هنرمندان

ضربه دیگری بر شرایط بحرانی سینماها – بلاگی ها

  • ضربه دیگری بر شرایط بحرانی سینماها – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها به نقل از مهر، در حالی که همین چند روز پیش محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در خبری رسمی جزییات حمایت ۵ میلیارد تومانی این سازمان از چرخه اکران و مشخصاً تخصیص بودجه برای جبران خسارت صاحبان آثار و سینماداران را تشریح کرد، حالا خبر رسیده که موسسه «سینماشهر» به‌عنوان بازوی اجرایی این سازمان در حوزه حمایت از سالن‌های سینمایی، مدتی است که حمایت‌های معمول خود از مجموعه سالن‌های سینمایی را قطع کرده است!

    افزایش هزینه جاری سالن‌های سینمایی و کاهش مخاطبان همزمان با فراگیری کرونا از اصلی‌ترین مصائبی به شمار می‌رود که سینماداران در طول دو سال کرونایی با آن مواجه بوده‌اند تا آنجا که قهر مخاطبان را از سینماها را به همراه داشته و گزینه جدیدی تحت عنوان «تغییر کاربری سینماها» را پیش روی سالن داران قرار داده است.

    تجهیز و بازسازی سالن‌های سینمایی اما موضوعی است که سینماداران از افزایش هزینه‌هایش می‌گویند، مساله‌ای که حالا با روی برگرداندن موسسه سینماشهر از آن وجهه‌ای تازه پیدا کرده و شرایط سینماداران را بحرانی‌تر کرده است.

    ماجرای حمایت‌های «سینماشهر» چه بود؟

    «موسسه سینماشهر همزمان با پیشرفت تکنولوژی و لزوم به روز رسانی سیستم‌های نمایش فیلم در کشور و همچنین برنامه ریزی مدیریت سینما برای ساماندهی به سالن‌های سینما در سراسر ایران و بازسازی و تجهیز سالن‌های سینما به عنوان متولی تامین تجهیزات اکران فعالیت خود را آغاز کرد.» این جملات آغازین سایت موسسه سینماشهر به عنوان یکی از بازوهای اصلی بازسازی و تجهیز سینماهای کشور است. موسسه‌ای که از زیر مجموعه‌های سازمان سینمایی محسوب می‌شود و کمک‌هایش از آغاز مدیریت مجید مسچی در سال ۸۴ به سینماداران جدی تر شد.

    حمایت از ساخت سینماهای جدید، حمایت از بازسازی سینماهای قدیمی، کمک به ایجاد سالن استاندارد برای بررسی کیفیت فنی آثار سینمایی، حمایت از ارتقای وضعیت نمایش سینماهای فعال، حمایت از آماده سازی و اکران فیلم‌های سینمایی، کمک به نصب و استقرار سیستم مکانیزه فروش بلیط در سینماها، کمک به تبدیل سالن مجتمع‌های فرهنگی استان‌ها به سالن سینما، حمایت از نگهداری و تامین قطعات یدکی، لامپ پروژکتور و…. از جمله ماموریت‌هایی است که برای این موسسه تعریف شده است اما به گواه سینماداران همزمان با استقرار هاشم میرزاخانی به عنوان مدیر جدید این موسسه این حمایت‌ها نیز قطع شده است.

    بر اساس پیگیری‌های خبرنگار مهر، طی ابلاغیه‌ای که این موسسه داشته این حمایت‌ها در سه ماهه گذشته در چهار کلانشهر تهران، مشهد، شیراز و اصفهان به طور کامل قطع شده و مدیرانش در پاسخ به اعتراضات سینماداران عنوان کرده‌اند که قرار است این بودجه به سالن سازی و تجهیز سینماها در نقاط محروم اختصاص پیدا کند. اینکه اساساً بودجه‌ای صرف تاسیس سالن‌های سینمایی در مناطق محروم شود اتفاق فرخنده ای است اما قطع این حمایت از سینماداران دیگر، در شرایطی که سینماها به تازگی کمی از وضعیت بحرانی دوران کرونا فاصله گرفته‌اند می‌تواند آنها را با معضلات جدی رو به رو کند.

    قطع حمایت‌هایی از این دست احتمالاً وضعیت سالن‌های سینمایی را به اندازه‌ای بحرانی کرده است که رئیس انجمن سینماداران در واکنش به برخی اعتراضات نسبت به افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت سینما و عبور آن از مرز ۴۵ هزار تومان، اعتراضات را وارد ندانسته و حتی تأکید کرده بلیت ۵۰ هزارتومانی هم برای سینماها ارزان است!

    به این ترتیب به نظر می‌رسد قرار است بار حمایت مالی از سالن‌های سینمایی هم بر دوش مخاطبان حداقلی سینمای ایران تحمیل شده و بودجه آن از جیب آن‌ها تأمین شود!

    از نگاه مدیر سینمای دولتی

    مهدی نیک آیین مدیر سینما «سپیده» تهران درباره قطع حمایت موسسه سینماشهر از سالن‌های سینمایی گفت: از آنجایی که ما از سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری هستیم و از حمایت‌های این نهاد استفاده می‌کنیم، به‌صورت مستقیم در ارتباط با موسسه «سینماشهر» نبوده‌ایم اما در جریان هستیم که تغییراتی در فرآیند حمایت این موسسه از سینماها در حال وقوع است. در عین اینکه گویا وعده داده‌اند این حمایت‌ها به‌صورت متفاوتی در آینده مجدد ادامه داشته باشد. اینکه این سیاست‌های حمایتی دقیقاً به چه صورت خواهد بود را در جریان نیستم.

    وی ادامه داد: موسسه «سینماشهر» با توجه به اساسنامه و اهدافی که برای تشکیل آن ذکر شده است، متولی اصلی تجهیز و بازسازی سالن‌های سینمایی است. در زمینه سخت‌افزاری و به‌روزرسانی سالن‌های سینمایی این موسسه حمایت‌های بسیار خوبی از سالن‌های سینمایی داشته و فعالیت‌های بسیار خوبی را هم در این زمینه داشته‌اند. این موسسه همراهی بسیار خوبی از سینماهای بخش خصوصی داشته است.

    این سینمادار تأکید کرد: سینماداران آنقدر طی دو سال گذشته درگیر چالش‌های مختلف بوده‌اند که این مسئله در میان چالش‌های اساسی آن‌ها گم است! اتفاقات و تصمیماتی در حوزه سینما رقم خورده است، از برنامه‌ریزی برای ترکیب اکران گرفته تا قیمت‌گذاری بلیت‌ها، فشارهای مالی و روانی بسیاری به سینماداران تحمیل کرده است. در این شرایط بحث کیفیت حمایت‌هایی از این دست چندان موضوعیت نمی‌تواند داشته باشد.

    از نگاه مدیر سینمای خصوصی

    محسن خباز مدیر پردیس سینمایی «شمیران» از سینماهای بخش خصوصی نیز ضمن تأیید خبر قطع حمایت‌های موسسه «سینماشهر» از سالن‌های سینمایی در این زمینه توضیح داد: این ماجرا برای ما بسیار جدی است به‌خصوص که ما از مجموعه‌هایی هستیم که رویکردهای توسعه‌ای برای فعالیت‌های خود داریم. پرونده مربوط به مجموعه جدید ما نزدیک به سه ماه است که روی میز موسسه «سینماشهر» مانده و هیچ اقدامی درباره آن صورت نگرفته است. حتی برای تأمین لامپ و تجهیزات مرتبط با اکران هم دیگر دوستان موسسه پاسخگو نیستند.

    وی درباره دلیل قطع حمایت «سینماشهر» از سالن‌های سینمایی هم گفت: در پاسخ به پیگیری‌ها دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند و مدام اعلام می‌شود که ما در حال رسیدگی هستیم اما شخصاً درکی از این شرایط ندارم. هیچ سقف زمانی‌ای هم برای قطع این حمایت‌ها اعلام نشده و اگر پیگیری رسانه‌ای شما هم نبود، شاید اعتراضی به این ماجرا هم صورت نمی‌گرفت.

    این سینمادار ادامه دارد: بعد از نزدیک به ۲۰ ماه تحمل بحران‌های ناشی از فراگیری کرونا، موسسه «سینماشهر» که وظیفه اصلی‌اش حمایت و پشتیبانی از سینماهاست، به‌ این صورت برخورد می‌کند که بسیار عجیب است! در دوره آقای مسچی همه چیز با سرعت پیگیری می‌شد و شاهد تسهیل شرایط بودیم و نمی‌دانیم چرا بعد از سه ماه از ورود مدیریت جدید، هنوز شاهد هیچ اتفاقی در زمینه حمایت‌ها نیستیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا