هنرمندان

بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند  – بلاگی ها

  • بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند  – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها به نقل از movieweb، شخصیت ادبی مشهور برام استوکر با چشمانی نافذ، پوست رنگ‌پریده و اشتهای سیری‌ناپذیر برای کشتار، قدرت و خون، به چهره‌ای مقدس در فرهنگ عامیانه تبدیل شده است. فیلم ترسناک آلمانی ۱۹۲۲ نوسفراتو برای اولین بار مخاطبان را با خون‌آشام ترسناک آشنا کرد و توانست در این روند به یک شاهکار سینمایی تبدیل شود.

    برخی از بااستعدادترین بازیگران هالیوود، بزرگانی مانند گری اولدمن، کریستوفر لی و بلا لوگوسی، نقش دراکولا را بازی کرده‌اند و همگی این شخصیت را به‌گونه‌ای تماشایی به تصویر کشیده‌اند. نیکلاس کیج در فیلم Vampire’s Kiss نقش دیوانه‌ای را بازی کرد که فکر می‌کرد یک خون‌آشام است، اما همه از اینکه کیج قرار است در فیلم بعدی رنفیلد نقش دراکولا را بازی کند، هیجان‌زده‌اند. به نظر می‌رسد که تماشاگران هیچوقت از استوکر سیر نمی‌شوند، زیرا هیولای فیلم دائما در طول دهه‌ها تغییر می‌کند و یکنواخت نمی‌شود. 

    در این مطلب برخی از بهترین بازیگران برای ایفای نقش دراکولا از سریال جذاب Penny Dreadful (داستان عامه‌پسند) گرفته تا فیلم فرانسیس فورد کاپولا به نام «دراکولای برام استوکر»، آورده می‌شود.

    کریستین کامارگو (داستان عامه‌پسند)

    سریال درام ترسناک Penny Dreadful ترکیبی هیجان‌انگیز از شخصیت‌های داستانی گوتیک (وحشت) ویکتوریایی مشهور قرن نوزدهمی را به نمایش می‌گذارد که از نمادهای ادبی شگفت‌انگیز مانند دوریان گری، ویکتور فرانکنشتاین و کنت دراکولا استفاده کرده و منشأ شوم آنها را آشکار می‌کند. 

    در این فیلم ترسناک، کریستین کامارگو به طرز درخشانی دراکولای خون‌آشام بدنام برام استوکر را به تصویر می‌کشاند. فصل سوم و آخر Penny Dreadful شرور نیشدار را معرفی کرد و تحسین گسترده منتقدان را به خود جلب کرد و امتیاز ۹۳% Rotten Tomatoes را به دست آورد.

    ریچارد راکسبورگ (ون هلسینگ)

    استفان سامرز در سال ۲۰۰۴ فیلم ترسناک اکشن Van Helsing را کارگردانی کرد که هیو جکمن در آن نقش شکارچی هیولای افسانه‌ای را بازی می‌کند که به ترانسیلوانیا فرستاده می‌شود تا کنت دراکولا را شکست دهد، زیرا این شرور در تلاش است از گرگینه‌ها و مخلوق دکتر فرانکنشتاین برای ایجاد گروهی وحشتناک از مردگان استفاده کند. ریچارد راکسبورگ در نقش کنت اهریمنی ولادیسلاس دراکولا بازی می‌کند، با این ویژگی که می‌تواند به یک خفاش باشکوه تبدیل شود و در عین حال از قدرت و توانایی‌های فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد. ون هلسینگ به فیلم‌های محبوب هیولاهای ترسناک جهانی دهه‌های ۱۹۳۰ و ۴۰ ادای احترام می‌کند و علیرغم نقدهای نه چندان درخشان، در گیشه موفق شد و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروخت.

    فرانک لانگلا (دراکولا)

    فرانک لانگلا پس از نامزدی دریافت «جایزه تونی» برای بازی چشمگیرش در نقش دراکولا محصول ۱۹۷۷در تئاتر برادوی، دوباره در اقتباسی سینمایی نقش خود را در سال ۱۹۷۹ بازی کرد. این بازیگر بزرگ به بررسی جنبه جدیدی از هیولای نمادین فیلم‌ها علاقه‌مند بود که هنوز به تصویر کشیده نشده بود و یک بار اظهار داشت: «به این نتیجه رسیدم که دراکولا مردی بسیار آسیب‌پذیر و عاشق است، نه خونسرد و بدون احساس و انسانیت. من نمی‌خواستم که او آنطور که معمولاً معرفی می‌شود، بی‌تفاوت یا مستبد به نظر برسد. می‌خواستم مردی را نشان دهم که در عین شرارت، تنها بود و می‌توانست عاشق شود.»

    دراکولا هم در گیشه و هم از نظر منتقدان موفق بود و جایزه ساترن را برای بهترین فیلم ترسناک برنده شد. این فیلم شخصیت شوم دراکولا را به شخصیتی جذاب و احساسی تبدیل کرد.

    بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند 

    لوک ایوانز (ناگفته‌های دراکولا)

    فیلم اکشن فانتزی تاریک ۲۰۱۴ Dracula Untold با خلق داستانی متقاعدکننده برای شخصیت دراکولا، داستان درخشان برام استوکر را متحول می‌کند. در این فیلم، لوک ایوانز شخصیت معروف جنگجو و شاهزاده محترم ولاد را بازی می‌کند که با کمال میل تصمیم می‌گیرد به یک خون‌آشام تبدیل شود تا از خانواده و سرزمین خود در برابر نیروهای خارجی محافظت کند.

    دراکولای ایوانز یک قهرمان تحسین‌برانگیز نشان داده می‌شود که مایل بود فداکاری کند و کاملاً از هیولای شیطانی‌ای که در رمان استوکر به تصویر کشیده شده است، دور شود. بازی او از نظر منتقدان تحسین‌برانگیز بود.

    بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند 

    کلیس بنگ (دراکولا)

    سریال تلویزیونی درام-ترسناک دراکولا بی‌بی‌سی وان شامل سه اپیزود دلهره‌آور است که داستان یک کنت بدنام را روایت می‌کند. تاریخچه و ریشه‌های این شخصیت به اروپای شرقی برمی‌گردد. کلیس بنگ در نقش دراکولا فوق‌العاده وحشتناک است و طبیعت بدخواه و شرور شخصیت را کاملاً در آغوش می‌گیرد و کسانی را که انقدر بدشانس هستند که از مسیر او عبور ‌کنند، ویران می‌کند. 

    دراکولا با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه شد و در بی‌بی‌سی وان و نتفلیکس موفق شد، نامزد دریافت جوایز انتخاب تلویزیون شود.

    بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند 

    ماکس شرک (نوسفراتو)

    اولین اقتباس از تئاتر دراکولا نوشته برام استوکر، فیلم ترسناک صامت اکسپرسیونیست آلمانی Nosferatu در سال ۱۹۲۲ بود که ماکس شرک را در نقش موجودی ترسناک پنجه‌دار با پشت خمیده به تصویر می‌کشد.

    نوسفراتو در حالی که به‌عنوان یک شاهکار بسیار تأثیرگذار سینما و یکی از بهترین فیلم‌های صامت در تمام دوران در نظر گرفته می‌شود، بازسازی غیرمجاز فیلم کلاسیک استوکر بود که در نهایت منجر به شکایت وارثان استوکر از فیلمسازان بر سر این اقتباس شد و تقریباً تمام کپی‌های فیلم سوزانده شد. با این حال پس از چندین دهه نوسفراتو دوباره کشف شد. این پیروزی بی‌صدا مخاطبان را در سراسر جهان با دراکولای مهیج آشنا کرد. تایم اوت به درستی از این فیلم به عنوان «تولد سینمای ترسناک» یاد کرد.

    بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند 

    کریستوفر لی (فیلم ترسناک همر)

    کریستوفر لی کنت دراکولا را با شنلی بر دوش و دندان‌های بلند تیز در هفت فیلم ترسناک همر به تصویر کشید که با فیلم بریتانیایی دراکولا در سال ۱۹۵۸ شروع شد. این بازیگر پویا به مدت ۱۵ سال در نقش این شرور شیطانی ظاهر شد و بازی خود در این نقش را در سال ۱۹۷۳ در The Satanic Rites of Dracula به پایان رساند.

    برداشت لی از خون‌آشام معروف به او کمک کرد تا بتواند دراکولا را به عنوان شخصیتی متفکر و شهوانی معرفی کند. کریستوفر فرایلینگ، نویسنده بریتانیایی می‌گوید: «لی دراکولا را با دندان‌های نیش و چشم‌های قرمز معرفی کرد. این بازیگر بزرگ از کارگردانی و به تصویر کشیدن دراکولا در فیلم‌ها راضی نبود، اما نقش‌آفرینی او همچنان سنگ محک ستودنی در ژانر وحشت است.»

    بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند 

    گری اولدمن (دراکولای برام استوکر)

    فرانسیس فورد کاپولا کارگردان برجسته سینما، فیلم ترسناک گوتیک دراکولای برام استوکر محصول ۱۹۹۲ را ساخت که در آن بازیگران تحسین‌شده‌ای همچون گری اولدمن، وینونا رایدر و آنتونی هاپکینز بازی کردند و یک‌بار دیگر کلاسیک استوکر را به شیوه‌ای خیره‌کننده و بدیع بازسازی کردند. اولدمن در نقش کنت دراکولای مطرود و ترسناک که مصمم است یک بار دیگر عشق از دست رفته خود مینا موری را به دست آورد و به این دلیل با نامزد او جاناتان هارکر و آبراهام ون هلسینگ می‌جنگد.

    کاپولا جذب عناصر حسی داستان خون‌آشام و استوکر شد و تصمیم گرفت جنبه‌هایی از فیلم را برای تجسم یک رویای عاشقانه بسازد. این فیلمساز بزرگ به‌شدت روی فضا، لباس‌ها و تصاویر تمرکز کرد تا این جنبه از دراکولا را زنده کند. اولدمن زمانی اظهار داشت که مجبور است هیولای نمادین فیلم را به تصویر بکشد، زیرا همیشه می‌خواست این جمله معروف را به زبان بیاورد: «من از اقیانوس‌های زمان عبور کرده‌ام تا تو را پیدا کنم.

    بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند 

    بلا لوگوسی (دراکولا)

    بلا لوگوسی افسانه‌ای توانست کنت دراکولا را به عنوان یک نماد فرهنگی معرفی کند، زمانی که دراکولا شنل سیاه و نیش را در فیلم کلاسیک ترسناک ماوراءالطبیعه دراکولا در سال ۱۹۳۱ پوشید، این موجود خون‌خوار در جستجوی قربانیان جدید برای ایجاد وحشت و به دست آوردن غذا به انگلستان می‌رود. لوگوسی برای اولین بار این شخصیت را با اقتباس از رمان آن در برادوی به تصویر کشیده بود، و علیرغم اجرای موفق، او اولین انتخاب برای حضور در این اقتباس بزرگ تئاتری نبود.

    ستاره سینما به‌سختی برای بازی در این نقش لابی کرد و دستمزد ناچیز ۵۰۰ دلاری در هفته دریافت کرد تا تیتر یک فیلم محبوب شود.

    لوگوسی با اجرای وحشتناک و شیطانی خود جایگاه او را به عنوان بازیگر یک فیلم ترسناک عالی تثبیت کرد. حتی با وجود اینکه دراکولا به این بازیگر کمک کرد تا شناخته شود، اما او برای ایفای مجدد نقش مردد بود، زیرا یک بار گفته بود: «نه! نه به هر قیمتی وقتی این نقش را تمام کردم، امیدوارم دیگر هرگز نام دراکولا را نشنوم. من نمی توانم تحمل کنم… من قصد ندارم که مرا تصاحب کند.»

    بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند 

    مترجم: هانیه قرقچیان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا