هنرمندان

۴ فیلم ایرانی در فهرست برترین‌های تاریخ سینمای جهان | کلوزآپ کیارستمی در فهرست ۱۰ فیلم اول تاریخ – بلاگی ها

  • ۴ فیلم ایرانی در فهرست برترین‌های تاریخ سینمای جهان | کلوزآپ کیارستمی در فهرست ۱۰ فیلم اول تاریخ – بلاگی ها

     به گزارش بلاگی ها ، پنجشنبه گذشته، مجله سایت ‌اند ساوند که قدمتی ۹۰ساله دارد به انتظار ۱۰ساله طرفداران سینما پایان داد و فهرست جدید بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را منتشر کرد.

    مجله سینمایی معتبر سایت‌ اند ساوند(Sight & Sound) در جدیدترین رای‌گیری خود از سری رأی‌گیری‌های ۱۰ساله این مجله، فیلم «ژان دیلمان، شماره۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰بروکسل» ساخته شانتال آکرمن را به‌عنوان برترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کرد.

    در این فهرست فیلم «ژان دیلمان، شماره۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰بروکسل» ساخته شانتال آکرمن در جایگاه اول بهترین فیلم‌های تاریخ سینما جای گرفت. این فیلم در نظرسنجی قبلی سایت‌ اند ساند در جایگاه سی‌وپنجم قرار گرفته بود که بالاترین جایگاه در میان تمام فیلم‌های سینماگران زن در دوره‌های مختلف این نظرسنجی بوده است.

    • «ژان دیلمان» بهترین فیلم تاریخ سینما شد | رتبه های بعدی از آن کدام آثار است؟
    • بولیوی میزبان «لوپتو» ایران شد

    ۲ فیلم «سرگیجه» آلفرد هیچکاک و «همشهری کین» اورسن ولز نیز به‌ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. در این فهرست فیلم «کلوزآپ» عباس کیارستمی نیز در جایگاه هفدهم قرار گرفت.

    در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر به انتخاب کارگردانان نیز فیلم «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی» استنلی کوبریک رتبه اول را به‌دست آورد.

    در این فهرست همچنین «کلوزآپ» کیارستمی در جایگاه نهم قرار گرفت. فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین»، «خانه دوست کجاست» و «طعم گیلاس» نیز به‌ترتیب در رتبه‌های ۷۲، ۷۲ و ۹۳ جای گرفتند.

    این مجله از سال۱۹۵۲ هر ۱۰سال یک‌بار لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را به انتخاب منتقدان منتشر می‌کند. در نخستین دوره این نظرسنجی، فیلم «دزد دوچرخه» ویتوریو دسیکا رتبه اول بهترین فیلم تاریخ را به‌دست آورد. پس از آن در سال‌های ۱۹۶۲، ۱۹۷۲، ۱۹۸۲، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۲ برای ۵ دوره متوالی «همشهری کین» شاهکار اورسن ولز رتبه اول این فهرست را در اختیار داشت.   «همشهری کین» اما در سال۲۰۱۲ به رتبه دوم سقوط کرد و جایگاه اول را به «سرگیجه» اثر هیچکاک داد. ‌

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا