اخبار

پیش بینی قیمت دلار برای هفته آینده / روند صعودی دلار تا کی ادامه دارد؟ – بلاگی ها

  • پیش بینی قیمت دلار برای هفته آینده / روند صعودی دلار تا کی ادامه دارد؟ – بلاگی ها

    به گزارش تجارت‌نیوز در هفته پایانی آذر ماه ۱۴۰۱ میانگین قیمت دلار در روند صعودی مانند روند افزایشی سایر بازارهای مالی نوسان داشت. این روند افزایشی قیمت اسکناس آمریکایی در حالی رخ داد که بازارساز طی هفته جاری انتظار داشت اخباری متاثر از ادامه روند مذاکرات هسته‌ای برجام در تهران و اردن به داد بازار ارز برسد اما به نظر می‌رسد سیگنال قوی برجام از کار افتاده و فعلا تورم پیروز میدان است.

    روز گذشته رکوردشکنی قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که از ابتدای سال جاری تا کنون محدوده ۴۰ هزار تومانی برای این ارز از سوی کارشناسان پیش بینی شده بود و روند فعلی دور از انتظار فعالان بازار نیز نبود.

    رکوردشکنی دلار در یک ماه

    آذر ماه تمام شد و قیمت دلار رکوردهای تازه‌ای در تاریخ قیمت‌ خود در بازار معاملات تهران زد. اکنون بیش از ۳ ماه است که ناآرامی‌های اجتماعی بر عواملی نظیر تورم داخلی،‌ تحریم‌ها و توقف مذاکرات هسته‌ای برجام اضافه شده است. علاوه بر عوامل فوق، اگر ترس مردم برای کاهش ارزش سرمایه‌هایشان را هم در نظر بگیریم، تلاش‌های مضاعف بازارساز در ۲ ماه گذشته برای مهار قیمت و کنترل بازار رنگ می‌بازد.

    أواسط هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزف بورل با وزیر امور خارجه ایران در اردن دیدار کرد. متعاقف این نشست بود که بایدن اعلام کرد که برجام مرده است اما از سوی دیگر برخی اخبار مساعد برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران از سوی طرف‌های اروپایی در رسانه‌ها منتشر شد.

    این سیگنال‌های متناقض اما بیشتر از یک ساعت نتوانست بازار معاملات ارز تهران را متاثر سازد. قیمت اندکی ریخت اما در ساعات و روزهای بعد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشت.

    فاز افزایشی بازار تا دیروز هم ادامه داشت و معاملات فردایی دلار نیز حاکی از روند صعودی قیمت است. هر چند بازارساز دست از کار نکشیده و در تلاش است تا قیمت را پایین محدوده ۴۰ هزار تومانی نگه دارد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر تنها عامل تورم سالانه را بر قیمت دلار موثر بدانیم نرخ این اسکناس آمریکایی باید در کانال‌های بالاتری قرار گیرد.

    تقویم یک ماه دلار

    قیمت دلار با شروع آذر ماه در محدوده ۳۴ هزار تومانی نوسان داشت و تلاش‌های بازارساز این کانال را برای این ارز آمریکایی تثبیت کرده بود. از سوی دیگر عرضه اوراق ارزی نیز درست چند روز قبل با امید به سامان دادن و مهار قیمت دلار از سوی بانک مرکزی آغاز شده بود اما مورد اقبال مردم قرار نگرفت.

    هر چند در روزهای بعد نیز بازارساز طرح‌های متعددی را روانه بازار کرد اما قهر دلار از نهاد پولی کشور در روزهای بعد نیز ادامه داشت.

    فعالان حرفه‌ای اما شرایط بازار را با وجود اخبار سیاسی که از سوی مجامع بین‌المللی به تهران مخابره می‌شد و چندان مساعد نیز نبود، مقدمه‌ای برای افزایش قیمت دلار و شروع روزهای طوفانی ماه‌های آینده پیش بینی کردند. در روزهای بعد نیز معامله‌گران صبور بودند و قیمت نیز در همان محدوده ۳۴ و ۳۵ هزار تومانی نوسان داشت.

    بانک مرکزی تلاش می‌کرد با انتشار اخباری مبنی بر تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، خبردرمانی و ارائه بسته‌هایی نظیر فروش اوراق ارزی، سیگنال کاهشی برای قیمت دلار ارسال کند.

    در هفته دوم آذر، قیمت آهسته اما پیوسته از محدوده ۳۵ هزار تومانی خارج شد و هفته سوم از نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی نیز گذشت.

    این اسکناس آمریکایی که در نیمه دوم آذر ماه روند افزایشی بیشتری داشت. بر أساس آمارهای هفت‌ماهه بانک مرکزی متوسط قیمت دلار و یورو، نرخ فروش این دونوع ارز در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۶.۴ و ۳.۵ درصد رشد داشته است.

    هر چند که از سوی بانک مرکزی عملکرد نهاد متبوعشان ارزپاشی نبوده، بلکه سیاست متعادل‌سازی با ترفند عرضه و تقاضاست و سازوکار عرضه دلار توافقی نیز در همین راستا صورت گرفته است. اما معامله‌گران سیاست بانک مرکزی را ارزپاشی برای مهار قیمت می‌دانند و اکنون این پادزهر نیز برای افزایش دلار چاره نیست و این افزایش انتظارات تورمی است که قیمت را به جلو هل می‌دهد.

    سرعت رشد قیمت دلار در آخرین هفته آذر ماه این اسکناس آمریکایی را به خط قرمزهای بازارساز نزدیک کرده است. به نظر می‌رسد فعلا برای نهاد پولی کشور کنترل قیمت دلار بسیار دشوار است و سیگنال‌های قوی نیز بر بازار بی‌اثر شده است. باید دید با شروع سه ماهه پایانی سال و افزایش مسافرت‌های خارجی و نزدیکی به پایان سال میلادی روند قیمت دلار چگونه ادامه می‌یابد؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا