هنرمندان

ماجرای جالب به حج رفتن ناصر تکمیل همایون | خالق جاده ابریشم چگونه به حج رفت؟ – بلاگی ها

  • ماجرای جالب به حج رفتن ناصر تکمیل همایون | خالق جاده ابریشم چگونه به حج رفت؟ – بلاگی ها

    این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دغدغدۀ همیشگی ناصر تکمیل همایون درمورربارهد ایران گفت: آقای دکتر تکمیل همایون اساساً علاقه و ارق خاصی نسبت به ایران داشت و به همۀ دانشجویان‌ هم تاکید می‌کرد که حتما روی ایران و تمدن ایران اسلام کار کنند. خودش هم خیلی روی این موضوع کار کرد و آثار زیادی هم در این زمینه دارد. درواقع هدف این بود که بتوانیم گذشتۀ پربار کشورمان را هم به ایرانیان و هم به مردم دنیا معرفی کنیم.

    او با بیان اینکه تکمیل همایون می‌گفت «همه به ایران مدیونیم» افزود: بارها شده بود در حالی که حتی وضعیت جسمی خوبی نداشت، حتی اگر در شهری دیگر از ایشان برای سخنرانی دعوت می‌شد، به هر قیمتی بود خود را می‌رساند تا بتوانند دینش را ادا کند.

    سیدابوتراب سیاهپوش همچنین اظهار کرد: روزی با جمع‌مان در پژوهشگاه نشسته بودیم و ناهار می‌خوردیم. من گفتم از همۀ شما خداحافظی می‌کنم، چون هفتۀ بعد می‌خواهم به حج عمره بروم. او گفت: «جدی می‌گویی؟ می‌شود من هم بیایم؟» گفتم ما از سالیان قبل اسم نوشتیم. گفت «حالا ببین چه می‌شود». من هم برای اینکه پاسخ منفی ندهم، به مسئول کاروان زنگ زدم و او هم پذیرفت. دکتر رفت بیرون و آمد و گفت که من یا با همسر و پسرم می‌آیم یا نمی‌آیم. رییس کاروان هم تمام تلاش خود را کرد و یک کاروان که ۱۴۰ نفره بود با ۱۴۳ نفر راهی حج شد. و این به جز لطف خدا به او نبود. چون ایشان از نظر علاقه به ائمه حالت خاصی داشت و در یک فرصت بسیار کوتاه فرصت حج برایش فراهم شد.

    ناصر تکمیل‌همایون متولد ۱۳۱۵ در قزوین بود. او دورۀ کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دورۀ دکترای تاریخ و دکترای جامعه‌شناسی را در دانشگاه پاریس به پایان برد.

    • تصاویر | پیکر ناصر تکمیل همایون به‌سوی زادگاهش بدرقه شد
    • ناصر تکمیل همایون درگذشت

    از جمله آثار او به «تاریخ ایران در یک نگاه»،‌ «آموزش و پرورش در ایران»، «آبسکون، یا، جزیره آشوراده»، «سلطانیه»، «دانشگاه گندی‌شاپور»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری» «مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)» و «جاده ابریشم» می‌توان اشاره کرد.

    از این جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار اخیراً اثری با عنوان «مصدق در دورۀ قاجار» منتشر شد. تکمیل‌همایون اثرِ دیگری به نام «ایران جان» از (انتشارات نگارستان اندیشه) را در آستانۀ رونمایی داشت. این اثر با مضمون «هویت ملی» به نگارش درآمد.

    او در روزهای اخیر در پی ایست قلبی در بیمارستان طالقانی تهران بستری شده بود و در روز ۲۵ آبان ماه درگذشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا