هنرمندان

قاعده و استثنا | از ۴ فیلم تازه اکران‌شده فقط «ابلق» شروع قابل‌ قبولی داشته است – بلاگی ها

  • قاعده و استثنا | از ۴ فیلم تازه اکران‌شده فقط «ابلق» شروع قابل‌ قبولی داشته است – بلاگی ها

    شهاب مهدوی- بلاگی ها : فرصت اندک و فیلم‌های بسیار؛ این موقعیتی است که شورای صنفی نمایش و مدیریت سینما با آن مواجه شده‌اند. موقعیت دشوار و پیچیده‌ای که نتیجه‌اش یکی از شلوغ‌ترین اکران‌های تاریخ سینمای ایران است. فیلم‌هایی که پشت‌سر هم اکران می‌شوند و اغلب هم شکست می‌خورند. منتقدان این شیوه اکران، معمولا سراغ اصطلاح فیلم‌سوزی می‌روند؛ اتفاقی که شاید در مورد برخی از فیلم‌ها که در این اکران شلوغ، به نوعی قربانی شده‌اند صادق باشد، ولی درباره بسیاری از فیلم‌ها صادق نیست. 

    فیلم‌هایی که تعدادی از آنها در هفته‌های اخیر اکران شده‌اند و از همان ابتدا و در هر شرایطی از اکران، بعید بود اتفاق خاصی برایشان رخ بدهد. نمونه‌اش همین ۴فیلمی‌است که به تازگی روی پرده آمده‌اند و جز یک فیلم، بقیه با واکنش سرد تماشاگران مواجه شده‌اند.

    از میان ابلق، شب طلایی، رؤیای سهراب و برای مرجان که از چهارشنبه روی پرده سینماها آمده‌اند، فقط فیلم نرگس آبیار با استقبال مواجه شده است. البته که هنوز زمانی طولانی از اکران این فیلم‌ها باقی مانده است ولی تجربه نشان داده فیلمی که با فروشی ضعیف کارش را شروع کند بعید است در ادامه مسیر بتواند تغییری در سرنوشت اکرانش ایجاد کند.

    ابلق و ترکیب بازیگران مشترک با تی‌تی آخرین ساخته نرگس آبیار، نخستین بار در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و واکنش‌های منتقدان به آن متفاوت بود. نکته جالب توجه اکران ابلق شباهت ترکیب بازیگرانش با «تی‌تی» دیگر فیلم روی پرده است. الناز شاکردوست و هوتن شکیبا دو بازیگر محوری فیلم ابلق، این روزها تی‌تی را هم در اکران دارند. جالب اینکه تی‌تی پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی اکران امسال است و ابلق هم افتتاحیه قابل‌قبولی داشته است. اگر در تی‌تی پارسا پیروزفر ضلع سوم ماجرا را تشکیل می‌دهد در فیلم ابلق بهرام رادان حضور دارد. ترکیب بازیگران محبوب و مضمونی که عده‌ای آن را ملتهب می‌دانند فعلا ابلق را صدرنشین فیلم‌های تازه اکران‌شده کرده است. بیش از ۴۱هزار تماشاگر، با ۱۹۰سالن و یک‌میلیارد و۷۰۰میلیون تومان فروش، یعنی فیلم نرگس آبیار در این بازار کساد با استقبال مواجه شده است. ابلق روایت زنی است که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند. برای او ماجرایی رخ می‌دهد که زندگی‌اش را تا مرز نابودی پیش می‌برد.

    شروع پایین‌تر از انتظار شب طلایی 

    شب طلایی اما جزو فیلم‌هایی بود که پایین‌تر از حد انتظار فروخت. فیلمی که از ۲۶مرداد در ۶۷سالن به نمایش عمومی درآمده و با ۱۲۹۹ مخاطب، به فروش ۵۱میلیون تومان رسیده است.

    اولین فیلم فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره چهلم فیلم فجر به نمایش درآمد. «شب طلایی» روایتی خانوادگی- اجتماعی از یک خانواده ایرانی است که در ظاهر با یکدیگر خوب هستند اما در واقعیت مشکلاتی وجود دارد که ریشه آن به گذشته مربوط می‌شود.

    این خلاصه داستان شب طلایی است. در خانه مادربزرگ همه خانواده دور هم جمع شده‌اند تا جشن تولدی برای مادربزرگ بگیرند. همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه داماد خانواده که به‌دلیل سفر در این مهمانی حضور نداشته سرزده می‌رسد و شمش طلایش را می‌خواهد. پیدا نشدن شمش طلا در خانه آغازگر تنشی بزرگ است… حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، بهناز جعفری، سوگل خلیق و سینا رازانی در «شب طلایی» بازی کرده‌اند.

    اکران مهجور برای مرجان 

    دیگر فیلم اکران شده در روزهای اخیر، برای مرجان است که با در اختیار داشتن ۲۹سالن کارش را شروع کرده است. برای مرجان هم جزو فیلم‌هایی است که از همان ابتدا به استقبال شکست در گیشه رفته است. تنها ۵۴۴مخاطب و ۲۳میلیون‌و۵۰۰هزار تومان فروش، کارکرد فیلمی است که پگاه آهنگرانی را در نقش اصلی دارد و جمشید هاشم‌پور هم در آن حضور کوتاهی دارد.

    این فیلم به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد از چهارشنبه اکران خود را در سینماها آغاز می‌کند. در خلاصه داستان آمده است: مرجان در یک درگیری برای دفاع از خود متهم شده و امیر برای ملاقات در زندان، مطابق با قوانین باید با او ازدواج کند. جز پگاه آهنگرانی و جمشید هاشم‌پور، بهزاد جعفری، برزو ارجمند، فریبا متخصص، علیرضا استادی، رامین راستاد، محمد همایون‌پور، امید روحانی، مریم بوبانی، محمد علایی و سپیده غلامی از دیگر بازیگران برای مرجان هستند.

    سراب گیشه، رؤیای سهراب

    رویای سهراب ازجمله فیلم‌هایی است که پس از مدت‌ها در نوبت اکران ماندن، سرانجام امکان نمایش عمومی یافته است. فیلمی که قاعدتا باید دوستداران پرشمار سهراب سپهری را جذب کند فعلا با در اختیار داشتن فقط ۱۴سالن کارش را شروع کرده است‌. این فیلم در ۳روز اول اکران تنها ۴۰۸تماشاگر داشته و فقط ۱۷میلیون تومان فروش داشته است.

    این فیلم به کارگردانی علی قوی‌تن به بخشی از زندگی سهراب سپهری می‌پردازد و کارگردان به‌عنوان بازیگر نقش اصلی نیز در آن حضور دارد. قوی‌تن درباره فیلم خود می‌گوید: ما ملزم هستیم زوایای دیده‌نشده‌ شخصیتی چون سهراب را نشان بدهیم و این تقابل، کار فیلمساز را سخت می‌کند. «رویای سهراب» یک فیلم بیوگرافی نیست بلکه راوی زوایای پنهان و دیده‌نشده‌ سهراب سپهری است. علی قوی‌تن، بهاره کیان‌افشار، ترلان پروانه، لاله اسکندری، مهدی سلطانی و ابوالفضل میری بازیگران فیلم هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا