هنرمندان

ماجراهای یک فیلم غیرقابل اصلاح| داستان دختران دردسرساز یک فیلم دردرساز – بلاگی ها

  • ماجراهای یک فیلم غیرقابل اصلاح| داستان دختران دردسرساز یک فیلم دردرساز – بلاگی ها

    بلاگی ها : نسخه‌ایی از فیلم « ارداتمند نازنین، بهاره و تینا»  در همان ۱۳۹۵ به شورای پروانه نمایش ارائه شده بود، ولی شورا به طور کامل آن را رد کرده بود. محمدحسین لطیفی، کارگردان سینما و تلویزیون که در آن مقطع عضو شورای صدور پروانه نمایش بود، درباره این فیلم گفته بود: «عدم صدور پروانه نمایش برای این فیلم نظر همه اعضای شورای پروانه نمایش است…. در مورد فیلم آقای کاهانی جمع نظرات این است که امکان اصلاح برای این فیلم وجود ندارد…. کل چیزی که در فیلم است یعنی سوژه فیلم از ابتدا تا پایان مشکل دارد، البته من به عقاید و نوع ساخت فیلم‌ها احترام می‌گذارم، ولی اگر کاری از دستم برمی‌آمد به عنوان یک هم‌‎صنف مطمئن باشید که دفاع می‌کردم، ولی احساس می‌کنم نمی‌توانستم و ابزاری برای دفاع از فیلم «ارادتمند نازنین بهار تینا» نداشتم.» اکران نشدن فیلم کاهانی در تمام این سال‌ها نشان می‌دهد که نه لطیفی و نه اخلاف او در دوره‌های بعدی شورا نتوانسته‌اند از این فیلم دفاع کنند و راهی برای تابیدن آن بر پرده سینما بیابند.

    موضوع حساس

    تعداد اعضای شورای پروانه نمایش ۹ نفر بود و هم‌نظری هر ۹ نفر بر ناممکن بودن نمایش فیلم این سوال را به وجود می‌آورد که اصلا چطور پروانه ساخت آن صادر شده بود؟ اعضای شورای پروانه ساخت که فیلمنامه فیلم را خوانده بودند از همکاران مجموعه وزارت ارشاد بودند که شورای پروانه نمایش زیرمجموعه آن است. البته همیشه گفته می‌شود برخی فیلم‌ها در فرآیند تولید به فیلمنامه مجوزگرفته وفادار نمی‌مانند و محصول نهایی با فیلمنامه تفاوت دارد. پروانه نمایش نگرفتن فیلم به بحث‌هایی میان مخالفان و موافقان سیاست‌های فرهنگی دولت وقت دامن زد و افراد در نکوهش یا ستایش فیلمی که ندیده بودند استدلال می‌کردند. در نهایت، باید گفت آنچه باعث حساسیت‌برانگیز شدن این فیلم می‌شد سوژه‌اش بود. سه دختر جوان که در روابط‌شان جسارت به خرج می‌دهند موضوعی بود که نه‌فقط در آن زمان بلکه هنوز هم موضوعی حساس در سینمای ایران به شمار می‌رود. هرچند حالا که فیلم در دسترس است، بی‌فرمی مفرط و اجرای بد و موضوع‌زدگی‌اش بیش از موضوع حساسش به چشم می‌آید. 

    نشت از خارج از سازمان‌های دولتی

    عبدالرضا کاهانی که مدتی است ساکن کانادا شده، چندی قبل تصمیم به انتشار آنلاین فیلمش داشت که در نهایت به دلیل مخالفت تهیه‌کننده از این کار منصرف شد. حالا معلوم نیست انتشار فیلمش با رضایت او بوده یا «ارادتمند نازنین، بهاره و تینا» در ادامه قاچاق فیلم‌های «تفریق» و «بی‌رویا» و پیش‌تر از آن «برادران لیلا»، «خط فرضی» و «جنگ جهانی سوم» منتشر شده است. دبیر ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری منبع نشت فیلم‌ها را در روزهای اخیر احتمالا از دفاتر فیلم‌ها یا جشنواره‌های خارجی می‌داند.

    جعفر انصاری‌فر با اشاره به انتشار قاچاق فیلم‌های سینمایی «تفریق» و «بی‌رویا» گفت: «بعد از وصول خبر انتشار غیرقانونی فیلم‌های «تفریق» و «بی‌رویا» در فضای مجازی، با دستور ریاست محترم سازمان موضوع در دستور کار ستاد صیانت قرار گرفت. با بررسی‌های مقدماتی صورت‌گرفته مشخص شد که با توجه به رعایت دقیق مراقبت‌های حفاظتی از جمله استفاده از دی سی پی برای بازبینی فیلم‌ها، انتشار آثار خارج از سازمان‌های دولتی و احتمالا از دفاتر فیلم‌ها یا جشنواره‌های خارجی صورت گرفته است. به همین دلیل مراتب برای بررسی فنی به قوه قضائیه و پلیس فتای فراجا برای شناسایی منشاء نشر فیلم، منعکس شد.»

    به گفته وی، با توجه به حاشیه‌های موجود درباره قاچاق فیلم‌ها، احتمال سازمان‌یافتگی انتشار غیرقانونی فیلم‌های مذکور وجود دارد به گونه‌ای که نسخه‌های منتشرشده دارای کیفیت اصلی و بدون تایتل و نشانه‌گذاری بازبینی هستند. دبیر ستاد صیانت از آثار سازمان سینمایی اضافه کرد: شائبه‌هایی در مورد رعایت امانت‌داری و حفظ حقوق اثر توسط پخش‌کننده بین‌المللی فیلم‌ها نیز وجود دارد که امیدواریم در سیر تحقیقات فنی مراجع ذی‌صلاح موضوع کاملا مشخص شود. به هر حال با تاکید مقام عالی وزارت و ریاست سازمان سینمای مبنی بر حفاظت از حقوق فیلمسازان و مصمم بودن این ستاد و نهادهای نظارتی برای تحقق این خواسته، پیگیری‌ها تا کشف عامل یا عاملان متخلف پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق که برای اهداف شخصی یا جریانی اقدام به این کار کرده‌اند، ادامه خواهد یافت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا