هنرمندان

۱۳ هزار نفر می‌خواستند در نگهبان شب میرکریمی بازی کنند! | روایت هادی حجازی فر در عاشقانه‌ای از شهید باکری به نام موقعیت مهدی – بلاگی ها

  • ۱۳ هزار نفر می‌خواستند در نگهبان شب میرکریمی بازی کنند! | روایت هادی حجازی فر در عاشقانه‌ای از شهید باکری به نام موقعیت مهدی – بلاگی ها

    بلاگی ها – آرزو امیرخانی: خانه جشنواره، عصر امروز میزبان «نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی خواهد شد.

    «نگهبان شب» از ترس حرف می‌زند. شاید این صادقانه ترین عبارتی باشد که در توصیف ایده اصلی این فیلم می‌توان گفت. داستانی ساده از ترس و حسرت هایی که می تواند ما را به گرداب هولناک سقوط کشاند. این فیلم اگرچه در مسیر همیشگی کارنامه میرکریمی، فیلمی اجتماعی با مضمون خانواده است اما آنچه این فیلم را به اثری متفاوت با دیگر آثار او نظیر «به همین سادگی»، «دختر»، «قصر شیرین» و حتی «یه حبه قند» تبدیل می‌کند، سبک روایت اوست.

    میرکریمی در بیشتر آثارش روایت را با گره افکنی در یک نقطه شروع می‌کند و تا انتها مخاطب را در انتظار گره گشایی می‌گذارد. این در حالی است در نگهبان شب هرچند ما منتظر گره‌گشایی و حالا چه می‌شود؟ نیستیم اما  تا آخر آن را دنبال می‌کنیم. در حقیقت این فیلم گره یا ماجرای خاصی که شروع اتفاق‌های دومینووار بعدی باشد ندارد و همه سکانس‌ها در خدمت داستان به ظاهر ساده زندگی رسول نگهبان شب می‌گذرد. «نگهبان شب» را از این منظر بتوان سر راست‌ترین اثر میرکریمی دانست.  

    یکی دیگر از نقاط قوت «نگهبان شب» بازی تورج الوند در نقش کاراکتر رسول است که برای ساده ترین کارها هم اعتماد به نفس ندارد. تصویر روشن و شفاف این نگهبان ساده و کم اراده در یکی از دیالوگ های فیلم می‌توان دید که یکی از کاراکترها درباره او می‌گوید: «هر چه بگویی رسول می‌گوید چشم و اصلا از خودش استقلالی ندارد.»

    کارگردانی دقیق میرکریمی ما را تا جایی با رسول همراه می‌کند که با او راه می‌رویم، همدلی می‌کنیم، حرف های نگفته‌اش را می شنویم و آرام آرام در جاده بدون سربالایی فیلم دل به تغییر می‌دهیم. دست رسول را می‌گیریم تا از نقطه ای که در زندگی هست به نقطه دیگری که دوست دارد برسد. ریتم درست و به جای فیلم، همچنین سکانس‌هایی که ازابتدا تا انتها مخاطب را برای ادامه یک ماجرای ساده سرپا نگه می‌دارد، از دیگر نقاط قوت نگهبان شب است.

    تورج الوند (رسول) که به نظر می‌رسد درخشان ترین بازی خود را جلوی دوربین میرکریمی به نمایش گذاشته کارنامه پر و پیمانی ندارد و  پیش از این در آثاری همچون «کلمبوس»، «سفر در خانه»، «نوار زرد»، «همه چی عادیه»، «هت تریک»، «با ستاره بودن»، «عالیجناب»، «۳۶۰ درجه»، «هویت» و… به عنوان بازیگر و مدیر صحنه حضور داشته است. حال باید دید آیا این فیلم می‌تواند سکوی پرتابی برای کارنامه حرفه‌ای او باشد.

    محسن کیایی هم که توانمندی های ثابت شده‌ای در ژانرهای مختلف سینمای ایران دارد در ادامه نقش های خود در نگهبان شب جلوی دوربین رفته و اگرچه تصویر متفاوتی از او نمی بینیم اما با کمترین نقص کاراکتر خود را به نمایش می‌گذارد.

    یکی دیگر از حاشیه های جذاب نگهبان شب در پیش تولید و انتخاب بازیگر، تقاضای بالای ۱۳ هزار نفر برای بازی در این فیلم میرکریمی بوده است. در این فیلم که دومین همکاری میرکریمی و محمد داوودی پس از تجربه موفق «قصر شیرین» است، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، جلوی دوربین رفته‌اند.

    تازه‌ترین تصاویر نگهبان شب | ۱۳ هزار نفر می‌خواستند در فیلم میرکریمی بازی کنند

    تازه‌ترین تصاویر از نگهبان شب میرکریمی

     ۱۳ هزار نفر می‌خواستند در نگهبان شب میرکریمی بازی کنند! | روایت هادی حجازی فر در عاشقانه‌ای از شهید باکری به نام موقعیت مهدی

    یک درام عاشقانه در جنگ

    جشنواره چهلم فیلم فجر در سئانس دوم اکران سینمای رسانه قصد دارد از اولین ساخته هادی حجازی‌فر درباره زندگی شهید باکری، رونمایی کند. قصه‌ای عاشقانه از شهید مهدی و  حمید باکری، که بعد ۳۷ سال  از  شهادت این دو قهرمان دفاع مقدس رنگ پرده سینما را به خود می‌بیند.

     هادی حجازی‌فر در قامت نویسنده، کارگردان و بازیگر «موقعیت مهدی» تلاش کرده تا از تصاویر کلیشه‌ای فیلم‌های دفاع مقدس دوری کرده و بیشتر دست به خلق یک درام عاشقانه جنگی بزند.

    او با نزدیک شدن به خانواده‌های شهید حمید و مهدی باکری تکه‌هایی زیبا از زندگی آنها در کنار دیگر رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس فیلمنامه‌ای مخاطب پسند و جذاب را برای موقعیت مهدی به نگارش درآورده است. یکی از نقطه‌های طلایی «موقعیت مهدی» که بیشتر به آثار مستند-داستانی نزدیک است بازی درخشان هادی حجازی‌فر در نقش شهید باکری است. حجازی‌فر که پیش از این هم تجربه خلق  کاراکترهایی مشابه را در «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» دارد در موقعیت مهدی به شکل متفاوتی توانسته ظرافت های زندگی یک فرمانده دوست داشتنی، را به نمایش بگذارد.

    «موقعیت مهدی» از آن دست فیلم های شاعرانه است که نه در قالب شعار بلکه در فضایی واقعی، صحنه‌های جنگ را طوری بازآفرینی کرده که بیشتر  یادآور فضاهای عاشقانه و دراماتیک سینماست. از سکانس راه رفتن روی پیکر شهدا گرفته تا تلاش برای تخریب تانک‌ها بیشتر از اینکه مخاطب را به دل وقایع و ماجراجویی‌های جنگ ببرد تصاویری بدیع از رفاقت‌ها، غم‌ها و دلتگی‌های دوران جنگ آفریده است.

    سرانجام موقعیت مهدی در جشنواره چهلم | حجازی‌فر باکری می‌شود

    ببینید | سکانسی شاعرانه از شهید باکری در جنگ

    ناگفته نماند که فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در واقع از دل مینی سریال «عاشورا» تدوین شده است و مخاطبان تلویزیونی هم می‌توانند منتظر باشند موقعیت مهدی با عنوان «عاشورا» روی آنتن تلویزیون تماشا کنند.

     ۱۳ هزار نفر می‌خواستند در نگهبان شب میرکریمی بازی کنند! | روایت هادی حجازی فر در عاشقانه‌ای از شهید باکری به نام موقعیت مهدی

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا