هنرمندان

بلیت نیم‌بها بحران مخاطب سینماها را حل می‌کند؟ – بلاگی ها

  • بلیت نیم‌بها بحران مخاطب سینماها را حل می‌کند؟ – بلاگی ها

    بلاگی ها – شهاب مهدوی: با استقبالی که مردم در روز جمعه از فیلم‌های روی پرده به عمل آوردند، یک‌بار دیگر تأثیر بهای بلیت در میزان اقبال عمومی از سینمای ایران مشخص شد. جمعه (۲۲مهر)، ۵۱هزار نفر به سینما رفتند که این میزان، ۱۷هزار نفر بیش از جمعه هفته گذشته و ۱۳هزار نفر بیشتر از ۲جمعه پیش است. وقتی پس از ۲سال رکودی که محصول پاندمی کرونا بود، سینماها وارد دوره ثبات شدند، افزایش بهای بلیت، فیلم دیدن روی پرده بزرگ را از تفریحات بسیاری از خانواده‌ها حذف کرد.  
    در یکی از کم‌رونق‌ترین دوران گیشه در ۴دهه اخیر، بحران ریزش مخاطب به‌عنوان یکی از جدی‌ترین معضلات سینمای ایران، در سال۱۴۰۱ کاملا نمود یافت. برای قهر مخاطب از سینما دلایل بسیاری آورده شد که در صدر آنها گران بودن بهای بلیت قرار داشت. اجرای طرح‌هایی مثل شناور کردن بهای بلیت، با هدف بازگشت مخاطبان به سینماها اجرایی شد و در افزایش سینماروها هم تأثیرگذار بود. هرچند مسائل فرامتنی باعث ریزش شدید مخاطبان در یک ماه اخیر شد.  

    اینجا بود که در قالب طرح مهر سینما، بهای بلیت نیم‌بها و اقبال عمومی از سینما رشد قابل‌توجهی کرد. نتیجه، ۵۱هزار تماشاگری بود که روز جمعه به سینما رفتند. به گزارش ایرنا، این میزان مخاطب، بیشترین میزان استقبال از سینماها پس از ۳ هفته ناآرامی است و می‌تواند گواه درستی باشد ‌ بر اینکه طرح بلیت نیم‌بها، طی ۲روز ابتدایی توانسته عملکرد خوبی در جذب مخاطب داشته باشد. روز پنجشنبه و در نخستین روز از اجرای طرح ۲هفته‌ای بلیت نیم‌بها نیز ۴۱هزار نفر به سینما رفتند که این آمار، ۱۱هزار نفر بیشتر از پنجشنبه هفته گذشته است.  

    تا پیش از این، میزان استقبال از سینماها، یک‌چهارم تا یک‌پنجم متوسط روزهای پیش از ناآرامی بود، اما با اجرای طرح بلیت نیم‌بها، این اختلاف به یک‌سوم تقلیل یافته است. انتظار می‌رود در ادامه و با اطلاع یافتن جمع بیشتری از مردم، روند استقبال از طرح بلیت نیم‌بها که تا ۱۲ روز دیگر در تمامی سانس‌های سینماهای سراسر کشور فعال است، استقبال بیشتری از فیلم‌های روی پرده صورت بگیرد.

    «پسر دلفینی» با ۱۵هزار، «انفرادی» با ۱۲هزار و۲۰۰، «دوزیست» با ۶۲۰۰، «ابلق» با ۶۱۰۰ و «تی‌تی» با ۲۸۰۰بلیت، پرمخاطب‌ترین فیلم‌های دیروز بودند. بازار اکران سینماها شلوغ و متنوع است. هم‌اکنون درام‌های اجتماعی و خانوادگی «ابلق»، «دوزیست»، «تی‌تی»، «علف‌زار»، «نمور»، «شب طلایی»، «برای مرجان» و «بدون قرار قبلی» و کمدی‌های «انفرادی»، «سگ‌بند»، «چند می‌گیری گریه کنی۲»، «کوزوو» و «بانک‌زده‌ها» به روی پرده هستند. ۲ فیلم دلهره‌آور «شین» و «زالاوا»، فیلم‌های کودک و نوجوان «بام بالا»، «بازیوو» و «والدین امانتی»، انیمیشن «پسر دلفینی» و فیلم هندی «خیزش، غرش، آتش» از دیگر فیلم‌های روی پرده هستند.

    فیلم خوب، بلیت ارزان

    مرتضی ضرابی، مدیر سینما جوان پایتخت در گفت‌وگو با مهر: به‌نظرم این طرح بلیت نیم بها هم چندان روی درآمد سینماها نمی‌تواند مؤثر واقع شود؛ چون اگر فرض را بر این بگیریم که پیش از این ۵۰ مخاطب داشتیم و حالا با این طرح تعداد مخاطبان به صد نفر ارتقاء پیدا کرده است، گرچه افزایش مخاطبان را نشان می‌دهد اما به لحاظ فروش و درآمد با همان عددهای پیشین روبه‌رو هستیم؛ پس باید به روزهای عادی برسیم و ببینیم ورودی‌های سینما چه میزان افزایش پیدا می‌کند.

    باید تبلیغات بیشتری صورت بگیرد تا افراد بیشتری مطلع شوند. مثلاً نیاز است تا صدا و سیما در این‌باره تبلیغ کند، یا رسانه‌هایی که بیشتر در دسترس مردم هستند، به انعکاس این موضوع بپردازند. گرچه طرح نیم‌بها کردن بلیت‌ها در شرایط عادی، روی فروش‌ها تأثیرگذار است اما در موقعیت فعلی هیچ فیلم جدیدی نیست که مخاطبان به بهانه آن به سینماها بیایند.

    می‌خواهم بگویم در چنین شرایطی لازم است چند فیلم خوب و قوی به چرخه اکران اضافه شود تا تأثیر این طرح را ببینیم. به‌نظرم اگر به‌جای این طرح، ۲ فیلم قوی به ترکیب اکران افزوده می‌شد، می‌توانستیم تأثیر بیشتری را در فروش سینماها ببینیم و سپس  برای افزایش مخاطبان در میانه هفته، طرح بلیت نیم بها را داشته باشیم؛ چون کاهش قیمت بلیت به تنهایی نمی‌تواند مفید واقع شود.

    به‌طور کلی هر ساله اوایل در مهر  با افت مخاطب مواجه هستیم، ولی رفته رفته این مخاطب افزایش پیدا می‌کند. مثلاً سانس‌های صبح که مخاطب زیادی ندارد، از سوی مدارس مورد اقبال قرار می‌گرفت. این روزها «پسر دلفینی» در سینما جوان به نسبت دیگر آثار، فروش خوبی دارد. البته ما هنوز یک تک سانس برای فیلم سینمایی «علف‌زار» ساخته کاظم دانشی هم داریم که این فیلم همچنان با اقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

    • ناگفته‌هایی درباره سینمای زنانه «تی تی» و «ابلق» | سوژهایی غرق در سوءظن و خیانت و قتل‌های ناموسی
    • اقدام عجیب تهمینه میلانی؛ آن دختران هـرزه که روسری خود … | اظهارات منتسب به کبری خزعلی صحت داشت؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا