هنرمندان

رقابت برای نخل هفتادوپنجم ‌| مروری بر مهم‌ترین فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم کن – بلاگی ها

  • رقابت برای نخل هفتادوپنجم ‌| مروری بر مهم‌ترین فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم کن – بلاگی ها

    همشهری- آرش نهاوندی: پس از آنکه جشنواره کن در سال ۲۰۲۰ لغو شد و در سال‌ ۲۰۲۱ به‌تعویق افتاد، هفتادوپنجمین دوره این جشنواره در می۲۰۲۲ به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد. در این دوره از جشنواره ۱۸فیلم در بخش رقابتی حضور دارند و برای جایزه نخل طلا با یکدیگر رقابت می‌کنند. سال‌گذشته برترین جایزه جشنواره کن به فیلم «تیتان» ساخته ژولیا دوکورونو اختصاص یافت. امسال ونسان لیندون به‌عنوان رئیس هیأت داوران بخش رقابتی جشنواره کن انتخاب شده و اصغر فرهادی نیز یکی از اعضای هیأت داوران این بخش خواهد بود. تعدادی از پرسابقه‌ترین کارگردانان ادوار مختلف کن نیز با فیلم‌هایشان در این دوره از جشنواره حضور دارند که در این مطلب به منتخبی از فیلمسازانی که با جدیدترین آثارشان در کن هفتاد و پنجم حضور یافته‌اند، می‌پردازیم. همچنین نگاهی داریم به فیلم سعید روستایی که برای نخستین بار از سینمای ایران در جشنواره کن حضور می‌یابد.‌

    برادران لیلا- سعید روستایی

    فیلم «برادران لیلا» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی ساخته شده است. نوید محمدزاده، پیمان معادی، ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی و سعید پورصمیمی از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم از ایران در بخش رقابتی جشنواره کن در سال۲۰۲۲ حضور یافته است. برادران لیلا درباره پدری است که مقادیری سکه را برای روز مبادا مخفی کرده و فقط لیلا دختر این پیرمرد از مخفیگاه سکه‌ها خبر دارد. این فیلم نگاهی نقادانه دارد به آسیب‌های اقتصادی ناشی از التهابات بازار طلا. سعید روستایی تاکنون در جشنواره کن حضور نداشته و برای نخستین بار است که با فیلم برادران لیلا در بخش رقابتی این جشنواره حضور می‌یابد.

    جنایات آینده- دیوید کراننبرگ

    دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی، دوباره با جدیدترین فیلم خود با عنوان «جنایات آینده» به کن بازگشته است. در این فیلم بازیگرانی نظیر ویگو مورتنسن، لئا سیدو و کریستن استیوارت که اغلب در فیلم‌های کراننبرگ بازی می‌کنند، ایفای نقش کرده‌اند. کراننبرگ در این فیلم رازآلود، یکی از دشوارترین لحظات ادوار بشر در کره زمین را در زمانی که انسان ناگزیر به تغییر ساختار بیولوژیک خود به‌منظور انطباق با دنیای مصنوعی و شیمیایی اطراف خود می‌شود، روایت کرده است. کراننبرگ برای نخستین بار با فیلم «تصادف» در سال۱۹۹۶ به کن راه‌ یافت و برنده جایزه هیأت داوران این دوره از جشنواره شد. از دیگر فیلم‌های وی که در بخش رقابتی جشنواره کن نمایش داده شده‌اند، می‌توان به «عنکبوت»(۲۰۱۲)، «سابقه خشونت»(۲۰۰۵)، «جهان شهر»(۲۰۱۲) و «نقشه‌های ستاره‌های سینما»، اشاره کرد. جولیان مور به‌خاطر نقش‌آفرینی در نقشه‌های ستاره‌های سینما، برنده جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره کن شد.

    ائو- یرژی اسکولیموسکی

    یرژی اسکولیموسکی، کارگردان مشهور لهستانی با نسخه‌ جدید اقتباسی از فیلم «ناگهان بالتازار» ساخته روبر برسون در سال۱۹۶۶، با نام «ائو» دوباره به کن بازگشته است. در این فیلم سفر یک الاغ و مواجهه او با آدم‌های خوب و بد به تصویر کشیده شده است، یرژی اسکولیموسکی در فیلم ائو، نگاه منحصر به فردی  به زندگی در اروپای مدرن کرده است. اسکولیموسکی در فهرست کنونی کارگردانان بخش رقابتی باسابقه‌ترین کارگردان جشنواره کن است. او در سال۱۹۷۲ با فیلم «شاه، ملکه، رذل» برای نخستین بار در جشنواره کن حضور یافت. او دوباره در سال۱۹۷۸ با فیلم «فریاد» به کن بازگشت. یرژی اسکولیموسکی با این فیلم جایزه بزرگ جشنواره کن را از آن خود کرد. او در سال۱۹۸۲ با فیلم «شب کاری» جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. او در سال۱۹۸۴ با فیلم «موفقیت در بهترین انتقام» به کن بازگشت.

    یرژی اسکولیموسکی در سال۱۹۸۹ با فیلم «سیل بهاری» در کن حضور یافت. آخرین فیلمی که از این کارگردان در کن نمایش داده شده «چهار شب با آنا» نام داشت.

    اسکولیموسکی با این فیلم  در بخش ۲هفته کارگردانان حضور یافته بود. اسکولیموسکی ازجمله کارگردانان چندوجهی سینمای لهستان و اروپاست و در زمینه کشیدن نقاشی در سبک اکسپرسیونیستی نیز فعال است و علاوه بر این در برخی مواقع به‌عنوان بازیگر در فیلم‌ها بازی می‌کند.

    نزدیک- لوکاس دونت

    لوکاس دونت، نخستین بار است که با فیلم «نزدیک» در بخش رقابتی جشنواره کن حضور یافته است. نزدیک درباره قطع رابطه‌ای دوستانه میان دو پسر بزرگسال است. پس از به هم‌خوردن این رابطه دوستانه یکی از پسرها در این‌باره از مادر خود سؤال می‌پرسد. لوکاس دونت پیش‌تر نیز با اولین فیلم بلند خود با عنوان «دختر» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن در سال۲۰۱۸ حضور یافته بود. او با فیلم دختر جایزه دوربین طلایی در رشته بهترین فیلم را از آن خود کرده بود.

    ستاره‌ها در ظهر- کلر دنی

    کلر دنی، کارگردان محبوب و مشهور فرانسوی، برای دومین بار با فیلم «ستاره‌ها در ظهر» در بخش رقابتی جشنواره کن حضور یافته است. داستان این فیلم در نیکاراگوئه در سال۱۹۸۴ می‌گذرد. این فیلم داستان یک بازرگان انگلیسی و یک خبرنگار آمریکایی را روایت می‌کند که عاشق یکدیگر شده‌اند، اما این دو در میانه دروغ‌پراکنی‌ها و اسرار فاش نشده در وضعیت خطرناکی گرفتار آمده و ناگزیر به فرار از نیکاراگوئه هستند. مارگارت کوالی و جو آلوین در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. کلر دنی پیش از این در سال۱۹۸۸ با فیلم «شکلات» (با فیلمی به همین نام که در سال۲۰۰۰ نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اشتباه نشود)، در بخش رقابتی جشنواره کن حضور یافته بود. کلر دنی اما با فیلم «حرامزاده‌ها» در سال۲۰۱۳ نیز در بخش نوعی نگاه و با فیلم«بگذار آفتاب به داخل بتابد» در بخش «۲هفته کارگردانان» جشنواره کن حضور یافته بود.

    برادر و خواهر- آرنو دپلشین

    «برادر و خواهر» آخرین فیلم آرنو دپلشین، درباره خواهر و برادری است که در آستانه سن ۵۰سالگی قرار دارند و چندین دهه است با یکدیگر حرف نزده‌اند. اما پس از مرگ والدینشان این دو برادر و خواهر ناگزیر می‌شوند با یکدیگر ارتباط کلامی برقرار کنند. ماریون کوتیار، بازیگر اصلی این فیلم است و گلشیفته فراهانی نیز در این آخرین ساخته آرنودپلشین نقش‌آفرینی می‌کند. از آرنو دپلشین فیلم‌های «نگهبان» (۱۹۹۲)، «استر خان» (۲۰۰۰)، «بازی در شرکت مردان» (۲۰۰۳)، «داستان یک کریسمس» (۲۰۰۸)، «جیمی‌پی: روان درمانی یک سرخ‌پوست دشت» (۲۰۱۳)، در بخش رقابتی جشنواره کن به نمایش در آمده و هیچ‌یک در این جشنواره برنده جایزه نشده‌اند. از دپلشین همچنین فیلم «روزهای طلایی من» در سال۲۰۱۵ در بخش ۲هفته کارگردانان کن به نمایش درآمده است.

    نمایش‌دادن- کلی رایکارد

    این فیلم دیگر ورودی آمریکایی به بخش رقابتی جشنواره کن در ۲۰۲۲ است. «نمایش‌دادن» بر داستان مجسمه‌سازی‌ متمرکز است که به‌دنبال بر قراری تعادل در زندگی هنری و خانوادگی خویش است. میشله ویلیامز، هونگ جائو و جود هرش در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. در حالی که رایکارد کلی از کارگردانان بزرگ سینمای مستقل آمریکاست، او تنها یک‌بار با فیلم «وندی ولوسی» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن در ۲۰۰۸ حضور یافته است.

    تصمیم به ترک- پارک چان ووک

    داستان فیلم «تصمیم به ترک» درباره کارآگاهی است که در حال تحقیق روی قتل یک مرد در منطقه‌ای کوهستانی است، در همین حین او با بیوه این مرد روبه‌رو می‌شود. پارک چان ووک، کارگردان مشهور کره‌ای برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۴ با فیلم «اولدبوی» دومین فیلم از فیلم‌های سه‌گانه «انتقام» به کن آمد و توانست جایزه بزرگ جشنواره کن را به‌خود اختصاص دهد. این فیلم به‌طور ویژه مورد تحسین کوئنتین تارانتینو، رئیس هیأت داوران آن دوره جشنواره کن، قرار گرفت.

    او در سال۲۰۰۹ با فیلم «تشنگی» در کن حضور یافت و جایزه هیأت داوران را از آن خود کرد. پارک چان ووک برای آخرین بار با فیلم «کنیز» در سال ۲۰۱۶ در کن حضور یافت، اگرچه فیلم کنیز در کن جایزه‌ای نبرد، اما هم تماشاگران و هم منتقدان این فیلم را بسیار مورد تمجید قرار دادند. او با  این فیلم توانست در همین سال جایزه بفتای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کند. پارک چان ووک از مشهورترین و محبوب‌ترین فیلمسازان نزد مخاطبان سینماست.

    ازجمله فیلم‌های مطرح دیگر وی می‌توان به «منطقه امنیتی مشترک»(۲۰۰۰)، «عطش»(۲۰۰۹) و سه‌گانه انتقام متشکل از فیلم‌های «همدردی با آقای انتقام»(۲۰۰۲)، اولد بوی(۲۰۰۲) و «خانم انتقام»(۲۰۰۵)، اشاره کرد. فیلم‌های او اغلب خشونت را با پرداخت به موضوعات خاص نظیر انتقام، نشان می‌دهند. پارک چان ووک به‌دلیل ساخت فیلم‌هایی با موضوع انتقام بسیار مورد توجه روزنامه‌نگاران و منتقدان قرار دارد.

    زمان آرماگدون- جیمز گری

    «زمان آرماگدون» یکی از ۲ورودی آمریکایی به بخش رقابتی جشنواره کن است. این فیلم تا حدودی رازآلود است. تنها توصیف و شرحی که درباره این فیلم داده شده این است که زمان آرماگدون، فیلمی است که در آن داستان یکسری بزرگسال، در محله کوئینز شهر نیویورک در دهه۱۹۸۰ روایت می‌شود. آنتونی هاپکینز، جرمی استرانگ و تواه فلدوش، در این فیلم بازی کرده‌اند. جیمز گری پیش‌تر با فیلم‌های «محوطه»(۲۰۰۰)، «شب مال ماست»(۲۰۰۷)، «دو عاشق»(۲۰۰۸) و «مهاجر»(۲۰۱۳)، در بخش رقابتی جشنواره کن حضور یافته بود.

    نوستالژی- ماریو مارتونه

    «نوستالژی» فیلمی ایتالیایی درباره فلیچه است که در سن ۴۰سالگی به محله دوران نوجوانی خودبازمی‌گردد. او مکان‌های قدیمی دوران نوجوانی خود را کشف می‌کند و همچنین در گذشته خود فرو می‌رود. آخرین فیلم مارتونه در دهه۱۹۹۰ در بخش رقابتی جشنواره کن نمایش داده شده بود. مارتونه برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۵ با فیلم «عشق کثیف» در بخش رقابتی جشنواره کن حضور یافته بود. او با فیلم «مشق جنگ» نیز در سال۱۹۹۸ در بخش نوعی نگاه حضور یافته بود.

    آرام ان- کریستین مونگیو

    هنوز شرحی از فیلم جدید کریستین مونگیو که یکی از برترین فیلمسازان موج نوی سینمای رومانی محسوب می‌شود، ارائه داده نشده است. نخستین فیلم او با نام «غرب» در بخش نوعی نگاه در سال۲۰۰۲ نمایش داده شد. فیلم بعدی او با نام «۴ماه، ۳هفته و ۲روز» نیز جایزه نخل طلا در سال۲۰۰۷ را به‌خود اختصاص داد. مونگیو در سال۲۰۰۹ با فیلم انتولوژیک (ترکیبی از چند فیلم کوتاه که از طریق یک موضوع، داستانشان به هم پیوند خورده باشد) «داستان‌هایی از عصر طلایی» که با همکاری کارگردانانی نظیر هانو هوفر، کنستانتین پوپسکو و ایوانا اوریکارو، به بخش نوعی نگاه جشنواره کن بازگشت.

    او دوباره با فیلم «آن سوی تپه‌ها» در سال۲۰۲۱ به بخش رقابتی جشنواره کن پاگذاشت، این فیلم برای مونگیو، جایزه بهترین فیلمنامه را در پی آورد. کریستینا فلوتور و کازمینا استارتان نیز به‌طور مشترک برای بازی در «آن سوی تپه‌ها» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کردند. او با فیلم «فارغ‌التحصیلی» در سال۲۰۱۶ نیز جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره کن دریافت کرد.

    درختان بادام- والریا تادچی برونی

    «درختان بادام» (Les Amandiers) جدیدترین ساخته والریا تادچی برونی خواهر کارلا برونی همسر نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه است. داستان این فیلم درباره ۴فردی است که در سال‌های پایانی دهه۱۹۸۰ در امتحان ورودی یکی از مدارس معتبر بازیگری شرکت می‌کنند. زندگی آنها پس از شرکت در این امتحان وارد دوره جدیدی از بروز احساسات، عشق و در نهایت تراژدی می‌شود. والریا برونی برای نخستین بار با فیلم «بازیگران» در سال۲۰۰۷ در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور یافت و توانست جایزه هیأت داوران این جشنواره را کسب کند. او با فیلم «قصری در ایتالیا» نیز برای نخستین‌بار در سال۲۰۱۳ در بخش رقابتی جشنواره کن شرکت کرد.

    منبع: گلد دربی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا