اخبار

مستمریِ بازنشستگان ۵۷ درصد افزایش می‌یاید – بلاگی ها

  • مستمریِ بازنشستگان ۵۷ درصد افزایش می‌یاید – بلاگی ها

    دبیرکل خانه کارگر با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی دستمزدهای کارگرانِ «حداقلی‌بگیر» در سال ۱۴۰۱ از ضرورت تسری آن به حداقل مستمری کارگران بازنشسته سخن گفت اما هشدار داد که با حذف ۱۴.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومان از بودجه سال آینده «سطح عمومی قیمت‌ها» افزایش می‌یابد.

    به گزارش بلاگی ها به نقل از ایلنا، علیرضا محجوب، در مراسم جشن ولادت حضرت ولی عصر (عج) که امروز (پنجشنبه/۲۶ اسفند) در خانه کارگر برگزار شد، با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد سال آینده کارگران، گفت: «از اعضای شورای عالی کار که برای تعیین این افزایش از ساعت ۶ عصر تا ۹ صبح روز بعد در آخرین جلسه این نهاد حضور داشتند، تشکر می‌کنم.»

    وی با بیان اینکه مستمری بازنشستگان حداقل‌بگیر تامین اجتماعی باید حداقل ۵۷ درصد در سال آینده افزایش یابد، گفت: «مستمریِ حداقل‌بگیران تامین اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش می‌یابد اما طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مستمری حداقل‌بگیران (مستمری به همراه مزایا) نباید از دستمزد کارگران کمتر باشد.»

    دبیرکل خانه کارگر، افزود: «بنابراین مستمری کارگران بازنشسته می‌تواند بیشتر از ۵۷ درصد هم افزایش یابد. به همین دلیل حداقل افزایش باید ۵۷ درصد باشد و نه حداکثر آن. با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه‌ها سهم منابع خود را وصول می‌کند، پس مشکلی برای افزایش مستمری‌ها وجود ندارد. با این حال، افزایش مستمری بازنشستگان کارگری باید به پیشنهاد هیات امنای سازمان تامین اجتماعی به دولت ارائه شود و تنها پس از تصویب در دولت، قابلیت اجرا دارد.»

    محجوب با بیان اینکه معمول این است که پس از اعلام افزایش دستمزد در اسفند ماه و تا پیش از پایان سال، میزان افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به دولت ارائه شود، گفت: «افزایش مستمری بازنشستگان باید از ماه اول سال اعمال شود.»

    وی با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، معقول است اما باید منتظر تصمیم‌های سال آینده ماند، افزود: «چنانچه سال آینده حذف ۱۴.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومان از بودجه ۱۴۰۱ قطعی شود، افزایش دستمزد در نهایت ۳ ماه پاسخگو خواهد بود.»

    دبیرکل خانه کارگر، افزود: «با توجه به اینکه مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ به دولت اختیار داده است، انتظار داریم که دولت به جای حذف، آن را تقویت کند؛ چرا که در غیر این صورت سطح عمومی قیمت‌ها افزایش می‌یابد. در این شرایط افزایش دستمزد راضی کننده نخواهد بود. پیش از این هم گفته بودم که افزایش دستمزد سال آینده تنها با ثابت ماندن قیمت‌ها راضی‌کننده خواهد بود.»

    محجوب با بیان اینکه امروز همه انتظار دارند که با حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت‌ها افزایش پیدا کند، تصریح کرد: «در زمینه تبعات حذف ارز ۴۲۰۰، واقعیت افزایش تورم است. بنابراین از دولت می‌خواهم که در این مورد تصمیم بگیرد و ارز ۴۲۰۰ را تقویت کند که این اقدام صحیحی است.»

    وی در ادامه با اشاره به ولادت حضرت ولی عصر و اشاره به ریشه تاریخی نام «مهدی»، گفت: «اولین بار شاعری عرب که به اسلام روی آورده بود، در شعری از پیامبر (ص) با نام مهدی یاد کرده بود. مهدی از ریشه «هدی» یا همان هدایت کننده گرفته شده است؛ البته در متون تاریخی پیش از اسلام هم از نام مهدی استفاده شده است که در معنایی معادل موعود و گشاینده عدالت به کار گرفته شده است.»

    دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه موعود و بازگشت «بر پا کننده عدالت» در ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی وجود دارد، گفت: «بنابر این، بازگشت فردی که بر پاکننده عدالت است، در متون زرتشتی و مانوی وجود دارد؛ حتی در ادیان غیرتوحیدی هم بازگشت برپا کننده عدالت، با نام های مختلف وعده داده شده است.»

    محجوب با بیان اینکه اهل سنت و علمای آن هم از نام مهدی استفاده کرده‌اند، گفت: «به کارگیری نام مهدی تنها به علمای قدیمی اهل سنت برنمی‌گردد و علمای معاصر هم از آن استفاده کرده‌اند؛ حتی در ۲۰۰ سال اخیر در کشورهای اهل سنت قیام‌هایی که «مهدی» نام‌گذاری شده بودند، برپا شدند. »

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا