هنرمندان

نویسنده مهران مدیری افشا کرد | … با شکایت راه به جایی نمی‌رسد! – بلاگی ها

  • نویسنده مهران مدیری افشا کرد | … با شکایت راه به جایی نمی‌رسد! – بلاگی ها

    به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از برنا، نکته اول اینکه این موضوع یک رفتار غیر اخلاقی و غیر حرفه ای است و نکته دوم اینکه شرایط برای احقاق حق در این شرایط خیلی روشن و واضح به نظر نمی رسد. بدیهی است که این سرقت ادبی نیازمند قوانینی با چفت و بست آرامش را به کار نویسندگان ببخشد و البته در این عرصه و در میان خانواده هنر اعتمادزایی ایجاد شود. امیر برادران را که در این سال ها به خاطر همکاری اش با مهران مدیری بیشتر می شناسیم در این باره با ما همکلام می شود.

    امیر برادران فیلمنامه نویس و طنزپرداز که در کارنامه هنری اش آثاری چون «باخانمان»، «دست بالای دست» ، «سیگنال موجود است»، «خانه اجاره ای»، «هیولا»، «دراکولا» و …. دیده می شود در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال موضوع، طرح فیلمنامه یا قصه ای از او به سرقت رفته است یا خیر  گفت: واقعیت این است تا جایی که توانسته ایم سعی کرده ایم تا در مسیر درست قدم بگذاریم و علاوه بر آن تا کنون از افرادی استفاده کرده ایم که ثابت قدم بوده اند.

    این نویسنده در این خصوص که اگر زمانی گرفتار سرقت و دزدی ادبی شود در آن شرایط چه کاری انجام خواهد داد آیا دست به شکایت می برد یا خیر بیان کرد: اساسا کار بیهوده ای انجام نخواهم داد و می دانم که شکایت نیز راه به جایی نمی برد چراکه خود شاهد بوده ام چندین مرتبه همکاران من گرفتار چنین اتفاقی شده بودند و با شکایت نیز به نتیجه نرسیدند.

    او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد سرقت ادبی میان دو دوست نویسنده رخ دهد اظهار کرد: بله، متاسفانه این اتفاق برای من رخ داده است. درواقع در گذشته فیلمنامه ای را شروع به نگارش کردم و یکی از دوستان من با دسترسی به لب تابم آن فیلمنامه را سرقت کرد و به جای دیگر ارائه داد و این مسئله بسیار غم انگیز تر از آن است که بخواهم در موردش حرف به میان آورم.

    امیر برادران در پایان تاکید کرد: امیدوارم راهکاری اندیشیده شود تا این اتفاق دیگر رخ ندهد چرا که صنف نویسندگان محل درآمدی غیر از طرح ها، ایده ها و فیلمنامه هایی که نگارش می کنند ندارند و اساسا نوشتن یک پروسه طولانی است و ممکن است یک نویسنده حدود یک سال از عمر خود را پای نگارش یک فیلمنامه بگذارد و این طرح بسیار راحت ممکن است جای دیگر مورد استفاده قرار گیرد و قطعا لطمات روحی که به فرد نویسنده می خورد بسیار بیشتر از مسائل مالی است که وجود دارد. اگر بحث ایده نبود ممکن است هر نویسنده سالی ۱۰ فیلمنامه بنویسد اما ایده های کمیاب و گیرا بسیار کم است به همین دلیل باید راهکاری روی کار بیاید تا از همان ابتدا ایده اولیه نویسندگان به ثبت برسد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا