هنرمندان

چرا با گذشت ۴۰روز خانه‌سینما مدیر ندارد؟ – بلاگی ها

  • چرا با گذشت ۴۰روز خانه‌سینما مدیر ندارد؟ – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها ، ‌ با گذشت بیش از ۴۰روز از برگزاری مجمع عمومی خانه‌سینما و انتخاب اعضای هیأت‌مدیره هنوز خبری از انتخاب و معرفی مدیرعامل نیست. اگر روزگاری در انتهای دهه۱۳۸۰، اعضای هیأت‌مدیره خانه‌سینما در کمتر از یک‌ساعت پس از پایان رأی‌گیری، تشکیل جلسه می‌دادند و مدیرعامل منتخب‌شان را انتخاب و معرفی می‌کردند، حالا با گذشت زمانی طولانی هنوز خبری از جمع‌بندی نهایی برای انتخاب مدیرعامل خانه‌سینما نیست. موضوعی که باعث شده رسانه‌ها با روایت‌هایی متفاوت به آن بپردازند.

    منوچهر محمدی گزینه مدیرعاملی

    ایرنا در تحلیلی از سکوت هیأت‌مدیره انتقاد کرده و به فرصت کوتاه باقیمانده برای معرفی مدیرعامل خانه‌سینما اشاره کرده است. فرصتی که به روایت خبرگزاری دولت و با تأکید بر تصریح اساسنامه خانه‌سینما که باید نهایتاً تا ۴۵روز پس از انتخاب اعضای هیأت‌مدیره، مدیرعامل انتخاب شود، کمتر از یک هفته تا پایانش زمان باقی مانده است: «متأسفانه هیأت‌مدیره جدید خانه‌سینما نیز در تداوم رویه موجود طی این سال‌ها، میانه خوبی با رسانه‌ای کردن اقدامات و تصمیمات خود ندارند و به همین دلیل نمی‌توان تخمین مناسبی از شرایط موجود یا میزان پیشبرد اهداف آنها به‌دست آورد.

    اگرچه نمی‌توان از فرد یا افرادی به‌عنوان نامزدهای احتمالی مدیرعاملی در دوره جدید نام برد اما نام‌هایی چون منوچهر محمدی از شانس کافی برای رسیدن به این پست برخوردار است. محمدی که قرار بود به‌عنوان نماینده صنف تهیه‌کنندگان، وارد انتخابات خانه‌سینما شود، درنهایت، انصراف داد و حالا وی می‌تواند به دلایلی چون تجربه مدیرعاملی خانه‌سینما طی سال‌های ۸۰ تا ۸۱ و البته نزدیکی به دایره فکری مدیریت پیشین و فعلی خانه‌سینما، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های موجود باشد.

    خانه‌سینما در شرایط فعلی با بحران‌های بزرگی نظیر نبود امنیت شغلی برای اعضای خود، شکاف میان هنرمندان و مدیران سینمایی، رکود تولید و مسائلی از این دست دست‌وپنجه نرم می‌کند.

    البته که نمی‌توان از جهت‌گیری سیاسی غیرمستقیم این خانه‌ طی سالیان اخیر و پیشی گرفتن اهداف سیاسی بر فعالیت صنفی آن نیز چشم‌پوشی کرد. مورد مهمی که در تمام این سال‌ها با واکنش‌های متفاوتی از سوی اعضای این خانه همراه بوده است. حالا در چنین مختصاتی باید دید چه فرد سینماگر یا غیرسینماگری برای سیزدهمین کرسی خانه‌سینما انتخاب می‌شود. کرسی حساس و وسوسه‌کننده‌ای که انبوه مشکلات و مصایب پیش روی آن، تا حدود بسیاری، زرق و برق آن را برای نامزدهای این پست کم می‌کند.»

     فرصتی بیشتر برای انتخاب مدیرعامل

    اما پس از انتشار تحلیل ایرنا، خبرگزاری صبا روایتی متفاوت از اساسنامه خانه‌سینما ارائه داد و خبر گزینه مدیرعاملی معرفی شده را هم تکذیب کرد: «طبق ماده ۳۴ اساسنامه خانه‌سینما ‌هیأت‌مدیره موظف است ظرف حداکثر۲ماه پس از انتخاب نسبت به استخدام مدیرعامل خانه‌سینما اقدام کند.»

    البته مطلبی که در این بند از اساسنامه گنگ به‌نظر می‌رسد این نکته است که این مدت زمان ۲ماهه بعد از انتخاب اعضای هیأت‌مدیره آغاز می‌شود یا بعد از تأیید اسامی منتخب از مراجع مربوطه. با این حال بین ۲۰ تا ۲۸روز از این مهلت ۲ماهه فرصت باقی مانده است.

    طبق بررسی‌های صبا، برخلاف اسامی که در روزهای اخیر مطرح شده‌اند، هیأت‌مدیره خانه‌سینما هنوز به قطعیتی نرسیده و نام‌های متعددی مطرح شده و در حال بررسی آنها هستند تا با ارزیابی دقیق بتوانند گزینه مناسب این جایگاه را انتخاب کنند. درنهایت کمتر از یک ماه از این فرصت ۲ماهه باقی مانده و باید منتظر بمانیم تا با مدیرعامل جدید خانه‌سینما آشنا شویم.»

    خانه خلوت 

    خانه سینما که روزگاری شهرتی فراگیر یافته بود حالا سال‌هاست که از اهمیت و جایگاهش کاسته شده است. تشکل صنفی‌ای که افکارعمومی بعد از بسته شدنش در دولت احمدی‌نژاد نسبت به آن حساس شده بود، در سال‌های اخیر بیشتر به بی‌عملی و انفعال شهره بوده است. تشکلی که محافظه‌کاری مدیرانش باعث شده بخش قابل‌توجهی از خانواده بزرگ سینما، نسبت به عملکردش منتقد باشند.  

    باید دید با توجه به انتخابات اخیر خانه سینما و حضور هیأت مدیره تازه، تحولی در رویکرد خانه سینما حاصل خواهد شد یا خیر؟ فعلا که تعلل در انتخاب مدیرعامل، چشم‌انداز روشنی را نوید نمی‌دهد و عده‌ای معتقدند جامعه اصناف سینمایی کشور با این دست فرمان از رکود خارج نخواهد شد.

    البته که همه‌چیز بستگی به آن دارد که در نهایت چه‌کسی بر مسند مدیرعاملی خانه سینما تکیه خواهد زد و چه تصمیماتی خواهد گرفت. فعلا این خانه خلوت است ولی شاید در روزهای آتی شرایط تغییر کند.

    • زندان طولانی در انتظار تهیه‌کننده سینما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا