هنرمندان

دومینوی توهین به هنرمندان تا کجا ادامه دارد؟ | بازیگر پیشکسوت تلویزیون: قضاوت درباره دیگران معنا ندارد |مهران رجبی و دیگران را بیهوده متهم نکنیم – بلاگی ها

  • دومینوی توهین به هنرمندان تا کجا ادامه دارد؟ | بازیگر پیشکسوت تلویزیون: قضاوت درباره دیگران معنا ندارد |مهران رجبی و دیگران را بیهوده متهم نکنیم – بلاگی ها

    بلاگی ها – فرشاد شیرزادی: پس از اجرای سرود «سلام فرمانده» ویدئویی که در فضای مجازی دست به دست شد، واکنش و صراحت الهام چرخنده را می‌طلبید. اینکه او کجا(در دزفول) و در چه شرایطی این سرود را با طیب خاطر خوانده است. از سوی دیگر محمد کاسبی هم به جرم اینکه با سیمای خاصی در بیمارستان دیده شد، مورد هجمه قرار گرفت. تهدیدها و ناسزاها، حد و مرز نمی‌شناخت و حتی به داریوش ارجمند، بازیگر نقش «مالک اشتر» در سریال امام علی(ع) هم سرایت کرد.  

    همجه‌ها از همه بیشتر این روزها اما نثار مهران رجبی می‌شود که اتفاقاً غیر از «خودمونی» نه برنامه‌ای در صدا و سیما دارد و  نه قرار نیست «دورهمی» را اجرا کند.

    دومینوی توهین به هنرمندان تا کجا ادامه دارد؟ | بازیگر پیشکسوت تلویزیون: قضاوت درباره دیگران معنا ندارد |مهران رجبی و دیگران را بیهوده متهم نکنیم
    مهران رجبی

    مهران رجبی: شاید وقتی دیگر…

    مهران رجبی از سر گلایه و از حالی که مشخص بود روزگار خوبی را از سوی واکنش مخاطبان نمی‌گذراند، گفت: «در شرایطی دیگر و در برهه‌ای بهتر با ما صحبت خواهد کرد. این روزها در رسانه‌های صحبت‌هایم را عنوان کرده ام و این عنوان کردن به نظرم فعلا کافی به نظر می‌رسد.» درباره بازیگرانی که از سوی کابران فضای مجازی مورد غضب قرار گرفته‌اند، کوتاه، با محمدرضا حقگو، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون صحبت کرده‌ایم.

    گفت‌وگوی بلاگی ها با محمدرضا حق گو  را در ادامه می خوانید:

    این دومینوی هتک حرکت به بازیگران به نظر شما تا کجا ادامه خواهد یافت؟ آیا به بی اعتبار کردن هنرمندان می‌انجامد یا اتفاقاً خدشه‌ای به فعالیت‌ها و کارنامه هنری آنها وارد نخواهد کرد؟

    من به شکل جزئی‌نگرانه برنامه‌ها و فعالیت‌های فضای مجازی را دنبال نمی‌کنم اما بیش و کم مانند شما از اوضاع و احوال اطلاع دارم.

    چرا به شکل دقیق دنبال نمی‌کنید؟

    حدود یکسال نیم است که بنا به دلایلی در تهران سکونت ندارم و در بیرجند روزگار می‌گذرانم.

    التهابات کشور را چطور؛ اخبار آن را هم دنبال نمی‌کنید؟

    شاید باور نکنید اما سعی می‌کنم این گونه اخبار پر استرس را هم دنبال نکنم. اما اگر می‌خواهید از قول من سخنی در این باره بنویسید باید بگویم که هر هنرمند و هر فردی عقیده شخصی و منحصر به فرد و خاص خودش را دارد. اینکه ما بخواهیم به دلیل عنوان کردن یک سخن او را متهم به جهت‌گیری از جریان و گروه خاصی کنیم، درست نیست. هر کسی در دنیای امروز مجاز است که سخن خودش را بگوید.

    تخریب مهران رجبی درست نیست

    آیا درست است که ما عقیده شخصی خودمان را لااقل به بخشی از جامعه تسری دهیم و با آن متر و معیار دیگران بسنجیم و درباره سخنانشان اظهار نظر کنیم؟

    اصلاً درست نیست که با یک یا دو جمله یک فرد را تخریب کنیم. به ویژه که آن فرد هنرمند کشورمان باشد. تخریب افراد کار درستی نیست و با معیار اخلاقی هم اگر بخواهیم به سراغ این موضوع برویم و موضوع را واکاوی کنیم، شکست خورده این عرصه، کسانی هستند که هتک حرمت می‌کنند و حریم‌ها را می‌درند. اتفاقاً پیروز نسبتاً خاموش این عرصه مهران رجبی است.  

    چه استدلال منطقی برای سخن خود دارید؟

    طبیعی است که در جهان آزاد امروز هر کسی عقیده خاص خودش را دارد. هر کسی فکری در ذهنش دارد و باید آزاد باشد تا آن را بیان کند. این بیان کردن هم ربطی به کس یا کسانی ندارد. بعضی‌ها در این بین نمی‌دانم با چه معیارهایی انتقاد می‌کنند و کار سنگین قضاوت را هم خودشان برعهده می‌گیرند و به خودشان ارجاع می‌دهند. کسانی که صلاحیت ندارند.

    الهام چرخنده

    مجال دهیم دیگران سخن بگویند 

    از چه حیث این امر با آزاداندیشی و دموکراسی تنافر دارد؟

    اگر به آزاد اندیشی قائلیم باید مجال دهیم که دیگران سخنشان را عنوان کنند و ابراز عقیده به درستی انجام شود. هر کسی فکر و اندیشه و ایده خودش را دارد و من حتی با گذشت این همه سال خودم را در جایگاهی نمی‌دانم که سخنانشان و حرکات و جهت‌گیری‌هایشان را قضاوت کنم. وظیفه خودم را طی سال‌ها کار و فعالیت حرفه‌ای‌ام این نمی‌دانم و ندانسته‌ام که نقد کنم و بر کسی حتی خرده بگیرم.

    • ماجرای تهدید مهران رجبی | ریشه این تهدیدها کجاست؟
    • جهانبخش سلطانی: اذیت شده‌ام چون عضو هیچ گروه و دسته‌ای نبوده‌ام | «سرنخ ۲» ساخته می‌شود

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا