هنرمندان

فیلم‌های مهم در حسرت گیشه‌های ۵۰ میلیاردی! | چرا نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها کاهش یافته است؟ – بلاگی ها

  • فیلم‌های مهم در حسرت گیشه‌های ۵۰ میلیاردی! | چرا نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها کاهش یافته است؟ – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها ، سعید خانی تهیه‌کننده و مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» با اشاره به شرایط حاکم بر سینماهای کشور گفت: ما به‌عنوان پخش‌کننده زمانی که می‌خواهیم یک فیلم را اکران کنیم تنها تصمیم گیرنده نیستیم. هر فیلم برای خود یک سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده دارد که انتظار دارند در شرایط مناسب فیلم خود را اکران کنند، ما هم در چنین شرایطی نمی‌توانیم به آنها بگوییم بله شرایط برای اکران خوب است چرا که واقعاً در شرایط بسیار بدی قرار داریم و مردم دیگر تمایلی به سینما رفتن ندارند. به همین دلیل است که نمی‌توان سرمایه‌ای که تا پیش از این ۲ سال به دلیل کرونا خوابیده بود را در شرایطی اکران کنیم که مخاطب به سینما نمی‌رود و فیلم در گیشه موفق نخواهد شد.

    این تهیه کننده سینما ادامه داد: نباید فراموش کرد که بحث کلان در زمینه مشکلات سینما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته سازمان سینمایی باز می‌گردد. در واقع باید دید دولت تا چه اندازه نسبت به سینما نگاه کلان دارد و به دنبال حفظ آن است.

    وی تاکید کرد: فکر می‌کنم در شرایط فعلی حفظ سینما و سینماداران بیش از هر چیز اهمیت دارد. به همین دلیل دولت باید به این درک برسد که بخشی از هزینه‌های عظیمی که برای تولید در نظر می‌گیرد به حوزه اکران اختصاص دهد. این را می‌دانم که در حال حاضر چندین فیلم در حال تولید است که بودجه تولید آن‌ها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که اکثر این فیلم‌ها پروژه‌های دولتی است. در چنین شرایطی دولت می‌تواند بخشی از این هزینه‌ها را در اکران صرف کند.

    فیلم‌های دولتی که در اکران حمایت نمی‌شوند!

    خانی با بیان اینکه تصور کنید فیلم‌هایی با ایدئولوژی دولت ساخته می‌شود اما در حوزه اکران چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، گفت: در چنین شرایط حساسی که سینما با آن مواجه است باید به این نتیجه رسید که حمایت از اکران باید در اولویت باشد. تا زمانی سیاست‌های سازمان سینمایی در سایه تولید قرار داشته باشد، مشکلات سینما برطرف نخواهد شد و در چنین شرایطی است که هیچیک از صاحبان فیلم‌ها تمایلی به اکران فیلم‌های خود ندارند.

    وی تاکید کرد: دولت می‌تواند به جای اینکه ۱۰ فیلم با بودجه بسیار بالا تولید کند، ۹ فیلم را جلوی دوربین برده و بودجه تولید پروژه دهم را در حوزه اکران و حفظ سینما هزینه کند.

    مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» توضیح داد: برخی از فیلم‌های بسیار مهم که پروانه نمایش دریافت کرده‌اند، پیش‌بینی شده برای اینکه به سود برسند باید حداقل ۵۰ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشند که این مساله در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست و بی‌شک فقط نیمی از پیش‌بینی در گیشه فروش خواهد داشت. به همین دلیل دولت در چنین شرایطی باید برای فیلم‌های این چنین سوبسید در نظر بگیرد تا صاحبان فیلم‌ها برای اکران آثار خود متقاعد شوند.

    وی بیان کرد: در کنار آن برخی از فیلم‌ها از نگاه سازمان سینمایی، فیلم‌های توقیفی هستند که از نظر آنها ممکن است این فیلم‌ها هیچوقت اکران نشوند. اما در چنین شرایطی اگر نگاه کلانی به سینما وجود داشته باشد بی‌شک این فیلم‌ها می‌توانند اکران شوند. البته در حال حاضر چنین نگاه‌هایی در سینما دنبال نمی‌شود و همین مساله باعث کاهش تمایل نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها شده است.

    خانی با تاکید بر اینکه شرایط اخیر حاکم بر جامعه باعث شده تا مردم دل و دماغ سینما رفتن را نداشته باشند، توضیح داد: باید به این فکر کرد که چگونه می‌توان از میزان مخاطب بیشتری در سینما بهره ببریم، در همین راستا مدتی بحث صدور هنر کارت مورد توجه قرار گرفت تا بتوان برای طبقه‌ای از جامعه که به دلیل تورم، سینما رفتن دیگر اولویت آنها نیست، صادر شود تا به سینما بیایند که متأسفانه چنین طرح‌هایی اجرایی نشد. چرا که هر دولت جدیدی که روی کار می‌آید برنامه‌های دولت قبلی را دنبال نمی‌کند.

    وی بیان کرد: نباید فراموش کرد حمایت از فیلم‌ها در حوزه اکران نباید تنها برای فیلم‌های دولتی باشد، در صورتی که بخش خصوصی فیلم‌های خود را بدون حمایت دولت تولید می‌کند به همین دلیل دولت می‌تواند از این فیلم‌ها هنگام اکران حمایت کند.

    • چند نفر در شبکه نمایش خانگی مشغول به کارند؟ | افزایش بیکاری در سینما و سینماگران
    • تا امروز چنین ایده ای را ندیده بودم | قمار آنلاین نوجوانان زیادی را درگیر کرده است

    کم‌کاری صنوف را نباید نادیده گرفت

    این تهیه کننده ادامه داد: کم کاری صنوف را در ادامه مشکلات سینمایی را نباید نادیده گرفت، زمانی که برای پخش فوتبال جام جهانی در سالن‌های سینمایی صنوف مرتبط نمی‌توانند با هم به توافق برسند، نمی‌توانیم انتظار چندانی برای بهتر شدن شرایط سینما داشته باشیم.

    سعید خانی در پایان گفت: در حال حاضر چندین فیلم را در خانه فیلم آماده اکران داریم که از آن جمله می‌توان به «برادران لیلا» اشاره کرد که پروانه نمایش ندارد، همچنین فیلم‌های «خط استوا»، «سه کام حبس» نیز آماده نمایش هستند که صاحبان آثار به دلیل شرایط موجود تمایلی به اکران ندارند و ما نیز نمی‌توانیم اصرار کنیم تا فیلم‌های خود را اکران کرده و صدمه ببینند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا