هنرمندان

۵ لحظه خاطره‌انگیز در جشنواره کن که هرگز فراموش نمی‌کنیم | تنها بازیگر ایرانی برنده نخل طلا – بلاگی ها

  • ۵ لحظه خاطره‌انگیز در جشنواره کن که هرگز فراموش نمی‌کنیم | تنها بازیگر ایرانی برنده نخل طلا – بلاگی ها

     ‌به گزارش بلاگی ها ، ایرانی‌ها در یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم یعنی جشنواره فیلم کن لحظات خاطره‌انگیزی ثبت کرده‌اند که در اینجا به آنها می‌پردازیم. 

    اولین ایرانی که نخل طلای بهترین فیلمنامه را برد

    جشنواره کن ۲۰۱۶ تنها برای شهاب حسینی شب ویژه‌ای نبود. اصغر فرهادی نیز برای نگارش فیلمنامه‌ «فروشنده» برنده نخل طلای بهترین فیلمنامه شد و عنوان اولین ایرانی که این جایزه را در جشنواره کن برنده می‌شود را به نام خود ثبت کرد. اصغر فرهادی در ادامه‌ همین سال موفق شد اسکار بهترین فیلم خارجی را برای دومین بار به ایران بیاورد.

    ‌جایزه‌ بهترین فیلمنامه برای یک فیلمساز ممنوع‌الخروج

    در جشنواره کن ۲۰۱۸ جعفر پناهی در حالی برای نگارش فیلمنامه فیلم خودش «سه رخ» برنده‌ی نخل طلای بهترین فیلمنامه شد که به دلیل ممنوع‌الخروج بودن، نتوانست در مراسم شرکت کند و صندلی او در مراسم اختتامیه خالی مانده بود. در نهایت نخل طلای بهترین فیلمنامه‌ پناهی به دخترش سولماز پناهی که از طرف پدرش در این مراسم شرکت کرده بود، تحویل داده شد.

    • ۶ مورد از برجسته‌ترین فیلم‌های کن که همچنان می‌درخشند | تنها فیلم ایرانی برنده نخل طلا در این فهرست

    اولین جایزه ویژه‌ هیئت داوران جشنواره کن برای یک فیلم ایرانی

    اصغر فرهادی فیلمساز شهیر و مؤلف ایرانی که تقریباً هیچ جایزه‌ای در دنیای سینما از زیر دست او در نرفته است، در جشنواره کن ۲۰۲۱ برای فیلم «قهرمان» موفق به دریافت جایزه‌ی ویژه هیئت داوران شد. این در حالی بود که اکثریت قریب به اتفاق ناظران معتقد بودند که «قهرمان» در کنار «ماشین من را بران» شایسته دریافت نخل طلا هستند. اما در کمال تعجب نخل طلا به «Titane» رسید.

    ۵ لحظه خاطره‌انگیز در جشنواره کن که هرگز فراموش نمی‌کنیم | تنها بازیگر ایرانی برنده نخل طلا

    شهاب حسینی؛ اولین و تنها بازیگر ایرانی برنده‌ نخل طلا

    شهاب حسینی در سومین همکاری‌اش با اصغر فرهادی پس از «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین»، موفق شد برای ایفای نقش «عماد» در فیلم «فروشنده»، برنده‌ نخل طلای بهترین بازیگر مرد شود.

    شهاب حسینی با دریافت این جایزه، تبدیل به اولین و تنها بازیگر ایرانی شد که تا به امروز موفق به بردن جایزه‌ اصلی بازیگری در جشنواره کن می‌شود.

    ۵ لحظه خاطره‌انگیز در جشنواره کن که هرگز فراموش نمی‌کنیم | تنها بازیگر ایرانی برنده نخل طلا

    اولین نخل طلای کن برای ایران

    جشنواره‌ کن ۱۹۹۷ برای ایرانیان یکی از خاص‌ترین دوره‌های این جشنواره بود. در این سال عباس کیارستمی در حالی که هیچکس فکرش را نمی‌کرد، جایزه نخل طلای کن را برای فیلم «طعم گیلاس» به دست آورد. «آنگ لی» و «میشائیل هانکه» از رقبای کیارستمی در جشنواره آن سال بودند.

    ۵ لحظه خاطره‌انگیز در جشنواره کن که هرگز فراموش نمی‌کنیم | تنها بازیگر ایرانی برنده نخل طلا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا