هنرمندان

هر لحظه از تب سینما رفتن در ایران و در جهان کاسته می‌شود | ترکیب فیلم‌های نوروزی ترکیب خوبی نبود – بلاگی ها

  • هر لحظه از تب سینما رفتن در ایران و در جهان کاسته می‌شود | ترکیب فیلم‌های نوروزی ترکیب خوبی نبود – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها به نقل از ایرنا، محرم براتی  در توضیح وضعیت اکران سینماها در روزهای ابتدایی سال و ایام پیش رو اظهار کرد: مخاطب امسال سینما در مقایسه با نوروز سال ۱۳۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ افزایش یافته و آمار این حضور بیشتر شده است چرا که درصد همه گیری کرونا هم کمتر شده است اما این موضوع را نباید با شرایط عادی سنجید و دست کم فعلا نباید قضاوت کرد که مخاطب سینما افت کرده است. 

    این پخش کننده با بیان اینکه باید شرایط را با توجه به زمان خودش سنجید، ادامه داد: یکی از اشتباهات ما این است که مخاطب را در مقایسه با شرایط عادی می‌سنجیم؛ در صورتی که دو اتفاق افتاده است: یک این که کرونا آمده و دیگر این که تغییر رفتار در مردم شکل گرفته که آن هم باز متاثر از کروناست. 

    وی ادامه داد: تغییر رفتار یعنی مردم به سمت پلتفرم‌ها رفته‌اند که باید این را پذیرفت که هر روز و هر سال از تب سینما رفتن در جهان و نه فقط در ایران کاسته می‌شود اما چون ما در ایران به صورت کلی سهم سینما رفتن در سبد خانوار را به صورت ناچیز داریم، این موضوع مضاعف می‌شود. 

    براتی یادآور شد: البته می‌توانیم این سهم سینما رفتن را افزایش بدهیم؛ به این معنا که ما اگر سیاست برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم می‌توانیم سینما رفتن آدم‌ها را افزایش دهیم یعنی با مدد یک برنامه‌ریزی مدون می‌توان بخش زیاد و بزرگی از مردم که سینما نمی‌روند یا اگر بروند سالی یکی دوبار (آن هم بعضا با دعوت و بلیط رایگان) به سینما می‌روند و سینما در برنامه‌شان نبوده است را به سینماها آورد؛ این موضوع نیاز به رفتارشناسی مخاطب دارد و این که چه فیلم‌هایی بسازیم، سینماهایمان مدرن‌تر شوند و دسترسی را تسهیل کنیم و موضوعات دیگر. 

    این منتقد سینمایی تصریح کرد: تا زمانی که کرونا هست، مردم نگران هستند، ماسک و الکل می‌زنند، هرآن چیزی که لازمه‌اش کنار هم نشستن بوده است، کمرنگ شده و قابل مقایسه با سال‌های پیش از آن نیست. به همین دلیل باید شرایط عادی را با شرایط عادی و شرایط کرونا را با شرایط کرونا سنجید. 

    وی ادامه داد: البته که ترکیب فیلم‌های نوروزی ترکیب خوبی نبود؛ این ترکیب کامل نیست و در آن برخی از فیلم‌ها همدیگر را پوشش می‌دهند و البته گران شدن بلیت هم در این وضعیت تاثیر داشته است. مردم در عید فیلم کمدی می‌بینند و امسال ما تنها یک فیلم کمدی داشتیم و شادروان اگرچه تلاش داشت تاخودش را کمدی جلوه دهد اما حقیقتا کمدی نبود. 

    ترکیب فیلم‌ها برای اکران بسیار مهم است

    این پخش کننده آثار سینمایی با اشاره به موضوعاتی که در تنزل اقبال مردمی در اکران فیلم‌های امسال وجود دارد، اظهار کرد: امسال چند پنجره خوب اکران داشتیم و داریم که به دلایلی شاید نتوانند پرمخاطب باشند؛ یکی پنجره نوروزی بود که به ماه رمضان خورد، پنجره بعدی عیدفطر است که در آن هم ترافیک فیلم‌ها زیاد و هم فصل امتحانات است، پس از آن تابستان که فصل بسیار خوبی است به محرم و صفر می‌خوریم و در پاییز هم جام جهانی است. 

    براتی تاکید کرد: هرچند که فیلم اگر خوب باشد زمان نمی‌شناسند؛ مثلا مردم به این دلیل که از دینامیت رضایت داشتند حتی در دوران کرونا هم رفتند و آن را دیدند. البته این فیلم تبعیض مثبت هم داشت و زمان بیشتری روی پرده بود و حمایت‌هایی از آن شد اما اصل، فیلم خوب است و این که مردم مطلع شوند که فیلم خوب روی پرده سینماست. یعنی آگهی و اطلاع‌رسانی هم بسیار مهم است. 

    وی افزود: ترکیب فیلم‌ها بسیار مهم است چرا که ذائقه مخاطب را در نظر داشتن بسیار مهم است چون ترکیب عیدفطر اگر فیلم‌هایی باشد که نفروشند، شرایط خوب نخواهد بود. ارتزاق سینماها با فیلم‌های پرفروش است؛ سال گذشته سینما محتاج دولت نبود چون به لطف دینامیت و گشت ارشاد۳ سینما از پس هزینه‌های خودش برآمد. 

    برای اقتصاد سینما، فیلم باید کمدی باشد

    براتی در پاسخ به این پرسش که چون به دینامیت و گشت ارشاد۳ اشاره کردید، آیا برای جذب مخاطب لازم است که صرفا فیلم کمدی اکران شود، گفت: برای اقتصاد سینما، فیلم باید کمدی باشد اما برای جذب مخاطب داستان فرق می‌کند و ترکیب باید ترکیب درستی باشد؛ همه جا هم همین است. یعنی هالیوود، بالیوود، حتی در کره و هرجایی که فکر کنید بخشی از فیلم‌ها اقتصاد سینما یا سینمای بازارست. 

    وی ادامه داد: فیلم مرد بازنده که ما پخش آن را به عهده داریم، فیلم بسیار خوبی است، در ژانر تولید شده، محتوا و داستان و سر و ته دارد و قصه آن در انتها جمع می‌شود اما الان سال نو است و این فیلم تلخ است؛ شاید اگر عید فطر می‌آمد بهتر بود یا اگر شیشلیگ را برای نوروز می‌گذاشتند بهتر بود. 

    براتی خاطرنشان کرد: ضریب اشتغال سینماهای ما به بالای ۲۵ درصد نمی‌رسد و این فاجعه است؛ گشت ارشاد۳ سال گذشته در شرایط کرونا به اندازه کل فیلم‌های نوروز ۱۴۰۱ در روز دوم فروخته است. 

    این پخش کننده در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز فروش سینما در سال جاری را چگونه می‌بیند، گفت: فیلم‌های شیشلیگ و انفرادی، قطعا می‌توانند حکم دینامیت و گشت ارشاد۳ را داشته باشند. 

    وی افزود: شیشلیگ پروانه نمایش دارد و در این دولت هم اگر پروانه‌اش تمدید شود برای یکسال سینما کافی است چراکه این فیلم می‌تواند اقتصاد سینما را تامین کند و ۱۰۰ میلیارد تومان بفروشد و سینمادار ما با ۵۰ میلیارد تومان هزینه برق و آب و هزینه‌های جاری‌اش را بدهد. ضمن این که مخاطب دنبال شادی و خوشحالی است و می‌خواهد حال خوبی داشتند؛ هم این که سینماها در این فاصله می‌توانند ۷۰ فیلم دیگر را هم پخش کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا