هنرمندان

در ۳ روز نخست سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟ – بلاگی ها

  • در ۳ روز نخست سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟ – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها ، با اینکه برخی‌ معتقد بودند بهتر است این جشنواره به زمان دیگری موکول شود تا شرایط اجتماعی بهتری وجود داشته باشد، اما صحبت‌های مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این دوره از جشنواره، در نشست خبری پیش از آغاز این رویداد سینمایی، نشان داد که هرگونه تعویق و تغییری در زمان برگزاری جشنواره با موانع متعددی مواجه خواهد شد و عملا چنین اقدامی ممکن نیست.

    • کوین اسپیسی از آزار جنسی تبرئه شد
    • همکاری دوباره خالق تراست و نیکلاس کیج

    آذرپندار در آغاز نخستین سانس اکران فیلم‌های بخش مسابقه ملی جشنواره در بخشی از صحبت‌هایش درباره برگزاری جشنواره گفت: «برگزاری جشنواره برای این نیست که بگوییم خواسته‌ای بود و نتیجه نداد، بلکه به‌نظرم برگزاری این رویداد موفقیتی برای همه است؛ برای همه آنهایی که فیلم دارند، برای همه دست‌اندرکاران برگزاری و برای جامعه فیلم کوتاه.»

    آوردگاه بزرگان

    محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از پیامش به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فرصتی کوتاه اما الهام‌بخش برای جوانانی است که اطمینان دارم آینده درخشانی برای سینمای ایران رقم خواهند زد و من از حضور در کنار آنها بر خود می‌بالم. ان‌شاء‌الله که این جشنواره سرمنشأ تحقق آگاهی، امید، اخلاق و عدالت در آینده سینمای ایران باشد.»

    همچنین محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، در قسمتی از پیامش به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نوشت: «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، میعادگاه جوانان سینماگری است که با انگیزه‌هایی بزرگ و افق‌های تازه پا به این میدان سترگ و شگرف گذاشته‌اند. این سینما، آینده سینمای کشور است؛ همچنان‌که بارها، مرزهای تازه‌ای را در این عرصه گشوده و در سپهر سینمای ایران، در دنیای پرشتاب امروز، بسیار تأثیرگذار است. تردیدی نیست که سینمای ایران به مدد همین استعدادهای نوظهور و نویافته‌اش بارها در عرصه‌های جهانی درخشیده است و در عین حال، این سینما آوردگاه بسیاری از بزرگان بوده و خواهد بود.»

    همچنین در کنار نمایش فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره، کارگاه پیچینگ فیلم‌اولی‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران، عصر روز چهارشنبه ۲۷مهر از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در سالن ۸پردیس سینمایی ملت با حضور سیامک سلیمانی برگزار شد. پیچینگ یعنی فیلمسازی بتواند در زمانی بسیار کوتاه طرح ساخت فیلمش را برای سرمایه‌گذار تعریف کند تا او متقاعد شود برای ساخت فیلم هزینه کند.

    کارگاه‌هایی برای انتقال تجربه

    با اینکه برخی کارگاه‌های آموزشی جشنواره به‌دلیل انصراف مدرسان‌شان لغو شدند، اما همچنان کارگاه‌هایی با حضور چهره‌های مشهور در جشنواره برگزار شده است.

    بهروز افخمی، کارگردان سینما و تلویزیون، در کارگاه تدریس فیلمنامه درباره اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: «این مهم است موضوعی که نزدیک به ۱۵۰صفحه کتاب را دربرمی‌گیرد، آیا در ۲صفحه هم می‌تواند اجرا شود یا خیر؟ باید بدانید که در فضای سینما با مخاطب آگاهی روبه‌رو هستید که هوش بالایی دارد و در تاریکی به پرده سینما نگاه می‌کند؛ توجه مخاطب به فیلم است و اگر فیلم خسته‌کننده بوده یا نکته اضافی داشته باشد، او به سرعت متوجه می‌شود. غفلت از همین نکته باعث شده کار بسیاری از فیلمسازان ضعیف باشد و دلیل آنکه این روزها سینما به مرگ خود نزدیک می‌شود، همین است.»

    همچنین رسول صدرعاملی، کارگردان سینما در کارگاه «تجربه‌گرایی در ژانر» گفت: «اگر ژانر را نشناسیم، هیچ‌گاه فیلمساز خوبی نخواهیم شد؛ مانند استاد ادبیاتی که حافظ و سعدی را نشناسد و بعد بخواهد شعری بسراید. در فیلمسازی نیز باید بدانیم قصه‌پردازی یعنی چه و تمامی اساس و بنیاد فیلمسازی چه تعریفی دارند. همچنین باید افراد تحسین شده این حوزه را به‌خوبی بشناسیم و آثار آنها ببینیم تا بتوانیم به جهان‌بینی فارغ از دنیای هر فیلمساز دیگری برسیم و به نوعی سینمای منحصربه فرد خود را خلق کنیم. ما باید در ابتدا ژانر را بشناسیم و بعد سراغ دگرگونی آن برویم تا بتوانیم اثری هنری خلق کنیم.

    باید امپرسیونیسم را بشناسیم تا بتوانیم در سینما ساختارشکن باشیم و این دانش و دانایی به ما کمک می‌کند تا نوآور و به نوع واقعی فیلمساز باشیم.» رضا کیانیان، بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون و بازیگردان در نشست «پرسش از بازیگردان» در بخشی از حرف‌هایش گفت: «بازیگردانی بخشی از کار کارگردان است و یک شغل و فن مجزا نیست. در ایران قواعد سینمایی ما فرق دارد؛ چون سینمای ما شبیه سینمای آمریکا نیست.

    در مقاله‌ای نوشته بود تمام هزینه یک فیلم ایرانی، به اندازه یک برک (پذیرایی حین تصویربرداری) در تولید یک فیلم آمریکایی است. به این دلیل که در آنجا فروش زیاد است و می‌دانند چگونه فیلم را برای فروش به بازارهای جهانی بفرستند؛ به همین منظور برای تولید آن هم خوب خرج می‌کنند.

    سینمای ایران اما بازار جهانی ندارد. سیاست‌هایی که بر سینمای ما جاری است، نخواسته ما بازار خارجی داشته باشیم و به ایران محدود شده‌ایم؛ در نتیجه نیاز به خرج‌های زیاد و رقابت با فیلم‌های جهان نداریم. من به دوستان جشنواره هم گفتم قاعدتا فیلم کوتاه به بازیگردانی احتیاج ندارد؛ چون در آن یا از کسانی استفاده می‌شود که بازیگر نیستند یا می‌خواهید درباره کسی فیلم بسازید که او وجود دارد و همچنان هست. اگر بخواهید بازیگر اسم و رسم‌داری بیاورید، زیر نام او گم می‌شوید، اما دوستان گفتند بیا و من هم گفتم چشم. من لطفی به سینمای جوانان ایران نمی‌کنم؛ چون سینمای جوان پله‌های اول سینمای بالغ است. درواقع همه برای یک خانواده‌ایم.»

    کتاب در جشنواره

    انجمن سینمای جوان در چند سال اخیر سعی کرده که با مشارکت بخش خصوصی در انتشار کتاب‌های سینمایی گام‌هایی بردارد. بررسی دقیق کتاب‌های سینمایی انجمن، مجال مفصل‌تری می‌طلبد، اما به‌طور کلی می‌توان گفت کتاب‌هایی که انجمن درباره فیلم کوتاه درآورده تا حدود زیادی توانسته خلأ این بخش از ادبیات سینمایی را پر کند.

    از آنجا که ناشر این کتاب‌ها یک نشر خصوصی است، قاعدتا قیمت‌هایشان از سازوکار بازار تبعیت می‌کند و چندان هم ارزان نیستند. در روزهای جشنواره، انجمن با برگزاری نمایشگاه کتاب سینمایی در طبقه منفی ۲سالن ملت کتاب‌هایی را که با مشارکت این ناشر خصوصی منتشر کرده، با ۲۵درصد تخفیف عرضه کرده است. همچنین رونمایی از چند کتاب جدید که همزمان با جشنواره در این نمایشگاه عرضه شده‌اند یا در ماه‌های آتی به‌تدریج به بازار می‌آیند، بخش دیگری از فعالیت‌های کتابی جشنواره است.

    مکث

    هیأت داوران فیلم‌های داستانی جشنواره

    هیأت داوران فیلم‌های داستانی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند. ‌ فیلم‌های داستانی جشنواره سی‌ونهم فیلم کوتاه تهران توسط ۵سینماگر، محمدرضا سکوت، روح‌الله سهرابی، رسول صدرعاملی، هادی مقدم‌دوست و حسین نمازی داوری می‌شود. این هیأت در کنار داوری آثار بخش سینمای داستانی، آثار معرفی شده توسط هیأت‌های داوری بخش‌های دیگر برای کسب جایزه بهترین دستاوردهای فنی را نیز بررسی می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا