هنرمندان

«ناپلئون» و «گلادیاتور۲» » | همه آن چیزهایی که درباره فیلم تازه ریدلی اسکات می‌خواهید بدانید – بلاگی ها

  • «ناپلئون» و «گلادیاتور۲» » | همه آن چیزهایی که درباره فیلم تازه ریدلی اسکات می‌خواهید بدانید – بلاگی ها

    بلاگی ها ، سعید مروتی: از مهم‌ترین کارگردان‌های سینماست که در ۸۵ سالگی همچنان مشغول فعالیت است و میانه‌ای با بازنشستگی ندارد. ریدلی اسکات که در ایران بیشتر با 2 فیلم «تلما و لوییز» (۱۹۹۱) و «گلادیاتور» (۲۰۰۰) شناخته می‌شود، مدتی است که «ناپلئون» (۲۰۲۳) را آماده نمایش دارد و بلافاصله بعد از پایان این پروژه، درگیر تولید «گلادیاتور۲» (۲۰۲۴) شده است. پیش از این هم از اسکات در سال۲۰۲۱ دو فیلم «آخرین دوئل» و «خاندان گوچی» به نمایش درآمد. ریدلی اسکات، بدون همراهی با موج‌ها و جریانات روز و با حرفه‌ای‌گری مثال زدنی، در دل سینمایی فعالیت می‌کند که روزبه‌روز بیشتر شبیه بازی‌های کامپیوتری می‌شود؛ سینمای ابرقهرمانی مرسوم و متداولی که چهره‌های نامداری چون فرانسیس فورد کاپولا و مارتین اسکورسیزی از آن انتقاد کرده‌اند. ریدلی اسکات از معدود کارگردان‌های همچنان فعال در سینمای جریان اصلی است که حال و هوای دلپذیر سینمای کلاسیک را با آثارش به همراه می‌آورد. سینمای قهرمان پرور داستانگو، که روایت را فدای هیچ شعبده‌بازی تکنیکی‌ای نمی‌کند. از معدود کارگردان‌های بزرگی که همچنان در صحنه باقی مانده تا فیلم‌های باشکوه و بزرگ بسازد.

    ناپلئون به روایت ریدلی اسکات
    اسکات به جاه‌طلبی و پیمودن مسیرهای دشوار، شهره است. یکی از مصادیق این جاه‌طلبی را احتمالا می‌توان در روایت او از زندگی و زمانه ناپلئون مشاهده کرد. چندی پیش نخستین تریلر از فیلم سینمایی «ناپلئون» ساخته ریدلی اسکات منتشر شد. این درام تاریخی از تاریخ ۲۲نوامبر (اول آذر) در سینماها اکران می‌شود و پس از آن به‌صورت آنلاین عرضه می‌شود.فیلم سینمایی «ناپلئون» به کارگردانی ریدلی اسکات براساس فیلمنامه‌ای از دیوید اسکارپا با بازی واکین فینیکس بازیگر برنده اسکار در نقش امپراتور و رهبر نظامی فرانسه ناپلئون بناپارت همراه است.تریلر منتشرشده از این فیلم نشان‌دهنده صحنه‌های نبرد جذاب و چشمگیری است و پروژه بزرگ ریدلی اسکات را می‌توان از هم‌اکنون از شانس‌های اسکار۲۰۲۴ دانست.

    قهرمان زخمی تصویر چندوجهی
    قهرمان زخمی، از موتیف‌های سینمای ریدلی اسکات است. نقش شخصیت آسیب‌دیده در فیلم ناپلئون به فینیکس رسیده است.او در نقش «ناپلئون بناپارت» به‌گفته کارگردان شخصیت «آسیب‌دیده» دیگری را به نمایش می‌گذارد. به گزارش ۳۰نما، اسکات در مصاحبه با مجله «امپایر» از نمایش فینیکس در ناپلئون ستایش می‌کند و می‌گوید: «او بهترین بازیگر شخصیت‌های آسیب‌دیده است.» فینیکس نیز به امپایر می‌گوید از همکاری با اسکات لذت برده است: «تجربه بی‌نظیری از همکاری با اسکات در گلادیاتور داشتم درحالی‌که بسیار جوان بودم.»اسکات در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید فیلم «جوکر» الهام‌بخش او برای کارگردانی ناپلئون بوده است.

    و سرانجام «گلادیاتور۲»
    نزدیک به ربع قرن پس از حماسه «گلادیاتور»، ریدلی اسکات روی صندلی کارگردانی قسمت دوم این فیلم نشسته است. پس از موفقیت چشمگیر گلادیاتور در سال۲۰۰۰، ایده ساخت دنباله‌ای بر آن مطرح بود. برای گلادیاتور۲، ایده‌های فراوانی مطرح شد و چندین طرح و فیلمنامه برایش نوشته شد و تا مقطعی گفته می‌شد قرار است راسل کرو هم که در پایان قسمت اول کشته ‌شد، در پروژه حضور داشته باشد. در همه این سال‌ها صحبت از دنباله گلادیاتور بود و اسکات بارها درباره پروژه‌ای که رسانه‌ها با حساسیت اخبارش را دنبال می‌کردند، صحبت کرد. پروژه‌ای که در نهایت به نتیجه رسید و با این ترکیب بازیگران جلوی دوربین رفت:پل مسکال، دنزل واشینگتن، کانی نیلسن، درک جاکوبی، جایمن هانسو، جوزف کوئین و پدرو پاسکال. فیلمی که مصدوم شدن برخی از عواملش حین فیلمبرداری یک صحنه اکشن خبرساز شد و بعد هم ماجرای اعتصاب نویسندگان و بازیگران پیش آمد و یکی از پروژه‌هایی که تولیدش تحت‌الشعاع اعتصاب قرار گرفت، گلادیاتور۲ بود؛ فیلمی که قرار است نوامبر۲۰۲۴ روی پرده برود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا