اخبار

واریز یک میلیون بحساب همه یارانه بگیران | یارانه جبرانی رئیسی پرداخت شد؟ | یارانه بگیران حساب خود را چک کنند – بلاگی ها

  • واریز یک میلیون بحساب همه یارانه بگیران | یارانه جبرانی رئیسی پرداخت شد؟ | یارانه بگیران حساب خود را چک کنند – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها یارانه / یارانه جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان است.

    میرکاظمی و خاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگاران از ضرورت فهم مشترک دولت و مجلس بر سر توزیع یارانه تأکید کردند:  در نشست مشترک دولت و مجلس که دوشنبه گذشته برگزار شد، رئیس جمهور بر ابلاغ بدون معطلی و اجرای بدون تأخیر قوانین تأکید کرد، اما این را نیز اضافه کرد اگر قانونی از نظر دولت نقص یا ضعفی دارد، «باید تلاش کرد در حین اجرا اشکالات آن در خود مجلس برطرف شود.» آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: «ضرورت دارد دولت و نمایندگان مجلس بویژه درباره طرح‌هایی که دارای بار مالی است، هماهنگی بیشتری داشته باشند.» برخی ناظران این جملات را ناظر بر برخی مسائل باقیمانده میان دولت و مجلس، از جمله مسأله ارائه کالاهای کالابرگی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ ارزیابی کردند. به عبارت دیگر، یکی از محورهای این نشست، یافتن راه حل برای این نقطه اختلافی بود. براساس آنچه بهارستان‌نشینان بر آن اصرار دارند، دولت باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف و به جای آن برای چهار قلم محدود کالای اساسی کالابرگ الکترونیک توزیع کند که قیمت این کالاها نیز باید بر اساس شهریور سال گذشته باشد؛ اما در مقابل دولت اعتقاد دارد که یا باید پرداخت یارانه نقدی ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به هر نفر ادامه یابد یا در صورت توزیع کالابرگ، تعداد بیشتری از کالاها مشمول شود.

    درباره این مسأله با سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت‌وگو کرده‌ایم. کاظمی و خاندوزی در این گفت‌وگو که در حاشیه جلسه هیأت دولت انجام شد، این مسأله را قابل حل دانسته و تأکید کرده اند که مجلس نیز استدلال‌های دولت در این زمینه را قبول دارد.

    ترک فعل دولت قبل و دومینوی مشکل

    سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال «ایران» که در زمینه ارائه کالابرگ به مردم به قیمت شهریور ۱۴۰۰، استدلال دولت چیست. با بیان اینکه قیمت‌های جهانی در چندین مرحله تغییر کرد و افزایش یافت، اظهارکرد: یک تغییر مربوط به اوایل سال ۱۴۰۰ بود که دولت قبل درگیر آن بود و به همین دلیل از ۸ میلیارد دلاری که در بودجه سال گذشته برای تأمین کالاهای اساسی تعیین شده بود، تقریباً ۶.۵ میلیارد دلار را خرید کرد، در صورتی که ذخایر خیلی کاهش پیدا کرد، به این دلیل که قیمت‌ها بسیار بالا رفته بود و دولت قبل نتوانسته بود آن حجمی را که در بودجه تعهد کرده بود به دلیل افزایش قیمت‌ها خرید کند. میرکاظمی با بیان اینکه نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اتفاق دیگری افتاد و دوباره یک افزایش قیمت جهانی داشتیم، افزود: این افزایش جهانی قیمت ناشی از خشکسالی و مشکلاتی در سطح جهان بود، در کنار این، در داخل کشور هم تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرد که باعث شد احتیاج کشور به واردات بیشتر شود.

    معاون رئیس جمهور ادامه داد: اتفاق دیگری هم بعد از ارائه بودجه رخ داد، زیرا می‌دانید که دولت لایحه بودجه را آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند و مجلس محترم هم تا اسفند کار بررسی و تصویب بودجه را به اتمام می‌رساند. اما بعد از تدوین و تصویب بودجه، اتفاق اوکراین و روسیه رخ داد که باعث شد دوباره یک افزایش قیمت جهانی را تجربه کنیم. وی با اشاره به اینکه در بودجه، یارانه‌ها بر اساس قیمت‌های تا اسفندماه تعیین شده بود، اظهار کرد: قاعدتاً می‌بایست میزان یارانه بعد از افزایش قیمت افزایش یابد، اما در بودجه این عدد پیش‌بینی نشده بود، یعنی میزان یارانه‌ای که تعیین شده بود، ثابت بود و این طور تعریف نشده بود که با افزایش قیمت‌ها یارانه هم افزایش یابد.

    میرکاظمی گفت: مجموع این شرایط، به این معنی است که پس از افزایش جهانی قیمت‌ها، یا باید یارانه را افزایش می‌دادیم یا باید می‌گفتیم که نمی‌توانیم قیمت‌ها را براساس شهریور ۱۴۰۰ تعیین کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دوستان مجلس هم این استدلال را قبول دارند که بعد از ابلاغ بودجه، اتفاقاتی در سطح جهانی افتاد و قیمت‌ها افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال صحبت و رایزنی با مجلس هستیم که میزان یارانه را تغییر دهیم، البته اگر مجلس موافقت کند که (تأکید بر ارائه کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ را حذف کند) احتیاجی نیست یارانه‌ها افزایش یابد. به گفته میرکاظمی، اگر مجلس پیشنهاد دولت را بپذیرد، کار راحت‌تر می‌شود و اگر نپذیرد ما باید جبران کنیم و یارانه جبرانی بدهیم.

    دولت باید به مجلس اصلاحیه بدهد

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه آیا دولت و مجلس به راه‌حلی در این زمینه خواهند رسید یا خیر، اظهار کرد: امروز دولت دارد عدد بیشتری نسبت به سقف مجلس به عنوان یارانه پرداخت می‌کند، به این دلیل که قیمت‌ها خیلی تغییر کرد.

    وی با بیان اینکه پس از افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی، بسیاری از کشورها حمایتی از مردم خودشان نکردند و صرفاً گفتند که  قیمت‌ها بالا رفته است، افزود: اما در ایران بحث ما این است که از مردم در مقابل گرانی‌ها حمایت بکنیم، بنابراین در این جهت، هم منابع ارز ترجیحی به صورت مستقیم به مردم پرداخت شد و هم به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، در هر دو زمینه با پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از مردم حمایت شد.

    میرکاظمی تأکید کرد: تلاش کردیم این افزایش‌ها را پوشش دهیم. امروز هم بحث پوشش مطرح است، به این معنی که دولت یارانه‌ها را به ۹دهک پرداخت می‌کند، نظر مجلس این بود که ۷ دهک را پوشش دهد. یک اختلاف آمار پرداخت یارانه ای داریم که باید به مجلس اصلاحیه بدهیم.

    تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس

    وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به اینکه یکی از موارد بحث در جلسه مشترک دولت و مجلس، ارائه کالاهای کالابرگی به قیمت ۱۴۰۰ بود، اظهار کرد: از آنجا که اجرای آن حکم از قانون بودجه ۱۴۰۱ جزو نقاط اختلافی بود که بین دولت و مجلس شورای اسلامی وجود داشت، در جلسه‌ای که به صورت مشترک میان رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای هیأت رئیسه مجلس و اعضای هیأت دولت برگزار شد، این مسأله مطرح و بنا شد که از طریق یک کمیته مشترکی این مسأله دنبال شود.

    سید احسان خاندوزی با بیان اینکه امیدواریم در این زمینه به یک تفاهم مشترک بین دولت و مجلس برسیم، افزود: در این کمیته مشترک، دو سه نکته، از جمله این مسأله پیگیری خواهد شود و یک زمانبندی هم گذاشته شد که این اتفاق خیلی زود بیفتد.

    وی در پاسخ به اینکه آیا منابع ارائه کالاهای کالابرگی به قیمت ۱۴۰۰ در بودجه تعریف شده است، گفت: اساساً شاید به آن معنا نیازمند تزریق منبع جدید نباشد، مسأله این است که اگر این را نوعی یارانه محسوب کنیم، باید ببینیم که در ردیف‌های موجود یارانه‌ها، چه از جدول تبصره ۱۴ و چه از یارانه‌هایی که در سایر منابع عمومی بودجه وجود دارد، قابل تأمین است یا خیر. / روزنامه ایران

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با معرفی سامانه ای جدید اعلام کرد: هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده اند اکنون می توانند ضمن مشاهده نتایج رسیدگی، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را نیز ثبت کنند.

    کار و رفاه اجتماعی، در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی http://hemayat.mcls.gov.ir/  فعال است، سرپرست هر خانوار می تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند. همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند می توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و بصورت تفکیک شده ثبت کنند.

    از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص مأخذ داده ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش بینی امکان ثبت وضعیت های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت نموده اند، دعوت کرده است برای مشاهده نتایج بررسی‌ها براساس اطلاعات به روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه نمایند. با این توضیح که برای خدمت رسانی بهتر سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می توانند به این وبگاه مراجعه نمایند.

    سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه نمایند.

    گفتنی است سامانه ای که قبلا فعال بود صرفا قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش مورد نظر را داشت در حالی که در سامانه‌ی جدید حمایت افراد می توانند اعتراض خود را به تک تک بخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی و … بصورت مجزا ثبت و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرآیند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

    علت واریز نشدن یارانه برای بعضی افراد چیست؟

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با معرفی سامانه ای جدید اعلام کرد: هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده اند اکنون می توانند ضمن مشاهده نتایج رسیدگی، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را نیز ثبت کنند.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی http://hemayat.mcls.gov.ir/ فعال است، سرپرست هر خانوار می تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند. همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند می توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و بصورت تفکیک شده ثبت کنند.

    از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص مأخذ داده ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش بینی امکان ثبت وضعیت های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت نموده اند، دعوت کرده است برای مشاهده نتایج بررسی‌ها براساس اطلاعات به روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نمایند. با این توضیح که برای خدمت رسانی بهتر سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می توانند به این وبگاه مراجعه نمایند.

    سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه نمایند.

    گفتنی است سامانه ای که قبلا فعال بود صرفا قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش مورد نظر را داشت در حالی که در سامانه‌ی جدید حمایت افراد می توانند اعتراض خود را به تک تک بخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی و … بصورت مجزا ثبت و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرآیند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا