هنرمندان

اقدام شهرداری و حوزه هنری علیه بلیت ۴۵ هزار تومانی | بلیت ارزان مخاطب را به سینما می‌کشاند؟ | ۲فیلم با یک بلیت – بلاگی ها

  • اقدام شهرداری و حوزه هنری علیه بلیت ۴۵ هزار تومانی | بلیت ارزان مخاطب را به سینما می‌کشاند؟ | ۲فیلم با یک بلیت – بلاگی ها

    بلاگی ها – شهاب مهدوی: بلیت ارزان برای جذب تماشاگر؛ این ایده‌ای است که ابتدا حوزه هنری اجرایش کرد و سپس شهرداری هم به آن پیوست. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان ریزش مخاطبان را مرتبط با بلیت ۴۵هزار تومانی می‌دانند، با شروع تابستان طرح شناور کردن بهای بلیت توسط ۲نهاد مهم و تأثیرگذار اجرایی شد تا شاید کمی ورق برگردد و شاهد بازگشت مخاطبان به سینماها باشیم.

    قیمت‌گذاری شناور بلیت فیلم‌های سینمایی، موضوعی متداول در اغلب زنجیره سینماهای جهان است که در روش‌های سنتی مدیریت فرهنگی و هنری در ایران درنظر گرفته نشده است. هفته گذشته سیدعلی طباطبایی‌نژاد، مدیر پخش و اکران حوزه هنری از شناور شدن قیمت بلیت سینماهای حوزه در سالن‌هایی که فیلم «هناس» را روی پرده دارند خبر داد. طرحی که فعلا به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و ظاهرا قرار است جز هناس، شامل فیلم‌های دیگری نیز بشود.

    مروری بر وضعیت قیمت‌گذاری و فروش سینماهای حوزه هنری نشان می‌دهد که این سازمان براساس ۴فاکتور روز نمایش، سانس انتخابی، فیلم مورد نظر و سینما، قیمت‌گذاری شناور سانس‌های سینماهای خود را اعمال کرده است. در فاز صفر این طرح، شناوری قیمت‌ها در همه روزها به‌جز سه‌شنبه‌ها در زنجیره سینماهای حوزه هنری برای فیلم سینمایی «هناس» اعمال می‌شود و در این طرح قیمت بلیت‌های فیلم «هناس» تا مرز ۲۰هزار تومان نیز کاهش داشته است. یعنی مخاطب در این طرح می‌تواند بلیت سینما را با درصدهای قیمتی متنوعی بخرد.

     این شیوه قیمت‌گذاری حوزه هنری در فاز صفر طرح شناوری بلیت سینماها ۲مبنای اولیه دارد؛ اول درجه‌بندی سالن و سینما، دوم ساعت تماشای فیلم. طباطبایی نژاد درباره جزئیات اجرای این طرح به مهر گفت: «ما دیتای آماری ضریب اشغال صندلی سینماهای خود را در بازه ۸ ماه اخیر به دقت و سانس به سانس بررسی کرده‌ایم و به یک پلن تصویری-تحلیلی درباره متوسط نرخ تماشاگر در هر سالن و ساعت و روز رسیده‌ایم. این میانگین را مبنای درجه‌بندی اولیه قرار داده‌ایم.

    یعنی چنانچه سانسی زیر این متوسط، برابر با این متوسط، بالای ۲ برابر این متوسط و یا بیش از ۳ برابر این متوسط ضریب اشغال داشته باشد، دارای درجه خاص خود می‌شود. این درجه، سقف قیمت بلیت هر سالن را تعیین می‌کند که نهایتا ۴۵هزار تومان است. ما با این کار سقف قیمت را شکسته‌ایم و در بسیاری از سالن‌ها حتی در بهترین زمان هم زیر نرخ مصوب ارشاد بلیت می‌فروشیم. سپس ساعت نمایش آن فیلم در طول روز تعیین می‌کند قیمت بلیت از سقف هر درجه، تا چه میزان افت قیمت داشته باشد.»

    تخفیف در سینماهای شهرداری

    پس از اعلام اجرای این طرح توسط حوزه هنری، خبر رسید شهرداری هم قصد دارد اقدام مشابهی را در پردیس‌هایش انجام دهد. بر این اساس ۳ روز ابتدای هفته (شنبه، یکشنبه و دوشنبه) بلیت در پردیس‌های سینمایی «ملت»، «تماشا» و «راگا» تا ساعت۱۹ به‌صورت نیم بها و از ساعت۱۹ به بعد برای تمامی فیلم‌ها در پردیس ملت از ۴۵هزار تومان به ۳۵هزار تومان و در پردیس‌های راگا و تماشا از ۳۵هزار تومان به ۲۵هزار تومان کاهش می‌یابد.

    موافقت ارشاد با کاهش قیمت بلیت

     وزارت ارشاد نیز با اجرای طرح‌هایی که به کاهش بهای بلیت سینماها بینجامد موافق است. روح‌الله سهراب،  مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌سازمان سینمایی در این زمینه گفت: «اساسا این مبلغی که به‌عنوان قیمت بلیت سینما تعیین شده در اصل سقف مبلغ است. با این عنوان که سینمادارها به‌عنوان دست‌اندرکاران فروش با این رقم بلیت بفروشند نه بالاتر اما اینکه قیمت را پایین‌تر بفروشند ممکن و در اختیار سینمادار است.

    تخفیف قیمت بلیت به صلاحدید مدیریت پردیس‌ها و سینماها است. اینکه حوزه هنری تصمیم گرفته است که به‌صورت شناور بلیت بفروشد، می‌تواند استراتژی مفیدی در جذب بیشتر مخاطب باشد. سازمان سینمایی منعی در تغییر قیمت بلیت و کاهش آن ندارد اما درهرحال این اتفاق منوط به سینما و سانس‌ها و با هماهنگی سینماداران خواهد بود. این موضوع در شورای راهبردی اکران هم‌اکنون مطرح و قرار است تا نماینده‌های صنوف و کارشناسان نقطه نظرات‌شان را ارائه بدهند تا تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره بشود. درهرحال چه قیمت بلیت‌ها شناور بشود یا قیمت‌ها کاهش پیدا کند باید با یک وحدت رویه میان صنوف مرتبط با این حوزه و مدیران سینمایی اتفاق بیفتد. اما  سازمان با اصل این موضوع مخالف نیست.»

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا