اخبار

واقعیت‌هایی که از برج آزادی تهران نمی‌دانید! – بلاگی ها

  • واقعیت‌هایی که از برج آزادی تهران نمی‌دانید! – بلاگی ها

    سلام نو-سرویس گردشگری: برج آزادی یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران در ایران است. با توجه به نزدیکی این بنای باشکوه به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، گردشگران زیادی در بدو ورود به عنوان عکاسی با برج آزادی آشنا می‌شوند. برج آزادی با معماری خیره کننده خود در وسط میدان آزادی، در ورودی و خروجی اصلی شهر قرار دارد. همه روزه سفرهای درون شهری و برون شهری زیادی از طریق آن انجام می‌شود، بنابراین به عنوان دروازه غربی شهر مشخص می‌شود. برج آزادی در حدود سال ۱۳۵۰ توسط حسین امانت، معمار جوان ایرانی طراحی و توسط محمد پورفتحی ساخته شد.

    در سال ۱۳۴۶ مسابقه‌ای بین معماری ایرانی برای طراحی نمادی برای کشور برگزار شد. مهندس (حسین امانت) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران برنده شد و برای ساخت انتخاب شد. در سال ۱۳۵۱ برج آزادی به بهره برداری رسید. در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    معماری برج آزادی تلفیقی از معماری ساسانی، هخامنشی و اسلامی است. طاق اصلی داخل برج نمادی از دوران ساسانی است، پایه‌های موازی آن یادآور سبک معماری هخامنشی و طاق بالایی آن از معماری اسلامی الهام گرفته شده است.

    حسین امانت از ویژگی‌های معماری ایرانی مانند بادگیر، چهارطاق، باغ ایرانی، بازار ایرانی و کاشی‌کاری‌های دیدنی استفاده کرد تا زیبایی این بنا را دوچندان کند و گردشگران را در شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی یاری کند.

    مساحت میدان ۷۸۰۰۰ متر مربع است. این برج به صورت دروازه با ارتفاع حدود ۴۵ متر از سطح زمین ساخته شده و دارای هشت بخش مجزا است. عرض این بنا ۶۴ متر است. اطراف برج آزادی، گل‌های زیبایی کاشته شده است. در ساخت برج از آهن و سنگ مرمر اصفهان استفاده شده است. مقرنس‌ها و تزئینات زیبا به این شاهکار معماری افزوده شده است.

    در این برج ۴ نما در نظر گرفته شده است که با یکدیگر متقارن هستند. البته نماهای اصلی غرب و شرق آنهایی هستند که بیشتر جلب توجه می‌کنند. از چهار طبقه با دو راه پله و چهار آسانسور تشکیل شده است. در ساخت درهای اصلی از سنگ گرانیت همدان استفاده شده است و سنگ‌های طبقات از سنگ‌های معدن مروارید کردستان است. در زیرزمین برج، چندین تئاتر، گالری، کتابخانه و موزه وجود دارد.

    آدرس این برج زیبا در تهران، میدان آزادی، منطقه ۱۰، برج آزادی (میدان آزادی در تقاطع سه بزرگراه و یکی از خیابان‌های اصلی شهر واقع شده است، از غرب بزرگراه شهید لشگری، از جنوب بزرگراه سعیدی، بزرگراه جناح).

    با رسیدن به این میدان فرصت دیدن این معماری شگفت‌انگیز و تاریخی را از دست ندهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا