هنرمندان

تعریف و تمجید از بازی محسن تنابنده در جشنواره فیلم ونیز – بلاگی ها

  • تعریف و تمجید از بازی محسن تنابنده در جشنواره فیلم ونیز – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها ، فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی در نخستین نمایش جهانی خود در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد. 

    «جاناتان هولان» منتقد نشریه اسکرین در بخش‌هایی از نقد این فیلم می‌نویسد: «جنگ جهانی سوم» داستان طاقت فرسا اما جذابی است که نشان می‌دهد چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد میگیرد که از ستمگران خود تقلید کند. ششمین فیلم هومن سیدی به‌عنوان یک کمدی سیاه شروع می‌شود و کم کم تاریک‌تر و به سمت یک تراژدی می‌رود، داستانی که با نقش‌آفرینی جذاب و خارق‌العاده محسن تنابنده (بازیگر فیلم قهرمان) همراه است. 

    آثار سیدی در داخل مورد تحسین قرار می‌گرفتند و اکران «جنگ جهانی سومر در بخش افق‌های ونیز به عنوان یکی از چهار فیلم ایرانی که جویای افتخار در جشنواره هستند، می‌تواند مقدمه‌ای برای نمایش بیشتر بین‌المللی این فیلم باشد. 

    • تصاویر فتوکال فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی در جشنواره ونیز | چهره متفاوت محسن تنابنده و حضور ندا جبرئیلی و مهسا حجازی
    • رقابت هومن سیدی با مریلین مونرو | فیلم‌هایی که فردا در ونیز نمایش داده می‌شوند

    فیلمنامه با دقت نوشته شده فیلم با صحنه‌ای کوتاه اما گویا بین شخصیت شکیب (محسن تنابنده) که پس از دست دادن همسر و فرزندش دچار لغزش‌های عاطفی است و یک زن ناشنوا با چشمانی درشت به نام لادن (مهسا حجازی) آغاز می‌شود. بسیاری از مضامین فیلم به زیبایی در یک تبادل کوتاه بین این زوج قرار گرفته‌اند که در قربانی شدنشان متحد شده‌اند و از همان ابتدا نشان میدهد که مخاطب خود را در دستان امن کارگردانی توانمند قرار داده است. 

    تنابنده در نقش شکیب فوق‌العاده است: در ابتدا یک شخصیت کمدین بی‌صدا و با چهره‌ای سنگی در غلبه قدرت‌هایی که نمی‌تواند درک کند که بعداً تبدیل به یک تراژیک واقعی می‌شود. دگرگونی عمیقی که هم به طور چشمگیری موجه و هم از نظر روانشناختی معتبر است. در سطح داستان، «جنگ جهانی سوم» قانع‌کننده است، وقایع آنقدر سریع پیش می‌روند که بیننده بی‌توجه ممکن است داستان را گم کند. عناصر کلیدی داستان اغلب از طریق دیالوگ‌های زودگذر آشکار می‌شوند. 

    هومن سیدی با فیلمش به ما می‌گوید زمان ممکن است تغییر کند، اما روش‌های اعمال قدرت ثابت می‌ماند و همیشه فردی در انتهای هرم است که از فراموش شدن خودداری می‌کند. در یکی از آن دیالوگ‌های مهم «جنگ جهانی سوم»، کارگردان از شکیب می‌پرسد که آیا می‌داند هیتلر کیست یا خیر: پاسخ او منفی است. این فیلم نشان می‌دهد هر که نداند هیتلر چه کسی بود، می‌تواند خودش هیتلر شود. 

    در خلاصه داستان جدید منتشر شده از این فیلم آمده است: «شکیب یک کارگر روز مزد بی‌خانمان است که هرگز نتوانسته با از دست دادن همسر و پسرش در زلزله سال‌ها پیش کنار بیاید. در طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال، به نام لادن رابطه برقرار کرده است. محل ساخت وسازی که او امروز در آن کار می‌کند به لوکیشن فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل می‌شود و در کمال تعجب به او یک نقش سینمایی، خانه و فرصتی داده می‌شود تا برای خود کسی باشد. وقتی لادن از این موضوع مطلع می‌شود، به محل کارش می‌آید و درخواست کمک می‌کند. نقشه شکیب برای مخفی کردن او به طرز غم‌انگیزی اشتباه از کار در می‌آید و موقعیت جدید و فرصت بی‌تکرار پیش آمده برای او را، با تهدید رو به رو می‌کند. 

    در فیلم «جنگ جهانی سوم» بازیگرانی چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته‌اند و پخش بین‌المللی این فیلم بر عهده محمد اطبایی کمپانی مستقل‌های ایرانی است. 

    هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز ا ز ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا در حال برگزاری است. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا