان برای چه کسی گران می‌شود؛ مردم یا نانوا؟

    یک ماه بعد و در چهاردهم اردیبهشت ماه وزیر اقتصاد اعلام کرد با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت. البته آنگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده نان گران می‌شود اما نه برای مردم. بلکه قرار است دولت با پرداخت یارانه نان،‌این افزایش قیمت را جبران کند.

     قیمت انواع نان در سال ۱۴۰۱ / نان برای چه کسانی گران می‌شود؟ + جزئیات سهمیه بندی یا هوشمندسازی نان

    به عبارتی قرار است دولت پس از این به همه مردم یارانه نان بدهد. روند کار به این صورت است که احتمالا قیمت نان گران می‌شود اما مردم نان را با قیمت قبلی می‌خرند و مابه‌التفاوت قیمت نان را دولت مستقیما به نانوا پرداخت می‌کند.

    ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی، وزارت اقتصاد هم به مساله پرداخت یارانه نان اشاره کرده و گفته «با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.»

    بر این اساس قرار است یارانه نان به همه مردم پرداخت شود و برای هر کد ملی یارانه نان ثبت شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود داشته باشد.

    اما هدف از پرداخت یارانه نان چیست؟ وزیر اقتصاد گفته هدف از این کار مبارزه با قاچاق گندم و آرد است. وزیر اقتصاد در ادامه صحبت‌های خود در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد:  با استفاده از زیرساختی که تمام چند ماه گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت جهادکشاورزی، بانک مرکزی، وزارت رفاه در دولت، فراهم شده است، مشکلات ناشی از قاچاق آرد به کشورهای همسایه را برای حوزه نان مردم، پوشش خواهیم داد.

    خاندوزی در پایان با بیان اینکه “این زیرساخت جدید، در حال آزمایش نهایی مراحل فنی خود است”، گفت: با استفاده از این زیرساخت، قاچاق آرد از کشور را تحت کنترل قرار خواهیم داد.

    اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان در تهران

    حالا به نوشته ایرنا  استان تهران با اجرای ۱۰۰ درصدی طرح هوشمندسازی فروش نان اولین استانی در کشور است که این طرح را بصورت کامل اجرایی و عملیاتی کرده است.

     اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان یا به اختصار (مهیا)، با اهداف و انگیزه‌های حمایتی از مردم و خرج شدن یارانه دولت در محل آن، در دستور کار قرار گرفته است و فعالان اقتصادی بر این باورند که یارانه آرد و نان یک تفاوت معنادار با یارانه دیگر کالاهای اساسی و حتی حامل‌های انرژی دارد و آن اینکه وقتی یارانه را به این کالا اختصاص می‌دهیم، اقشار محروم‌تر جامعه از آن نفع بیشتری می‌برند چون مصرف بیشتری دارند، اما در سایر کالاها و حتی حامل‌های انرژی، افراد پرمصرف، بیشتر افراد متمکن هستند.

    با اجرای طرح فروش هوشمند نان هیچ افزایش قیمت و یا سهمیه بندی در فروش نان اتفاق نیفتاد و شفاف سازی میزان تخصیص آرد به نانوایی‌ها، یارانه اختصاص یافته به هر واحد خبازی، میزان فروش نان و حتی نوع نان در نانوایی از اهداف این طرح است.

     قیمت انواع نان در سال ۱۴۰۱ / نان برای چه کسانی گران می‌شود؟ + جزئیات سهمیه بندی یا هوشمندسازی نان

    در شیوه جدید عرضه نان شهروندان مانند روال سابق و با همان قیمت های قبلی و بدون محدودیت، خرید خود را انجام می دهند، تنها تفاوتی که مردم با آن مواجه می شوند نوع دستگاه پرداخت یا همان کارتخوان ها در نانوایی ها است. این دستگاه‌های جدید که کار با آنها نیز چندان تفاوتی با کارتخوان های معمولی ندارد، با یک نرم افراز اندرویدی کار می کند و هدف از ساخت و طراحی آن ها هم این است که میزان دقیق فروش نان به دقت ثبت و رصد شود.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح هوشمندسازی عرضه نان در این استان از نیمه دوم خردادماه شروع و هم اکنون این طرح بطور کامل در استان تهران اجرایی و عملیاتی شده است.

    حشمت الله عسگری اظهار داشت: ۹ هزار و ۶۰۰ نانوایی مجوز دار در استان تهران فعالیت دارد که تمامی این نانوایی ها به سیستم کارت خوان مجهز شده است.

    هوشمندسازی نان

    وی با بیان اینکه با اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان، میزان تخصیص آرد و میزان یارانه واحدهای نانوایی شفاف سازی می شود گفت: هر تراکنش مربوط به نان و میزان فروش نان در قالب این طرح مشخص می شود و این شفافیت یک آورده بزرگ یارانه ای برای جامعه محسوب می شود.

    معاون استاندار تهران با بیان اینکه با اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان از هرگونه قاچاق آرد جلوگیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این طرح قیمت نان هیچ تغییری نکرد و نان با همان قیمت قبلی عرضه می‌شود، ضمن اینکه کار خرید نان برای مردم ساده‌سازی شده و هیچ محدودیتی به لحاظ تعداد خرید وجود ندارد.

    وی تاکید کرد: با اجرای این طرح هیچ افزایش قیمت و یا سهمیه بندی در فروش نان اتفاق نمی افتد و شفاف سازی میزان تخصیص آرد به نانوایی‌ها، یارانه اختصاص یافته به هر واحد نانوایی و میزان فروش نان از اهداف این طرح است.

    معاون استاندار تهران یادآور شد: طرح هوشمندسازی عرضه نان با همکاری و تلاش فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی و با تاکیدات استاندار تهران بطور کامل در استان تهران اجرایی و عملیاتی شد و تمامی نانوایی های مجوز دار استان به سیستم کارت خوان مجهز شد.

    به گزارش ایرنا، مشاور وزیر اقتصاد پیش تر درباره جزییات طرح هوشمند سازی یارانه نان گفت: در طرح هوشمندسازی یارانه نان، افزایش قیمت، محدودیت خرید برای مردم نخواهیم داشت و حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان وجود ندارد.

    محمد جلال درباره اجرای طرح هوشمندسازی و مردمی‌سازی یارانه نان، اظهار داشت: یارانه آرد و نان یک تفاوت ماهوی با یارانه سایر کالاهای اساسی و حتی حامل‌های انرژی دارد و اینکه وقتی یارانه را به خود کالا اختصاص می‌دهیم، کسانی از یارانه بیشتر منتفع می‌شوند که بیشتر مصرف می‌کنند، اما در سایر کالاها و حتی حامل‌های انرژی، افراد پرمصرف‌مان، بیشتر افراد متمکن هستند.

    وی افزود: در موضوع نان، پرمصرف‌ها، افراد و خانواده‌هایی هستند که تمکن مالی پایین‌تری دارند و به دلیل اینکه امکان تأمین کالاهای مصرفی دیگر را ندارند، نان بیشتری مصرف می‌کنند؛ البته به شرطی که واقعاً نان به مصرف این خانوارها برسد.

    جلوگیری از انحراف مصارف گندم، آرد و نان 

    مشاور وزیر اقتصاد، هدف اصلی طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان یا به اختصار (مهیا) را جلوگیری انحراف از مصارف گندم و آرد و نان عنوان کرد.  

    وی توضیح داد: در سمت مردم اتفاق ویژه‌ای را مشاهده نخواهیم کرد؛ یعنی نه افزایش قیمت نان و نه محدودیت خرید نان توسط مردم را خواهیم داشت و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود دارد، به این معنی که مردم با کارت بانکی خودشان از هر بانکی که باشد، مطابق سابق خرید نان را با همان نرخ سابق انجام می‌دهند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا