هنرمندان

پیش به‌سوی ایستگاه چهل‌ و یکم | برنامه‌های جشنواره فیلم فجر به زودی اعلام می شود – بلاگی ها

  • پیش به‌سوی ایستگاه چهل‌ و یکم | برنامه‌های جشنواره فیلم فجر به زودی اعلام می شود – بلاگی ها

    به گزارش بلاگی ها ، جشنواره‌ای که در طول ۴دهه همواره جایگاه و اهمیت خود را حفظ کرده و با هیچ رویداد سینمایی دیگری قابل قیاس نیست.

    دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر که در محل برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حاضر شده بود، گفت: نزدیک به ۴ماه است که کارهای پیش‌تولید جشنواره فجر آغاز شده و مدیران و افرادی که در این جشنواره ما را همراهی می‌کنند انتخاب شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های آن درحال انجام است. نخستین خبرها درباره جشنواره فیلم فجر نیز از ابتدای آذرماه در اختیار رسانه‌ها و مخاطبان این جشنواره قرار می‌گیرد.

    • همکاری دوباره خالق تراست و نیکلاس کیج
    • کوین اسپیسی از آزار جنسی تبرئه شد

    دبیر چهل‌ویکمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر گفت: تمامی عوامل فرهنگ، هنر و رسانه دلسوز فرهنگ و هنر این مملکت هستند و مانند یک خانواده می‌مانند که حتی اگر اختلافات ایدئولوژیک در میان آنها وجود داشته باشد باز هم وحدت ملی و مودت دلسوزانه‌ای نسبت به فرهنگ خود دارند و برای این موضوع قدم برمی‌دارند.

    امینی افزود: ‌نباید نگاه‌های سیاسی و فاصله‌های ایدئولوژیک باعث اختلاف میان اهالی فرهنگ و هنر شود. ما باید برای حفظ فرهنگ و هنر ایران قدم برداریم و هم‌اکنون شرایطی است که نگاه اهالی فرهنگ و هنر باید پدرانه و دلسوزانه باشد و درگیر موج‌های مقطعی نشویم. این نکته مهم است که هنرمند جایگاه والایی در هر کشوری دارد و شعار ما در حوزه فرهنگ و هنر باید اخلاق و همدلی باشد چراکه هر شخصی از این شعار فاصله بگیرد نخستین آسیب را به‌خود و آسیب بعدی را به فرهنگ و هنر این کشور وارد می‌کند.

    رقابت چند نسل از کارگردانان سینمای ایران

    با توجه به تغییری که در آیین‌نامه جشنواره ایجاد شده فیلم‌هایی که هنوز به نمایش عمومی درنیامده‌اند، امکان حضور در فستیوال را خواهند داشت و پروژه‌هایی هم که در مراحل مختلف تولید به‌سرمی‌برند، می‌توان گفت امسال شاهد حضور طیف‌های مختلف فیلمسازان در جشنواره فیلم فجر خواهیم بود. رقابت چند نسل از کارگردان‌های سینمای ایران می‌تواند یکی از ویژگی‌های جالب توجه فجر چهل‌ویکم باشد.

    فیلم‌های تازه کیومرث پوراحمد، کیانوش عیاری، محمدحسین لطیفی، محسن امیریوسفی، نرگس آبیار، محمدعلی باشه‌آهنگر و… در مراحل مختلف تولید قرار دارند. ضمن اینکه طبق روال این سال‌ها باید منتظر حضور امیدبخش فیلم‌اولی‌ها نیز بود. فجر همیشه محلی برای معرفی استعدادهای فیلمسازی بوده است و امسال هم قاعدتاً باید چشم انتظار حضور کارگردان‌های جوانی باشیم که با نخستین فیلمشان به جشنواره می‌آیند.

    فیلم‌هایی چون «رکسانا» پرویز شهبازی، «مست عشق» حسن فتحی، «رگ‌های آبی» جهانگیر کوثری، «کابل پلاک۱۰» نوید محمودی و «پیرپسر» اکتای براهنی جزو آثاری هستند که احتمالا در جشنواره امسال از آنها رونمایی خواهد شد.

    تسهیل شرایط حضور در جشنواره

     با توجه به تغییراتی که در آیین‌نامه جشنواره امسال داده شده، شرایط حضور در فجر چهل‌ویکم نسبت به سال‌های گذشته آسان‌تر شده است. در گذشته یکی از شرایط پذیرش فیلم‌ها در جشنواره، زمان ساخت فیلم‌ها بود و آثاری می‌توانستند به جشنواره فجر بیایند که حداکثر یک سال از تولیدشان گذشته باشد و فیلم‌هایی که مربوط به سال‌های گذشته بودند امکان شرکت در این رویداد را نداشتند.

    این شرط زمانی، امسال برداشته شده و همه تولیدات سینمای ایران در صورتی که پیش از بهمن۱۴۰۱ به نمایش درنیامده باشند می‌توانند فرم حضور در این رویداد را پرکنند. تغییر دیگری که برگزارکنندگان جشنواره امسال در آیین‌نامه اعمال کرده‌اند برداشتن محدودیت تعداد فیلم‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه است.

    در این سال‌ها طبق فراخوان، تعداد مشخصی از فیلم‌های ایرانی در بخش مسابقه سینمای ایران پذیرفته می‌شدند. اصرار بر پذیرش ۲۲فیلم در بخش مسابقه در سال‌هایی باعث می‌شد تعدادی از فیلم‌های قابل‌قبول امکان حضور در جشنواره را نداشته باشند.

    در سال‌های پررونق سینمای ایران، برخی از آثار به‌علت محدودیت در پذیرش فیلم‌ها، نمی‌توانستند در جشنواره فجر حاضر شوند. حالا دیگر الزامی برای حضور ۲۲فیلم برای شرکت در بخش مسابقه وجود ندارد و دست هیأت انتخاب باز خواهد بود تا هر تعداد فیلمی را که شایسته شرکت در جشنواره بدانند را برگزینند. این ماجرا البته روی دیگری هم دارد. اینکه اگر تعداد فیلم‌های قابل‌قبول متقاضی حضور در جشنواره زیاد نبود، اعضای هیأت انتخاب اجباری برای برگزیدن تعداد مشخصی فیلم نخواهند داشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا