اما و اگرهای اقبال سریالهای پلیسی در شبکه نمایش خانگی | چرا کاربران شهاب حسینی را در هیبت پلیس ایرانی بیشتر میپسندند؟ + اینفو گرافیک – بلاگی ها
اما و اگرهای اقبال سریالهای پلیسی در شبکه نمایش خانگی | چرا کاربران شهاب حسینی را در هیبت پلیس ایرانی بیشتر میپسندند؟ + اینفو گرافیک – بلاگی ها
بلاگی ها – وجیهه امیرخانی: با گرم شدن بازار پخش پلتفرمهای اینترنتی، سریالهای پلیسی هم در کنار آثار کمدی و ملودرامهای اجتماعی یکی پس از دیگری در نوبت پخش قرار گرفتهاند. «خونسرد» و «پوست شیر» دو سریال پلیسی ایرانی است که طی ماههای اخیر با دستمایه قرار دادن پروندههای جنایی و حضور چهرههای سینمایی، نمایش خود را از شبکه نمایش خانگی آغاز کردهاند.
سریال «خونسرد» که از اواخر مرداد پخش خود را در شبکه نمایش خانگی آغاز کرده به گفته امیرحسین ترابی کارگردان آن، نسخه ایرانی سریال معروف «دکستر» است. مجموعه معمایی که از سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ از شبکه شوتایم آمریکا پخش و در قالب هشت فصل تماشاگران پر و پا قرصی را برای خود دست و پا کرد. دکستر مورگان در داستان جنایی این سریال هم به عنوان کارشناس تحلیل آثار خون در پلیس میامی مشغول به کار است و هم یک آدمکشی زنجیرهای. او قاتلانی را که از شکافهای سیستم قانونی میگریزند شکار میکند و به سبک و سیاق خود به قتل میرساند.
سریال شبیهسازی شده مخاطب را پس میزند؟
«خونسرد» اگرچه در شبیهسازی این مجموعه به سریال دکستر تا آنجا پیش میرود که مخاطب ایرانی را در روایت و پیشبرد درام جا میگذارد، کمترین نشانهای از بومی و ایرانی بودن هم در داستانپردازی به مخاطب ارائه نمیدهد. این سریال از همان نقطه آغازین با معرفی کاراکترهای اصلی (یک پلیس باهوش و یک پزشک خونخوار)، نماهای داخلی که اغلب در شب میگذرد، لوکیشنها و دیالوگها…تمام و کمال شبیه سریالهای جنایی آمریکایی از آب درآمده است.
این موضوع اگرچه میتواند امتیازی برای اثر پلیسی باشد اما به همان اندازه هم در ایجاد ارتباط موثر با مخاطب ایرانی و دنبال کردن آن ناکام میماند و پس از انتشار ۱۰ قسمت، آمار قابل توجهی از بازدید را نشان نمیدهد. مهمتر اینکه، فضای مجازی هم به عنوان معیاری مشخص در وایرال شدن سکانسهای تاثیرگذار روی خوشی به آن نشان نداده است.
نکته قابل توجه کاراکتر پلیس در سریال خونسرد، بازی دیدنی شهرام حقیقتدوست است که هرچند به لحاظ تکنیکی تماشایی و قابل تحسین است اما در کل اثر تبدیل به کاراکتری بیهوده شده که چندان اثرگذار نیست. همچنین حضور امیرآقایی در نقش دکتر کسری که به نظر پزشک موجه و مقبولی میآید اما در خفا پزشکی بیرحم و خونریز است در کنار دیگر نقشآفرینیهای این بازیگر کلیشهای و قابل پیشبینی از کار درآمده است.
امیر آقایی در «خونسرد» با اینکه پزشکی حاذق و متمول است اما انگار همچنان«هاشم» فیلم شنای پروانه (محمد کارت) را در ذهن مخاطب بازسازی میکند. همان اندازه بیرحم، کله خراب و درنده که در این سریال اتوکشیده شده و شسته رفته حرف میزند. یکی از پرمخاطبترین اپیزودهای سریال، اپیزود سوم و ماجرای قتل «قادر» شرور محله به دست امیر آقایی است. دکتر کسری (امیر آقایی) برای نفوذ به دار و دسته اشرار و به دام انداختن قادر خود را شبیه گندهلاتها میکند و تیزی به دست میگیرد تا رد و نشانی از او پیدا کند. سکانس حضور او میان لات و لوتهای پایین شهر در قهوه خانه، یادآور صحنه کلیدی حضور هاشم میان نوچههایش در قهوه خانه فیلم شنای پروانه است.
گذشته از همه این موارد سوال اساسی اینجاست که وقتی مخاطب پیگیر و علاقمند به ژانر پلیسی-جنایی میتواند به عنوان مثال سریال «دکستر» را دوبله و با کیفیت مناسب در پلتفرمهای داخلی ببینید چرا باید یک سریال مشابه ایرانی با کیفیت پایینتر را انتخاب کند؟
برگ برنده شهاب حسینی در پوست شیر
از همین منظر سریال پوست شیر برگ برنده را در دست دارد و با رفتن به سراغ پروندههای ملتهب جنایی حال و هوایی باورپذیر از پلیس، اداره پلیس، قاتل، مقتول و متهم را به تصویر میکشد و میتواند مخاطب را حتی با آدمهای معمولی داستان که در اثر یک اتفاق درگیر ماجرای آدمربایی و قتل شدهاند و ناخواسته پایشان به اداره پلیس باز شده با خود همراه میکند.
در همین رابطه نقشآفرینی متفاوت شهاب حسینی در نقش رئیس پلیس، هادی حجازیفر به عنوان متهم و دختر نوجوانی که در همان اپیزودهای اول ربوده و به شکلی دلخراش کشته شده (در شرایطی که دختران نوجوان در صدر اخبار روز قرار گرفتهاند) همچنین زاویه روایت داستان که از دل خانواده مقتول بیان میشود این اثر را برای تماشاگر علاقمند به این ژانر جذاب و مخاطبپسند کرده است.
اپیزود سوم سریال پوست شیر که به معرفی و ورود شهاب حسینی به ماجرای کشته شدن دختر میپردازد با ۹۹ درصد بالاترین آمار بازدید و تماشا را نشان میدهد.