اخبار

امشب؛ واریز هدیه یک میلیونی رئیسی بمناسبت عید فطر | چه کسانی مشمول یارانه نقدی جدید شدند؟ – بلاگی ها

  • امشب؛ واریز هدیه یک میلیونی رئیسی بمناسبت عید فطر | چه کسانی مشمول یارانه نقدی جدید شدند؟ – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها  سید مجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) با اشاره به مبلغ واریزی مرحله سوم بسته حمایتی گفت: مبلغ این واریزی برای هنرمندان عضو صندوق یک میلیون و یکصد هزار تومان است که به حساب متصل به هنرکارت بیش از ۷۰ هزار نفر عضو تایید شده صندوق اعتباری هنر واریز شد.

    به گفته مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، با توجه به مهلت یک ماهه صندوق برای متقاضیان جدید و اعضایی که دارای نقص مدارک بودند سومین مرحله اعطای بسته حمایتی با تأخیر چندروزه نسبت به برنامه اعلامی قبلی پرداخت شد. همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندانی که تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام یا تکمیل مستندات در سایت صندوق و هنرکارت اقدام نموده و تأیید شده‌اند، هدیه شب عید نیز به همراه هدیه میلاد امام حسن مجتبی (ع) به حساب هنرکارت آن‌ها واریز خواهد شد.

    مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدام قابل تقدیر دولت سیزدهم در حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر گفت: با استمرار بحران شیوع ویروس کرونا در سال ۱۴۰۰ و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور با پیگیری مستمر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو تشکیل دولت سیزدهم، ارائه و پرداخت بسته‌های حمایتی به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

    وی در ادامه افزود: بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در دو بخش بلاعوض و تسهیلات تعریف شد که در بخش بلاعوض طی ۳ مرحله به مناسبت شب یلدا، شب عید و به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) مجموعاً مبلغ سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حساب اعضای صندوق واریز شد.

    مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش دوم بسته حمایتی را تسهیلات بدون بهره در طرح‌های مختلف «یادمان»، «شمیم» و «جوانه» عنوان کرد و گفت: در طرح شمیم و جوانه پرداخت ۳۰ میلیون وام (بدون بهره با کارمزد ۲ درصد) همراه با ۵ میلیون بلاعوض به اعضایی که از مهر ۱۴۰۰ تا پایان اسفند ۱۴۰۱ ازدواج نمایند یا صاحب فرزند شوند اعطا می‌شود./ایلنا

    شرط جدید رئیسی برای پرداخت یارانه نقدی جدید

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا زمانی که همه دستگاه‌ها به پایگاه رفاه ایرانیان متصل شوند، دهک‌بندی در سیستم به صورت محتاطانه انجام می‌شود یعنی اصل بر این است که افراد درآمد و دارایی ندارند مگر آنکه خلافش ثابت شود.

    حجت‌الله عبدالملکی در زمینه آخرین وضعیت پایگاه رفاه ایرانیان، گفت: برخی دستگاه‌ها داده‌ها و اطلاعات آماری خود را در اختیار این پایگاه قرار دادند، این سامانه در حال حاضر فعال است و دهک‌بندی جامعه را مشخص می‌کند البته ما به دنبال اخذ اطلاعات سایر دستگاه‌ها و ثبت داده‌های آماری آنها در سامانه‌ هستیم

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تا زمانی که همه دستگاه‌ها به سامانه پایگاه رفاه ایرانیان متصل شوند، دهک‌بندی در سیستم به صورت محتاطانه انجام می‌شود یعنی ما فرض کردیم که افراد خودرو، ملک، حساب بانکی، سهام و سفر خارجی ندارند، هر زمان که داده‌ها و اطلاعات آنها در سیستم ثبت شود، دهک‌بندی‌ها اصلاح و تکمیل خواهد شد.

    عبدالملکی با تشریح راهکارهای تعبیه شده برای برخورد با دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: ضمانت خوبی در تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده و به موجب این تبصره همه دستگاه‌ها مکلف شدند تا اطلاعات خود را در اختیار قرار دهند.

    وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور هم در هیئت دولت بر این موضوع تأکید کردند که با دستگاه‌های خارج از هیئت دولت مانند نیروی انتظامی و برخی بخش‌های قوه قضاییه نیز مکاتبه و پی‌گیری شود.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تکمیل اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان طبیعتاً نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها دارد، بیان کرد: دستگاه‌ها با این ضمانتی که در قانون بودجه دیده شده، قطعاً همکاری خواهند کرد.

     به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به نقل از خانه ملت؛ وی تصریح کرد: تکمیل اطلاعات و ثبت داده‌های آماری در پایگاه رفاه ایرانیان، کمک‌رسانی به بخش‌های ضعیف و کم درآمد جامعه را تسهیل خواهد کرد./ ایسنا

     واریز یارانه نقدی ۹۰ هزارتومانی؛ بزودی

    جزئیات جدید یارانه اردیبهشت منتشر شد

    طی ۲ یا ۳ سال اخیر، سیاست پرداخت یارانه‌های نقدی، بیش‌تر بر روی حفظ رفاه و همچنین کمک به معشیت خانواده‌ها تمرکز کرده است، بنابراین پرداخت یارانه را می‌توان به عنوان راه‌حلی برای یکسان شدن توزیع درآمد و همچنین کاهش نابرابری (کاهش ضریب جینی) قشر آسیب‌پذیر جامعه، نسبت به قشر مرفه دانست. بر همین اساس، مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با استفاده از داده‌های خام بودجه خانوار مرکز آمار ایران در سال ۹۹، درگزارشی با عنوان «برآورد اثرات اعطای یارانه‌های نقدی جدید بر شاخص‌های توزیع درآمد خانوارهای شهری در سناریوهای مختلف» به ارزیابی آثار پرداخت یارانه بر مبنای داده‌های مذکور در قالب چهار سناریوی مختلف پرداخته است.

    در بین این چهار سناریو پیش‌بینی شده، سناریو چهارم مناسب‌ترین سناریو برای کاهش نسبت مخارج خانوارها و ضریب جینی است. درواقع پرداخت یارانه ۱۱۰ هزارتومانی به دهک‌های اول تا پنجم، می‌تواند بیش‌ترین تاثیر را در حمایت مالی خانواده‌ها بگذارد. همچنین باید بگوییم که این سناریو بدون توجه به «روش‌های تامین مالی بودجه» و «بررسی اثرات تورمی» برنامه‌ریزی شده است و با توجه به روش نادرست تامین یارانه نقدی، می‌تواند تمام نکات مثبت پرداخت یارانه نقدی را خنثی کند. بر اساس این نظریه پژوهشگران نیازمند مطالعات تکمیلی و همچنین بررسی منابع مورد نظر و اثرات تورمی، برای تصمیم‌گیری نهایی درمورد اجرایی شدن این سناریو به عنوان یارانه اردیبهشت ۱۴۰۱ هستند.

    روش محاسبه مبلغ یارانه جدید

    کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، برای محاسبه مبلغ یارانه اردیبهشت ۱۴۰۱ ، از مخارج کل یا مخارج خوراکی‌ها به عنوان مبنا استفاده کرده‌اند. از آنجایی که پرداخت مبلغ یارانه بر حسب مخارج کل، رقم بالایی به نظر می‌رسید، از این‌رو مخارج خوراکی‌ها با در نظر گرفتن افزایش قیمت خوراکی‌ها به عنوان مبلغ پایه استفاده شده است. بنابر محاسبات کارشناسان مبلغ قابل پرداخت، به عنوان یارانه معیشتی بر اساس مخارج خوراکی‌ها از ۷۰ هزار و ۶۹۷ تومان برای دهک اول جامعه شروع شده و تا به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای دهک نهم نیز می‌رسد؛ پس می‌توان مبلغ پرداختی به عنوان یارانه را عددی با کف ۷۰ هزار تومان و حداکثر مبلغ ۱۱۰ هزار تومان در نظر گرفت.

    مقایسه چهار سناریو پیشنهادی برای پرداخت یارانه جدید

    هر چهار سناریو پیشنهادی در کاهش نسبت مخارج دهک‌ها و همچنین ضریب جینی که همان نابرابری درآمد در بین افراد جامعه است، موثر خواهد بود؛ اما میزان تاثیرگذاری اجرای هر یک از این سناریوها به عنوان مبلغ یارانه اردیبهشت ۱۴۰۱ متفاوت است. درواقع بیش‌ترین تغییرات کاهشی مربوط به سناریوی چهارم با مبلغ ۱۱۰ هزار تومان برای خانواده‌های دهک اول تا پنجم است که این سناریو در رتبه اول قرار می‌گیرد. در صورت کافی نبودن بودجه برای اجرا شدن سناریو چهارم، سناریو سوم که مبلغ آن کمتر از سناریو چهارم است، رتبه دوم را از لحاظ میزان‌ درصد تغییرات کاهشی، کسب می‌کند و در آخر سناریو اول و دوم به ترتیب رتبه سوم و چهارم را به خود اختصاص خواهند داد. گفتنیست که این اولویت‌بندی در حال حاضر تنها بر اساس کاهش نسبت مخارج و ضریب جینی و بدون در نظر گرفتن بودجه، تعیین شده است.

    یارانه نقدی این خانوارها قطع می شود

    بر اساس این اطلاعات، بیش از نیمی از یارانه‌بگیران فعلی در «طبقه متوسط» قرار گرفته‌اند؛ ۳۸ درصد از یارانه‌بگیران واقعا نیاز به یارانه نقدی برای گذران امور زندگی دارند و ۷ درصد نیز در طبقه «برخوردار» هستند.

    بر اساس این اطلاعات، بیش از نیمی از یارانه‌بگیران فعلی در «طبقه متوسط» قرار گرفته‌اند؛ ۳۸ درصد از یارانه‌بگیران واقعا نیاز به یارانه نقدی برای گذران امور زندگی دارند و ۷ درصد نیز در طبقه «برخوردار» هستند.

    مشخص نیست که آیا این اطلاعات مبنای حذف یارانه‌بگیران طی سال جاری خواهد بود یا نه. اما از این آمار چنین برمی‌آید که دولت فقط ۳۸ درصد از یارانه‌بگیران فعلی را مستحق دریافت یارانه و مابقی را در رسته طبقه متوسط یا برخوردار می داند.

    دهک‌بندی در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان براساس شاخص‌هایی چون دارایی‌ها، حقوق، بیمه، سفر خارجی، مالکیت خودرو و منزل و میانگین واریز سالانه به حساب سرپرست و اعضای خانوار در سال‌های ۹۵ تا ۹۸، تراکنش خرید بانکی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام گرفته و براساس آن، جمعیت یارانه‌بگیرها به ۱۰ قسمت تقسیم شده است. دهک اول ۱۰ درصد جمعیتی است که کمترین برخورداری از شاخص‌های فوق را داشته و دهک دهم ۱۰ درصد جمعیتی است که بالاترین برخورداری را داشته است.

    گزارش نهاد زیرمجموعه وزارت رفاه، ابتدا خانوارها را براساس وضعیت درآمدی به سه گروه فقیر، متوسط و برخوردار تقسیم کرده است. در ادامه خانوارها بر اساس ترکیبی از وضعیت شغلی و درآمدی در گروه‌های فقیر، متوسط و برخوردار طبقه‌بندی شده‌اند. یعنی تمام خانوارهای دهک دهم به گروه «برخوردار» اضافه شده‌اند. معیار این «برخورداری» هم داشتن خودرو و ارزش آن به اضافه متوسط حساب‌های بانکی و تراکنش‌ها بوده است. سپس خانوارهای فقیر قرار گرفته‌اند که دو شرط از سه شرط، «بودن در پنج دهک اول»، «تحت پوشش نهاد حمایتی بودن» و «فاقد درآمد ثابت بودن» را داشته باشند.

    اطلاعات این گزارش با استفاده از داده‌های سال ۹۹ جمع‌آوری شده است. در واقع ممکن است در یک‌ساله ۱۴۰۰ برخی خانوارها به دلیل تورم موجود جای خود را تغییر داده باشند. اما به‌طور کلی و بر اساس این آمار، ۲۴میلیون و ۹۰۱ هزار و ۶۹۶ خانوار هم‌اکنون یارانه نقدی می‌گیرند که فقط ۹.۳ میلیون خانوار جزو طبقه «فقیر» قرار گرفته و گویا از دیدگاه وزارت رفاه مستحق دریافت یارانه هستند. دسته‌بندی خانوارهای فقیر نیز به دو گروه تحت پوشش (شامل ۲.۸ میلیون خانوار که ۳۰ درصد از کل خانوارهای فقیر را تشکیل می‌دهد) و فاقد پوشش نهاد حمایتی (شامل ۶.۶ میلیون خانوار و ۷۰ درصد از کل خانوارهای فقیر)، این امکان را به دست می‌دهد تا سیاستگذاری متناسب برای هر گروه به اجرا گذاشته شود.

    مشمولان یارانه نقدی عید فطر چه کسانی هستند؟

    مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: سی امین مرحله یارانه معیشتی (اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) ساعت ۲۴ روز شنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

    به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

    همچنین، دوازدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

    گفتنی است همچنان بسیاری از شهروندان نسبت به مبلغ واریزی یارانه‌ها گلایه‌مند هستند.

    وعده‌های دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌ها نیز راه به جایی نبرد و همچنان مبلغ یارانه‌های نقدی و معیشتی مانند سال‌های گذشته است./منبع: سلام نو

    واریز «یارانه عید فطر» بحساب این خانوارها

    اگرچه برخی اخبار تایید نشده از احتمال واریز یارانه معیشتی جدید خبر می‌دهند اما وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت هرگونه یارانه عید فطر را تکذیب می کنند.

    به گزارش تجارت‌نیوز، برخی اخبار تایید نشده از احتمال پرداخت چهارمین یارانه نقدی مناسبتی برای عید فطر خبر می‌دهند. در مقابل نهادهای دست اندرکار در پرداخت یارانه‌های نقدی چنین احتمالی را تکذیب می‌کنند.

    برخی از رسانه‌ها در گزارش‌هایی مدعی شدند که قرار است به مناسبت عید فطر ۱۴۰۱ یارانه جدیدی با عنوان یارانه عید فطر پرداخت شود. علت تردید در اصالت و صحت این خبر توضیحات نامفهومی است که به دریافت کنندگان این یارانه جدید مربوط می‌شود.

    براساس این روایت نامعتبر، یارانه عید فطر به سرپرستان خانواده‌های فاقد درآمد، صاحبان مشاغل آزاد، افراد فاقد درآمد ثابت و آسیب دیدگان محدودیت های کرونایی تعلق می‌گیرد. اما هم سازمان‌های پرداخت‌کننده یارانه واریز یارانه عید فطر را تکذیب می‌کنند هم اینکه بعد از اتمام تعطیلات نوروز تاکنون هیچ محدودیت کرونایی در چهار گوشه کشور اعمال نمی‌شود، در عین حال صاحبان مشاغل آزاد به فعالیت خود مشغولند.

    از همه مهمتر اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در هفته‌های گذشته به مناسبت ماه رمضان ۱۵۰ هزار تومان یارانه به افراد فاقد درآمد ثابت پرداخت کرد. عمده این افراد تحت پوشش سازمان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی قرار دارند.

    در همین رابطه پیگیری های تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان داد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای پرداخت یارانه عید فطر وجود ندارد.

    به صورت مشخص تا این لحظه روابط عمومی هر دو سازمان متولی شناسایی مشمولان مستحق و پرداخت یارانه نقدی، اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد.

    از زمستان گذشته تاکنون دولت سه نوبت یارانه به مناسبت بیست و دوم بهمن، عید نوروز و ماه رمضان پرداخت کرده است./ تجارت نیوز

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا