هنرمندان

سینمای ۲۰۲۱ | درباره «داستان وست ساید» استیون اسپیلبرگ؛ عاشقانه ناآرام – بلاگی ها

  • سینمای ۲۰۲۱ | درباره «داستان وست ساید» استیون اسپیلبرگ؛ عاشقانه ناآرام – بلاگی ها

    بلاگی ها – مهدی فروتن: اسپیلبرگ در حالی روی صندلی کارگردانی «داستان وست ساید» نشست که نسخه سینمایی سال ۱۹۶۱ به کارگردانی مشترک جروم رابینز و رابرت وایز جایگاهی شایسته در سینمای جهان دارد و برخی منتقدان آن را یکی از برترین موزیکال‌های تاریخ می‌دانند. با این حال، کارشناسان می‌گویند نسخه ۲۰۲۱ از نظر هنری بر نسخه کلاسیک «داستان وست ساید» برتری دارد و اسپیلبرگ توانسته کار خود را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برساند.

    • داستان وست ساید ساخته استیون اسپیلبرگ | بازسازی موفق یک فیلم کالت
    • آهنگساز بزرگ تئاتر درگذشت

    «داستان کرانه غربی» برگرفته از «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر و درباره رقابت دو گروه خلافکار خیابانی از دو قوم و نژاد مختلف است. در این میان، یک عشق ممنوع هم شکل می‌گیرد و… نسخه سال ۱۹۶۱ در ۱۱ رشته نامزد اسکار شد و توانست در ۱۰ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگران زن و مرد مکمل برنده جایزه شود. تنها بخشی که دست «داستان وست ساید» به مجسمه اسکار نرسید، بهترین فیلمنامه اقتباسی بود.

    ۶۰ سال بعد و در شرایطی که فصل جوایز سینمایی دو دوره است بیش از همه تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کروناست، «داستان وست ساید» اسپیلبرگ در هفت رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن مکمل نامزد جایزه شده و حتی اگر همه جوایز را ببرد، باز هم نمی‌تواند به رکورد ۱۰ اسکار نسخه کلاسیک برسد. ضمن اینکه فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری اسپیلبرگ در گیشه شکستی سخت خورد و حدود ۶۵ میلیون دلار در دنیا فروخت.

    «داستان وست ساید» در اصل یک نمایش موزیکال آمریکایی است که بر اساس کتاب آرتور لوران، موسیقی لئونارد برنستاین و ترانه‌های استفن سوندهایم روی صحنه رفت و بسیار از آن استقبال شد. نکته جالب درباره نسخه ۲۰۲۱ اینکه ریتا مورنو پس از نقش‌آفرینی در نسخه ۱۹۶۱، در «داستان وست ساید» اسپیلبرگ هم بازی کرد و در ۹۰ سالگی همراه تونی کوشنر (نویسنده فیلمنامه) تهیه‌کننده اجرای پروژه بود.

    سی و پنجمین تجربه کارگردانی استیون اسپیلبرگ گرچه چندان به دل تماشاگران ننشسته اما منتقدان و کارشناسان آن را ستوده‌اند. «داستان وست ساید» در پایگاه راتن تومیتوز ۹۳ درصد از منتقدان و ۹۴ درصد از کاربران رای گرفته و امتیاز آن در متاکریتیک بر اساس نقدهای ۶۵ منتقد و نویسنده سینمایی ۸۵ از ۱۰۰ است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا